عرضه آیفون 16 پرو با سنسورهای جدید

در حالی که سامسونگ و سایر شرکت‌ها به مدت طولانی به دنبال اعداد مگاپیکسل قابل تحسین برای دوربین‌هایشان بودند، اپل در برابر وسوسه پیوستن به آنها مقاومت کرد.

به گزارش تکناک، این به این دلیل است که فشرده‌سازی تعداد زیادی پیکسل در یک حسگر کوچک یک عیب اصلی دارد. چگالی بالای پیکسل منجر به عملکرد ضعیف در شرایط نور کم می‌شود.

این مشکل در نهایت با پذیرش سونی از حسگر استک شده توسط اپل حل شد، که شامل چندین لایه است تا حساسیت به نور کم را حفظ کند. این فناوری ابتدا در دو مدل آیفون 14 پرو معرفی شد و امسال منتظر است تا در تمامی خط تولید آیفون 15 موجود شود.

گزارش اخیر مینچی کو یکی از افشاگران معروف محصولات اپل در جزئیات ناامیدکننده است، اما نشان می‌دهد که دو مدل آیفون 16 پرو از سنسور متفاوتی نسبت به مدل‌های پایه استفاده می‌کنند و تایید می‌کند که سنسورها دوباره سونی خواهند بود.

دو مدل آیفون 16 Pro 2H24 نیز از CIS با طراحی استک شده استفاده خواهند کرد، بنابراین ظرفیت CIS (حسگر تصویر CMOS) سطح بالای سونی در سال 2024 به صورت محدود ادامه خواهد داشت.

این گزارش بر روی یکی از رقبای سونی متمرکز شده است و اشاره می‌کند که از آنجایی که اپل از بیشتر خروجی حسگر گوشی‌های هوشمند سونی استفاده خواهد کرد، Semi سفارش‌های بیشتری از برندهای اندرویدی دریافت خواهد کرد.

ممکن است به دیودهای عکس بزرگتر اشاره کند

گزارش هیچ اشاره‌ای به اینکه کدام فناوری حسگر استک شده سونی در دوربین‌های آیفون 16 Pro استفاده خواهد شد، اما ما می توانیم یک حدس آموزشی بزنیم.

فناوری اخیر حسگر استک شده سونی از دیودهای عکس و ترانزیستورهای پیکسل جدا می‌کند که به طور معمول در یک لایه ترکیب شده‌اند. این امکان را فراهم می‌کند تا دیودهای عکس خود بخشی که در واقع نور را ضبط می‌کند برای همان اندازه کلی پیکسل، به طور قابل توجهی بزرگتر باشند.

یک ویدیو تبلیغاتی اخیر سونی توضیح می‌دهد که به جای قراردادن دیودها در کنار ترانزیستورها و محدود کردن اندازه آنها، جابجایی آنها به یک لایه مجزا به این معنی است که هر دو می‌توانند بزرگتر باشند. این بدان معنی است که دیودها نور بیشتری را ضبط می‌کنند و ترانزیستورها نویز بیشتری را حذف می‌کنند.  سونی می گوید که تقریباً دو برابر بیشتر نور جذب می شود.

اگرچه فناوری جدید حسگر دوربین معمولاً ابتدا در دوربین‌های حرفه‌ای و سپس در تلفن‌های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در اینجا وضعیت معکوس است. استفاده نخستین از این فناوری در تلفن هوشمند Xperia 1 V خود سونی شناخته شده است. Digital Camera World بر این اساس تحلیل می‌کند که دلیل این امر مربوط به چالش‌های مقیاس‌پذیری است.

ممکن است شما هم از این موضوع متعجب شوید که چرا سونی این فناوری حسگری که می‌تواند بازی را تغییر دهد را در یک تلفن هوشمند و نه در یک دوربین پرچمدار جدید مانند a9 III یا a1 II معرفی می‌کند.

اگر بخواهیم حدس بزنیم، با توجه به چالش‌های فنی اعلام شده در تولید حسگر دو لایه، ممکن است فرآیندهای تولید فعلی تنها قادر به تولید تراشه‌های حسگری با اندازه فیزیکی کوچک باشند. افزایش مقیاس این فناوری به اندازه حسگر فول فریم به احتمال زیاد نیاز به زمان بیشتری داشته باشد.

این برای عکس های آیفون چه معنایی دارد؟

ضبط نور بیشتر و حذف نویز بیشتر به معنی گرفتن عکس‌های بهتر در دو شرایط معمول است.

اول، شرایط نور کم است. گرفتن عکس در داخل یک رستوران در شب، مثالی کلاسیک است که در آن مکان‌ها قصد دارند سطوح نور را پایین نگه دارند تا جوی عاشقانه و شیکی ایجاد کنند. اما بسیاری از عکس‌های کودکان و نوزادان نیز در داخل گرفته می‌شوند و سطوح نور در خانه به ویژه در زمستان نیز ممکن است کم باشد.

دوم، نورپردازی با کنتراست بالا انجام می شود. مثال کلاسیک در اینجا این است که در فضای باز در آفتابی درخشان است که دامنه پویایی ( تفاوت سطوح نوری در ناحیه‌های نورانی و سایه‌دار ) بسیار بزرگ است. عکس برداری در نور یکی دیگر از نمونه های رایج است، برای مثال عکس یک فرد در مقابل غروب آفتاب.

اپل و سونی برای مدت طولانی به این دو شرایط اولویت داده‌اند و اگر واقعاً این فناوری در دوربین‌های آیفون 16 پرو استفاده شود، می‌توانیم سال آینده انتظار یک بهبود قابل توجه دیگر را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.