طرح مفهومی کشتی الکتریکی Sea Zero رونمایی شد

شرکت کشتی‌های کروز و کشتی‌رانی نروژیHurtigrute  از طرح مفهومی کشتی الکتریکی مسافرتی دوستدار محیط زیست خود به نام Sea Zero با مجموعه ای از فناوری های جدید، از جمله نیروی محرکه با باتری و هوش مصنوعی رونمایی کرد.

به گزارش تکناک، سفرهای دریایی با وجود همه گیری اخیر همچنان یک سرگرمی بسیار محبوب است و برآورد می‌شود که امسال 31 میلیون مسافر در 302 کشتی سوار شوند. متأسفانه، بیشتر این کشتی‌ها با سوخت دیزل سنگین کار می‌کنند و می‌توانند تأثیر منفی قابل‌توجهی بر محیط‌زیست داشته باشند.

شرکت نروژی Hurtigruten برای کاهش این تاثیر، به مناسبت یکصد و سیمین سالگرد تاسیس خود به دنبال توسعه یک کشتی تفریحی پایدار با آلایندگی صفر است تا در امتداد سواحل نروژ تا سال 2030 فعالیت کند و در نهایت جایگزین کل ناوگان کروز این شرکت شود.

کشتی Sea Zero با طول پیش بینی شده 135 متر که 500 مسافر را در 270 کابین به همراه 99 خدمه حمل می کند، بیشتر شبیه به نسخه روز شده یک کشتی با طرحی آرت دکو در اوایل دهه 90 میلادی است. بدنه ساده آن سه بادبان جمع شونده 50 متری با مساحت کل 750 متر مربع را پنهان می کند تا باتری های 60 مگاوات ساعتی شارژ شده در ساحل را تقویت کند که انرژی کشتی را تامین می کند.

سیستم روانکاری هوایی کشتی، پوشش پیشرفته بدنه، و سیستم‌های تمیزکننده فعال بدنه که با لغزشSea Zero از میان آب، کشش را کاهش داده و کارایی را افزایش می‌دهند چندان در معرض دید بصری قرار ندارند. با این حال، اگر کسی که در حال عبور است در مورد وضعیت باتری های کشتی کنجکاو باشد، یک نشانگر سطح شارژ در خارج از بدنه نصب شده است.

سایر ویژگی‌های فنی شامل پروانه‌هایی که خلاف جهت یکدیگر میچرخند  و پیشرانه‌های جمع‌شونده متعدد است. اما مهم ترین بخش سیستم هوش مصنوعی نصب‌شده در قسمت کنترل کشتی است که بیشتر به آن نمایی شبیه به کابین خلبان هواپیما می‌دهد تا مرکز کنترل یک کشتی مسافربری قرن بیستمی.

این قابلیت نه تنها پرسنل مورد نیاز برای هدایت و اداره این کشتی را کاهش می دهد، بلکه می تواند مختصات بنادر نروژ را نیز بیاموزد و بخشی از بار را از دوش ناخدای کشتی بردارد.

تا 50 درصد مصرف کم ترانرژی در کشتی Sea Zero

از آنجایی که کشتی کروز اساساً یک هتل شناور با امکانات اقامتی است که 50 درصد انرژی موجود را مصرف می کند، Hurtigruten Norway مناطق مسافربری را با یک سیستم تهویه جدید طراحی کرده است و به مسافران اپلیکیشنی برای نظارت بر مصرف برق و آب برای کاهش انرژی ارائه می دهد.

از آنجایی که کشتی کروز اساساً یک هتل شناور با امکانات اقامتی است، 50 درصد انرژی موجود کشتی را مصرف می کند. در طرح مفهومی اخیر Hurtigruten بخشهای مسافری کشتی را با یک سیستم تهویه جدید طراحی کرده است و به مسافران اپلیکیشنی برای نظارت بر مصرف برق و آب برای کاهش انرژی تا حدود 50درصد ارائه می دهد.

از آنجایی که Hurtigruten یک شرکت باربری است، Sea Zero قادر به حمل بار و تعداد زیادی خودرو و همچنین مسافر خواهد بود. به گفته این شرکت، این پروژه برای دو سال آینده بر توسعه فناوری با تاکید بر تولید باتری، فناوری نیروی محرکه، طراحی بدنه و شیوه های پایداری که مصرف انرژی را کاهش می دهد، متمرکز خواهد بود.

هدا فلین، مدیرعامل Hurtigruten گفت: زمانی که ما در ابتدا پروژه Sea Zero را بیش از یک سال پیش اعلام کردیم، با این چالش مواجه شدیم که نمی‌دانستیم کدام فناوری‌ها در سال 2030 در دسترس ما خواهند بود. وظیفه ما هموار کردن راه برای نوآوری های جدید و ارتقای نوآوری های موجود برای همسویی با اهداف پایداری ما بود. در حالی که برخی از این فناوری‌ها به مرحله نسبتاً پیشرفته‌ای رسیده‌اند، هنوز به تحقیق و توسعه اختصاصی برای اطمینان از اجرای موفقیت‌آمیز در زمینه دریایی نیاز دارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، فناوری‌های خاصی هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و نیاز به تحقیقات اساسی و آزمایش‌های کامل دارند. پس از یک مطالعه امکان سنجی دقیق، ما امیدوار کننده ترین فناوری ها را برای کشتی های کروز پیشگامانه آینده خود مشخص کرده ایم. ما متعهد هستیم که ظرف چند سال کشتی‌ای را تحویل دهیم که از نظر کارایی انرژی و پایداری از همه کشتی‌های دیگر پیشی بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.