عسل بخورید تا قلب سالم‌تری داشته باشید

بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه تورنتو، مصرف عسل خام برگرفته از یک منبع گل می‌تواند فواید قابل توجهی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.

بر اساس مطالعه جدید محققان دانشگاه تورنتو، مصرف عسل خام برگرفته از یک منبع گل می‌تواند فواید قابل توجهی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.

به گزارش تکناک، در یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های بالینی، محققان دریافتند مصرف عسل با کاهش گلوکز خون ناشتا، کلسترول LDL(کلسترول مضر) و کاهش کلی کلسترول، تری گلیسیرید و نشانگرهای بیماری کبد چرب و همچنین با سطوح بالاتر کلسترول HDL (کلسترول مفید) و برخی از نشانگرهای التهاب مرتبط است.

تایو سیف خان، محقق ارشد این مطالعه و پژوهشگر علوم تغذیه در دانشکده پزشکی U of T’s Temerty، گفت: این نتایج شگفت‌آور است زیرا حدود 80 درصد عسل متشکل از قند است. اما شامل ترکیبات پیچیده‌ای از قندهای رایج و کمیاب، پروتئین‌ها، اسیدهای آلی و سایر ترکیبات فعال زیستی نیز می‌شود که فواید سلامتی بسیاری دارند.

تحقیقات پیشین اثر عسل بر بهبود سلامت قلب و عروق را، به ویژه در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده است. مطالعه حاضر جامع ترین بررسی کنونی از کارآزمایی های بالینی، شامل دقیق ترین داده ها در مورد پردازش و منبع گل است.

جان سیونپایپر، محقق اصلی و دانشیار علوم تغذیه و پزشکی در U of T، که همچنین یک متخصص بالینی سلامت تورنتو در Unity است، گفت: در میان متخصصان بهداشت عمومی و تغذیه از دیرباز اصطلاح قند، قند است رایج بوده است. حال این نتایج با این اصطلاح مغایرت دارد و بر توقف استفاده از عسل در دستورالعمل‌های رژیم غذایی، به‌عنوان یک قند آزاد یا افزوده‌ تاکید می‌کند.

سیونپایپر و خان بر اهمیت حیاتی این یافته‌ها تأکید می‌کنند. طبق گفته خان توصیه این نیست که اگر در حال حاضر از شکر اجتناب می کنید، باید شروع به خوردن عسل کنید. نکته آن جایگزینی شکر با عسل است. یعنی درصورت استفاده از شکر، شربت یا شیرین کننده دیگر، جایگزینی آنها با عسل خطرات متابولیک قلبی را کاهش می‌دهد.

محققان 18 کارآزمایی کنترل شده و بیش از 1100 شرکت کننده را در تجزیه و تحلیل خود بررسی کردند. آنها کیفیت آن کارآزمایی ها را با استفاده از سیستم GRADE ارزیابی کردند و دریافتند شواهد قطعی برای اکثر مطالعات کم است، اما عسل بسته به فرایند فرآوری، منبع گل و کمیت آنها، به طور مداوم اثرات خنثی‌کننده یا مفیدی دارد.

متوسط دوز روزانه عسل در آزمایش‌ها 40 گرم یا حدود دو قاشق غذاخوری و متوسط طول دوره کارآزمایی هشت هفته بود. نتیجه مطالعات اثرات مفید بسیار عسل خام، مانند عسل از منابع تک گل مانند Robinia (همچنین به عنوان عسل اقاقیا در بازار) و شبدر رایج در آمریکای شمالی بود.

خان گفت مطالعات آینده باید بر روی عسل فرآوری نشده و از تک منبع متمرکز شوند. هدف، شواهد با کیفیت بالاتر و درک بهتر از از ترکیبات موجود در عسل است که می تواند برای سلامتی معجزه کند. خان گفت: ما به یک محصول ثابت با مزایای سلامتی پایدار، و سپس دنباله‌روی بازار نیاز داریم.

هزینه این مطالعه توسط مؤسسه تحقیقات بهداشتی کانادا، بنیاد نوآوری کانادا، وزارت تحقیقات و نوآوری انتاریو و دیابت کانادا تأمین شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.