غذاهای فوق فرآوری شده چه بلایی بر سر ما می‌آورد؟

غذاهای فوق فرآوری شده 90 درصد قند مصرفی ما را تشکیل می دهند و خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش می دهند.

به گزارش تکناک، یک مطالعه هشداردهنده منتشر شده در مجله BMJ Open نشان داد که 60 درصد کالری در رژیم غذایی روزانه یک آمریکایی به طور متوسط ​​از غذاهای “فوق فرآوری شده” حاصل می شود.

غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی مانند روغن های هیدروژنه، طعم دهنده های مصنوعی و امولسیفایرها و سایر نام های طولانی هستند.

دکتر اوریدیس مارتینز استیل ، نویسنده اصلی این مطالعه، بر اهمیت پاکسازی رژیم غذایی تاکید کرد و گفت: یک راه نسبتا ساده برای جلوگیری از استفاده از شکر زیاد از حد وجود دارد و آن جایگزین نکردن غذای واقعی با محصولات غذایی و نوشیدنی های فوق فرآوری شده است.

خوشبختانه، درست کردن نسخه‌های خانگی از خوراکی‌های مورد علاقه‌تان آسان‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.سینتیا ساس، ویرایشگر تغذیه Health، می‌گوید: نیازی نیست به طور کلی از مصرف میان وعده‌هایی که دوست دارید،خودداری کنید.فقط باید دستورالعمل های آن ها را با دقت بخوانید.وی گفت: نظر من این است که اگر لیست مواد تشکیل دهنده مانند دستور العملی است که می توانستید در آشپزخانه خود درست کنید،پس شما در مسیر درستی هستید.

در اینجا، ساس به شش تا از بدترین غذاهای فوق فرآوری شده اشاره می‌کند که به جای آنها می‌توانید نمونه های سالم‌تری را بخرید یا در خانه درست کنید.

چیپس

به گفته ساس بدنام ترین مجرمان، برندهای مواد غذایی هستند که حاوی طعم دهنده ها، رنگ ها و مواد نگهدارنده مصنوعی هستند. بهترین گزینه برای شما تهیه یک چیپس خانگی ساده به کمک سه ماده ساده است: سیب زمینی، روغن زیتون یا آفتابگردان و نمک.گزینه های خوب دیگر شامل چیپس ذرت آبی ارگانیک و ذرت بوداده است که کالری کمی دارند، فیبر بالایی دارند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند.بهتر از همه اینها این است که شما خودتان دست به کار شوید و با خلاقیت خود اسنک های مورد علاقه تان را درست کنید.مثلا چیپس کلم پخته مانند چیپس سیب زمینی شیرین بو داده در فر به راحتی درست می شوند.

کیک بسته بندی شده

آن کیک‌های بسته بندی شده در کابینت های شما که به نظر می‌رسد ماه‌ها بلکه سال‌ها دوام می اورند، مملو از شکر و مواد نگهدارنده هستند (به همین دلیل ماندگاری طولانی دارند). ساس می‌گوید تهیه این نوع خوراکی‌های شیرین در خانه گزینه بهتری است. شما می‌توانید از یک جایگزین غنی از مواد مغذی برای آرد سفید مانند آرد نخود یا آرد بادام استفاده کنید و همچنین استفاده از شکر و کره را با جایگزین‌های سالم‌تر کاهش دهید. ساس توصیه می کند که نیمی از شکر موجود در دستورالعمل غذا را با میوه های پوره شده جایگزین کنید (موز پوره شده و خمیر خرما هر دو خوب عمل می کنند) و هر قاشق غذاخوری کره را با نصف قاشق غذاخوری آووکادو جایگزین کنید.

ساس می گوید: آیا هوس یک چیز شیرین کرده اید؟خود من دوست دارم میوه های تازه مثل توت یا تکه های گلابی را بردارم و آنها را در یک ماهیتابه با کمی آب لیمو تفت دهم. سپس یک شیرینی خانگی با کره بادام، جو و دارچین درست می کنم و روی میوه ها می پاشم.

نان های خاص

شما از قبل می دانید که باید از نان سفید فوق فرآوری شده به جای نان غلات کامل غنی از فیبر که مزایای زیادی برای شما دارد،اجتناب کنید. اما انتخاب نان مناسب می‌تواند مشکل باشد زیرا حتی انواع به ظاهر سالم آن نیز می‌توانند حاوی مواد افزودنی باشند. ساس توضیح می‌دهد: نان یکی از غذاهایی است که خواندن فهرست مواد تشکیل دهنده آن بسیار مهم است. به طور کلی، او توصیه می کند به دنبال یک نان غلات کامل یا بدون گلوتن یا حتی بدون غلات باشید که هیچ گونه افزودنی مصنوعی یا نگهدارنده نداشته باشد. ساس می گوید اگر شک دارید که نانتان ممکن است خراب شود، می توانید آن را منجمد کنید.او توضیح می‌دهد که برخی از سالم‌ترین نان‌ها هم باید منجمد شوند زیرا حاوی مواد نگهدارنده نیستند.

Whole Grain rye bread with seeds on a wooden board.

نوشابه های رژیمی

مطمئنم چیزی ک جلوتر می خوانید را قبلاً هم شنیده اید.اما واقعا وقت آن است که یک بار برای همیشه از نوشابه های رژیمی خداحافظی کنید.علاوه بر این واقعیت که نوشابه رژیمی ارزش غذایی ندارند،حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز هستند و با سردرد، افسردگی و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز مرتبط هستند. اگر نمی توانید به آب ساده قدیمی عادت کنید، آب گازدار یا طعم دار را انتخاب کنید. ساس می‌گوید: فقط مطمئن شوید که یک نوشیدنی انتخاب کنید که حاوی آب گازدار و طعم‌های طبیعی باشد.

پیتزا یخ زده

متأسفانه، به نظر نمی رسد پیتزای از پیش پخته و یخ زده بتواند خاصیتی داشته باشد. ساس می‌گوید بهترین جایگزین برای این ماده غذایی،این است که این غذای خوشمزه را خودتان در خانه درست کنید.می توانید از  یک پوسته سبک و رشته رشته از گل کلم خرد شده آبپز که حتی طرفداران پیتزا هم آن را دوست دارند،استفاده کنید و روی آن را با سبزیجات تازه پر کنید.

آبنبات

اول، خبر بد در مورد آب نبات:بوفه اکثر سینماهایی که می شناسید و دوستشان دارید آبنبات هایی حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و طعم دهنده های مصنوعی هستند.اما خبر خوب این است که گزینه‌های بهتری هم وجود دارد.خوردن شکلات تلخ تا 70 درصد جایگزین خوبی برای آبنبات است.ساس می گوید شکلات تلخ  با توجه به اینکه منبع خوبی از منیزیم و آنتی اکسیدان است،می تواند به کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند.او شکلات ارگانیک داگوبا را دوست دارد. او می‌گوید:بعضی از مشتریان من کیسه‌ای فریزر ‌دارند که مشتی از چیپس های یخ زده شکلات تلخ داخل آن است و وقتی هوس می کنند از آن می خورند.  اگر آب نبات های صمغی را ترجیح می دهید، ساس یک برند آلمانی به نام Seitenbacher Happy-Fruits را توصیه می کند. او می گوید: شیرینی آنها از آب میوه های واقعی مانند سیب و چغندر بدست می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.