علت بروز لکه های سفید روی پوست چیست؟

لکه های سفید روی پوست ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا عفونت قارچی گرفته تا یک بیماری پوستی، موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث روشن‌تر شدن نواحی پوست شما شود.

به گزارش تکناک، اگرچه این لکه ها معمولاً دلیلی برای هشدار نیستند، اما بهتر است از یک پزشک بخواهید لکه های سفید شما را بررسی کند تا بتوانند علت تغییر رنگ پوست را تعیین کنند. بسته به علت زمینه‌ای، ممکن است راه‌هایی برای به حداقل رساندن ظهور لکه‌های سفید روی پوست (skin : soft outer covering organ of vertebrates) یا رفع علائم آزاردهنده که ممکن است بیماری زمینه‌ای ایجاد کنند، وجود داشته باشد.

چه چیزی باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست می شود؟

مشاهده لکه های سفید روی پوست به طور خودکار به این معنی نیست که یک اختلال پوستی دارید. گاهی اوقات عوامل دیگری می توانند باعث روشن شدن نواحی پوست شوند. در ادامه چند دلیل که ممکن است باعث ایجاد لکه های سفید روی پوست شما شوند را بازگو می کنیم.

لکه های خورشیدی

با اینکه اصطلاح لکه های خورشیدی ممکن است تصویر لکه های تیره تر یا علائم کک و مک را ایجاد کند، اما ممکن است لکه های خورشیدی به صورت لکه های سفید یا روشن تر روی پوست ظاهر شوند.

این لکه های سفید بی ضرر که از نظر علمی به عنوان هیپوملانوز گوتات ایدیوپاتیک شناخته می شود، زمانی ایجاد می شوند که ملانین (سلول های رنگدانه ای که به پوست، چشم ها و موهای شما رنگ می دهند) در پوست کاهش یابد. کارشناسان فکر می کنند که این اتفاق در نتیجه قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید رخ می دهد تا عامل دیگری مانند افزایش سن.

جای تعجب نیست که این لکه های سفید معمولاً در مناطقی مانند ساق پا، بازوها، پشت و صورت ظاهر می شوند زیرا بیشترین میزان نور خورشید را دریافت می کنند. آنها مانند کک و مک کوچک هستند و به نظر می رسد که ارثی می باشند.

تینا ورسیکالر

تینا ورسیکالرزمانی اتفاق می‌افتد که یک مخمر طبیعی روی پوست رشد کند. این عفونت قارچی روی پوست به کهیر تبدیل می شود که در نهایت می تواند مانند لکه های سفید یا روشن به نظر برسد.

لکه‌های سفیدی که می‌توانند در تینا ورسیکالر ظاهر شوند اغلب در پشت، بازوها، سینه، گردن و زیر بغل دیده می‌شوند. این نوع عفونت قارچی مسری در نظر گرفته نمی شود.

تینا ورسیکالردر بین نوجوانان و جوانان و همچنین افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند نسبتاً رایج است. اگر به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است علائمی مانند خارش خفیف، تورم خفیف و افزایش تعریق را نیز تجربه کنید.

پیتریازیس آلبا

پیتریازیس آلبا یک بیماری پوستی است که باعث می شود لکه های کوچک و گرد پوست رنگ خود را از دست بدهند. این بیماری ممکن است برای برخی افراد مانند راش و خارش باشد.

این لکه های سفید معمولاً روی صورت، بازوها و بالاتنه ایجاد می شوند. ممکن است چندین ماه یا بیش از یک سال طول بکشد، اما دائمی نیستند.

کارشناسان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث پیتریازیس آلبا می شود، اما تصور می شود که با اگزما مرتبط باشد. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانان شایع است.

ویتیلیگو

ویتیلیگو یک بیماری خودایمنی است که باعث از بین رفتن رنگ پوست و در نتیجه ایجاد لکه های سفید می شود. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی به اشتباه به سلول های رنگدانه در بدن حمله می کند.

لکه‌های ویتیلیگو معمولاً روی صورت، بازوها، دست‌ها و پاها شروع می‌شوند. از آنجا، لکه ها می توانند رشد کنند یا لکه های بیشتری در سایر نقاط بدن شما ایجاد شوند. در ابتدا ممکن است لکه ها صورتی باشند. هنگامی که ویتیلیگو دیگر فعال نباشد، پوست آسیب دیده سفید می شود.

برخی از افراد ممکن است متوجه علائم دیگر ویتیلیگو مانند خارش، افزایش خطر آفتاب سوختگی، تغییراتی در شنوایی و روشن شدن رنگ چشم یا مو شوند.

اگرچه ویتیلیگو می تواند ارثی باشد، اما ممکن است توسط عواملی مانند آفتاب سوختگی بد، آسیب پوست یا قرار گرفتن پوست در معرض مواد شیمیایی قوی ایجاد شود.

میلیا

میلیا برجستگی های سفید، ریز و بی ضرری هستند که وقتی سلول های مرده پوست (کراتین) زیر سطح پوست گیر می کنند، ایجاد می شوند.

بیشتر اوقات، میلیا روی صورت ظاهر می شود مانند روی گونه ها، بینی و چانهف اما می تواند در قسمت هایی از بدن که آسیب دیده است نیز رخ دهد. بزرگسالان می توانند به آنها مبتلا شوند، اما این بیماری در نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج هستند.

هیپوپیگمانتاسیون ناشی از استروئید

تزریق کورتیکواستروئید یا استفاده موضعی از استروئید می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های سفید در محل تزریق یا محل استفاده شود.

اگرچه این لکه ها (یا تک نقطه ها) اغلب نامنظم به نظر می رسند، اما کاملاً مشخص هستند. ممکن است مدتی طول بکشد تا ظاهر شوند و ممکن است بعد از چند ماه خودشان برطرف شوند.

چگونه از شر لکه های سفید روی پوست خلاص شویم؟

بسته به علت، ممکن است نتوانید لکه های سفید روی پوست خود را از بین ببرید. نقاطی که ممکن است از بین بروند، گاهی اوقات خود به خود از بین می روند. در مواقع دیگر، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است به دلایل پزشکی نیازی به درمان نداشته باشید، اما در عوض تمایل داشته باشید لکه ها را به منظور اهداف زیبایی از بین ببرید.

  • لکه های خورشیدی: لکه های خورشیدی لزوماً نیازی به درمان ندارند، اما اگر ظاهر آنها برای شما آزاردهنده است، پزشک می تواند کرم موضعی مانند ترتینوئین (یک رتینوئید) را توصیه کند. میکرودرم نیز می تواند به صاف کردن ناحیه کمک کند.
  • پیتریازیس آلبا: لکه های سفید پیتریازیس آلبا به خودی خود بهبود می یابند، اگرچه استروئیدهای موضعی، برخی مرطوب کننده ها یا درمان های لیزری ممکن است در صورت نیاز به کاهش ظاهر آنها کمک کنند.
  • تینا ورسیکالر: برای عفونت قارچی مانند تینا ورسیکالر، ممکن است یک محصول موضعی ضد قارچ بدون نسخه پیشنهاد شود. برخی از موارد ممکن است نیاز به تجویز داروی ضد قارچ داشته باشند، که روی پوست اعمال می شود یا به صورت خوراکی مصرف می شود.
  • ویتیلیگو(پیسی): در حال حاضر هیچ درمانی برای ویتیلیگو وجود ندارد، اما انواع مختلفی از درمان‌ها وجود دارد که می‌توانند به بازیابی رنگ پوست کمک کنند و به طور موثر احتمال انتشار لکه‌های سفید به سایر قسمت‌های بدن را کاهش دهند. گزینه های درمانی برای ویتلیگو اغلب شامل داروهای موضعی، لیزر، فتوتراپی (نور درمانی) و پوشش های زیبایی است. در موارد شدید ممکن است از روش های پیوند پوست نیز استفاده شود.
  • میلیا: میلیا در کودکان یا نوزادان نیازی به درمان ندارد و معمولاً طی چند هفته بدون درمان خود به خود از بین می رود. اما در بزرگسالان میلیای سرسخت را می‌توان توسط پزشک حذف کرد.
  • هیپوپیگمانتاسیون ناشی از استروئید: لکه های سفید ناشی از تزریق یا استفاده استروئید نیز می توانند خود به خود برطرف شوند.

چه زمانی باید نگران لکه های سفید روی پوست خود باشید؟

لکه های سفید روی پوست معمولاً دلیلی برای نگرانی ندارند. اما از آنجایی که آنها می توانند به دلایل مختلفی ظاهر شوند، ایده خوبی است که یک پزشک به مناطقی از پوست که تغییر رنگ را تجربه کرده اند نگاهی بیاندازد. به این ترتیب در صورت لزوم می توانید تشخیص و درمان دقیق را دریافت کنید.

به طور کلی اگر موارد زیر را مشاهده کردید، با یک پزشک کنید:

  • تغییر رنگ داده اند
  • از بین نرفته اند یا به ظاهر شدن ادامه داده اند
  • به سایر نقاط بدن پخش شوند
  • باعث علائم اضافی مانند خارش یا درد شوند

چگونه از لکه های سفید روی پوست جلوگیری کنیم؟

هیچ راهی برای پیشگیری از بیماری پوستی مانند ویتیلیگو وجود ندارد. اما شما می توانید نقش خود را برای سالم نگه داشتن پوست و محافظت از برخی عوامل مانند اشعه خورشید، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سایر محرک های موثر انجام دهید.

برای سلامت کلی پوست، متخصصان معمولا توصیه می کنند:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب یا پوشیدن لباس محافظ هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • اقدامات احتیاطی در محل کار که در آن مواد شیمیایی دخیل است
  • از پزشک خود بپرسید که آیا باید غربالگری های منظم پوست را برنامه ریزی کنید
  • شستن دست ها اغلب با آب و صابون
  • استفاده از آب گرم (نه داغ) و محصولات ملایم در طول روتین مراقبت از پوست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.