علائم و نشانه های لنفوم هوچکین

لنفوم هوچکین نوعی سرطان است که از سلول های سیستم لنفاوی شروع می شود. از آنجا که اولین علائم بدون درد است، بنابراین شناخت دقیق علائم و نشانه های این بیماری می تواند سرنوشت ساز باشد.

به گزارش تکناک، سیستم لنفاوی سیستمی است که به حرکت مایع در بدن و قرار دادن آن در معرض سلول های ایمنی برای مبارزه با عفونت کمک می کند.

معمولاً اولین علامت لنفوم هوچکین، بزرگ شدن غده لنفاوی بدون احساس درد است. شما ممکن است متوجه این تورم به عنوان یک توده غیرعادی در گردن یا هر قسمت دیگری از بدن خود شوید.

برخی از افراد مبتلا به لنفوم هوچکین (Hodgkin lymphoma : lymphoma that is marked classically by the presence of Reed-Sternberg cells) علائم دیگری نیز دارند. شایع ترین آنها تب، تعریق شبانه و کاهش وزن و علائم دیگری است که با پیشرفت بیماری ممکن است رخ دهد. با این حال، برخی از افراد مبتلا به لنفوم هوچکین به هیچ وجه متوجه هیچ علائمی نمی شوند، بخصوص در اوایل بیماری.

لنفوم هوچکین اغلب قابل درمان است. اما برای نتیجه مقبول، بهتر است علائم هرچه سریعتر شناسایی شوند.

بزرگ شدن توده لنفاوی

معمولاً یک متخصص بهداشت نمی‌تواند غدد لنفاوی شما را که بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند، حس کند. یک غده لنفاوی ممکن است به دلیل لنفوم هوچکین یا برخی بیماری های دیگر بزرگ شده باشد.

بزرگ شدن غدد لنفاوی که لنفادنوپاتی نیز نامیده می شود، شایع ترین علامت لنفوم هوچکین است. شما ممکن است متوجه یک یا چند توده غیر قابل توضیح در گردن، زیر بازو، اطراف استخوان ترقوه یا کشاله ران خود شوید.

معمولاً بزرگ شدن غدد لنفاوی ناشی از لنفوم هوچکین در لمس دردناک نیست اما برخی افراد متوجه می شوند که هنگام نوشیدن مایعات احساس درد می کنند. گاهی اوقات این توده با گذشت زمان بزرگتر می شود و ممکن است فرد متوجه شود که توده های جدیدی در نزدیکی آن ظاهر می شوند.

اما لنفوم هوچکین شایع ترین دلیل تورم غدد لنفاوی نیست. عفونت یک علت بسیار شایع تر برای تورم غدد لنفاوی است، به ویژه در کودکان.

علائم  B

حدود 40 درصد از افراد مبتلا به لنفوم هوچکین به علائمی مبتلا می شوند که به آنها علائم B می گویند. این علائم به نامی اشاره دارد که دانشمندان در طول تاریخ از آن برای طبقه بندی لنفوم هوچکین استفاده کرده اند. علائم B عبارتند از:

  • تب بالا بدون دلیل
  • تعریق شبانه شدید
  • کاهش وزن غیرقابل توضیح (اغلب بیشتر از 10 درصد وزن بدن).

سایر بیماری ها نیز می توانند این علائم را ایجاد کنند. هنگامی که این علائم همراه با یک غده لنفاوی بزرگ شده رخ می دهند، به احتمال قوی پای نوعی سرطان وسط است. ارزیابی علائم B نیز مهم است، زیرا افرادی که چنین علائمی دارند، ممکن است به رویکرد درمانی متفاوتی نسبت به افراد بدون این علائم، نیاز داشته باشند.

همچنین وجود علائم B ممکن است به این معنی باشد که فرد در مبارزه با بیماری به طور کلی مشکل بیشتری خواهد داشت.

سایر علائم عمومی

لنفوم هوچکین می تواند علائم دیگری نیز ایجاد کند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • خستگی
  • خارش پوست
  • از دست دادن اشتها

علائم بر اساس مرحله بیماری

لنفوم هوچکین بر اساس میزان گسترش سرطان به مراحل مختلفی تقسیم می شود.

مراحل 1 و 2

در مرحله اول بیماری، لنفوم تنها یک محل را تحت تاثیر قرار داده است. در مرحله دوم بیماری، لنفوم کمی بیشتر گسترش یافته است، اما به طور کلی از سیستم لنفاوی خارج نشده است. هر یک از علائم ذکر شده در بالا می تواند بر افراد مبتلا به مرحله اول یا مرحله دوم بیماری تأثیر بگذارد.

مرحله 3 و 4

در مرحله 3، سرطان کمی بیشتر گسترش یافته است اما هنوز از سیستم لنفاوی خارج نشده است، اما به احتمال زیاد طحال (بخش دیگری از سیستم لنفاوی) را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

علائم B در افراد مبتلا به مرحله 3 یا مرحله 4 بیماری در مقایسه با افرادی که مراحل اولیه را دارند، شایع تر است. افراد مبتلا به مرحله 3 یا 4 بیماری نیز احتمال بیشتری دارد که علائم ناشی از بزرگ شدن طحال مانند سیری زودرس بعد از غذا خوردن را داشته باشند.

در مرحله 4، سرطان ممکن است به کبد، استخوان، ریه یا مغز گسترش یافته باشد که می تواند علائم دیگری ایجاد کند. بسته به مناطق انتشار، ممکن است منجر به علائمی مانند:

  • درد استخوان یا کمر
  • تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سرفه ناشی از درگیری ریه
  • تشنج، سردرد، ضعف عضلانی یا مشکلات حافظه ناشی از درگیری مغز (نادر)
  • زردی (زردی پوست و سفیدی چشم) ناشی از درگیری کبد (نادر)

اما در نظر داشته باشید که همه افراد مبتلا به مرحله 4 بیماری، همه این علائم را ندارند.

لنفوم هوچکین، انواع فردی نیز دارد که بر اساس نوع آنها، علائم کمی متفاوت است.

حدود 5 تا 10 درصد از مردم به آنچه لنفوسیت غالب هوچکین ندولر (NLPHL) گفته می شود، مبتلا هستند.

اکثر افراد دارای آنچه لنفوم کلاسیک هوچکین (CHL) نامیده می شود، هستند که بیشتر می تواند به زیرگروه های مختلف تقسیم شود. این زیرگروه ها عبارتند از:

  • اسکلروز ندولار CHL (NSCHL): احتمال بیشتری دارد که غدد لنفاوی در ریه ها را تحت تأثیر قرار دهد که ممکن است علائمی مانند تنگی نفس ایجاد کند.
  • CHL سلولی مختلط (MCCHL): احتمال کمتری برای ایجاد علائم ریوی وجود دارد، اما علائم B در این نوع شایع هستند.
  • CHL غنی از لنفوسیت (LRCHL): تمایل به داشتن غدد لنفاوی منفرد طولانی مدت بدون علائم اضافی.
  • CHL تهی شده از لنفوسیت (LDCHL): علائم B در این نوع شایع هستند و اغلب استخوان را نیز درگیر می کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به بزرگی غدد لنفاوی خود مشکوک هستید، فوراً با یک پزشک مشورت کنید. اگر توده ی بزرگ شده ای دارید که حساس یا دردناک نیست و اگر اخیراً عفونت نداشته اید، مراجعه به پزشک  اهمیت بیشتری پیدا می کند.

اگر علائم بیشتر، به ویژه تب، تعریق شبانه، یا کاهش وزن دارید، بسیار مهم است که در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.