علت مرموز آلودگی هوای شبانه کشف شد

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چین در ساعات شب، منبع اصلی آلودگی رادیکال ‌های نیترات (PNO3) است. این رادیکال ‌ها می‌توانند بر آلودگی O3 یا ازن تاثیر گذاشته و باعث افزایش ذرات ریز (PM2.5) در هوا ‌شوند.

به گزارش تکناک، نتایج این مطالعه نشان داد که چین در ساعات شب شاهد افزایش چشمگیر تولید NO3 بوده است، در حالی که اروپا و ایالات متحده با کاهش آن مواجه شدند. به نظر می‌رسد این افزایش بتواند باعث پیامدهای آلودگی هوا برای چین و سایر کشورهای در حال توسعه مانند هند شود.

تولید فعلی رادیکال‌های NO3 در هشت شهر بزرگ چین، اعم از پکن، شانگهای، گوانگژو، چنگدو، شیان، جینان، ژنگژو و شیجیاژوانگ، با تولید لس آنجلس در دهه ۱۹۹۰ قابل مقایسه است، این امر نگران کننده است چراکه روند کلی تولید این رادیکال‌ها در چین در حال افزایش است.
تیم بین‌المللی پژوهشگرانی متشکل از کارشناسان دانشگاه بیرمنگام، با انتشار یافته‌های خود در ژورنال Nature Geoscience، به این نتیجه رسیده‌اند که روند طولانی مدت کاهش تولید NO3 در لس آنجلس، می تواند باعث امیدواری برای کاهش همزمان سطح آلودگی ازن شبانه و اکسیدهای نیتروژن  شود.

به گفته پروفسور Zongbo Shi از دانشگاه بیرمنگام، اکسیدهای نیتروژن که از احتراق و منابع طبیعی گازهای واکنشی حاصل می‌شوند، نقش مهمی در تعدیل آلاینده‌های اصلی هوا مانند ازن (O3) و PM2.5 ایفا می‌کنند.

فرآیند اکسیداسیون شبانه که تحت هدایت رادیکال های نیترات صورت می گیرد، در شیمی اتمسفر با اهمیت است ولی هنوز به خوبی شناخته نشده است. برای تدوین استراتژی های کاهش آلودگی جهانی و درک بهتر تأثیر اکسیدهای نیتروژن بر کیفیت هوا و اقلیم، باید بهترین درک را از این فرایند داشته باشیم.

میانگین شبانه PNO3 در فصل پاییزی برای سال‌های 2018-2019 (a) و 2020-2021 (b)و روند PNO3 شبانه برای سال‌های 2014-2019 (c) در ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و چین.

در این مطالعه مشخص شده است که اگر افزایش آلودگی ازن در چین ادامه یابد، اکسیداسیون شبانه حتی با کاهش انتشار NOx، باز هم افزایش خواهد یافت. با این حال، با توجه به تحولات لس آنجلس در دهه ۱۹۸۰ و تأثیرات قرنطینه COVID-19 در سراسر جهان، دانشمندان معتقدند که در حال حاضر، کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار (VOC)، همزمان باعث کاهش ازن روزانه و اکسیداسیون شبانه در چین و مناطق مشابه خواهد شد.

فرایند شیمیایی شبانه NO3 با حذف اکسیدهای نیتروژن و VOCها در فتوشیمی روز بعد تأثیر دارد و باعث گسترش انتشار ازن می‌شود. تولید رادیکال‌های NO3 در سه منطقه بزرگ شهری (دشت شمال چین، دلتای رودخانه یانگ تسه و دلتای رودخانه مروارید) به طور چشمگیری افزایش یافته است. بنابراین، بحث درباره تولید NO3 برای کل سال در چین به شدت مورد توجه قرار دارد، زیرا این فرایند می‌تواند به شدت بر کیفیت هوا و تأثیر آن بر سلامتی انسان‌ها و اکوسیستم‌ها تأثیرگذار باشد.

با توجه به اینکه رادیکال‌های NO3 در اروپا و ایالات متحده در مقادیر پایین‌ تری نسبت به چین وجود دارند، تأثیر آنها بر نیترات ذرات معلق و تشکیل آئروسل آلی در این مناطق قابل توجه است. با این حال، محققان معتقدند که شیمی رادیکال NO3 می‌تواند نقش مهم ‌تری در اکسیداسیون اتمسفر داشته باشد و در آینده نیز نزدیک ممکن است باعث تشدید آلودگی های O3 و PM2.5 در چین شود. در حال حاضر، افزایش آلودگی به علت اکسیداسیون شبانه از O3 و PM2.5، یک چالش قابل توجه در بهبود کیفیت هوای چین و پیامدهای بهداشت عمومی در این کشور است.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.