فصل بارش های شهابی را از دست ندهید

بارش شهابی برساوشی در آگوست(شهریور) ممکن است شناخته شده ترین بارش سال باشد، اما این سه ماهه آخر سال است که بیشترین ستاره های دنباله دار و گلوله های آتشین را به آسمان شب می آورد.

به گزارش تکناک، از این هفته، هر دو بارش شهابی جباری و ثوری جنوبی فعال هستند. در حالی که قرار نیست بارش شهابی جباری تا حدود 20 اکتبر (28 مهر) به اوج خود برسند، آنها چند ستاره دنباله دار را به آسمان هر شب اضافه می کنند. از سوی دیگر، بارش های شهابی ثوری اوج چندان مشخصی ندارند و پیش‌بینی می‌شود در چند هفته آینده با سرعتی در حدود دو مرتبه در هر ساعت قابل مشاهده باشند.

شهرت بارش های شهابی ثوری برای داشتن گلوله های آتشین درخشان در آسمان است. باب لانسفورد از انجمن شهاب سنگ آمریکا میگوید: در سال 2022، زمین از میان انبوهی از گلوله های آتشین بارش های شهابی ثوری عبور کرد. امسال ما از این ازدحام دورتر هستیم، اما همچنان با برخی فعالیت های گلوله آتشین مواجه خواهیم بود.

بارش های شهابی ثوری را می‌توان در بقایای دنباله‌دار 2P/Encke ردیابی کرد، در حالی که بارش های شهابی جباری به بقایای دنباله‌دار معروف هالی متصل هستند، که تنها هر 75 سال یک بار از منظومه شمسی داخلی بازدید می‌کند. ستاره دنباله دار هالی تا سال 2061 باز نخواهد گشت.

دو ابر متمایز از دنباله دار هالی مسئول بارش های شهابی جباری در اکتبر و بارش شهابی
اتا دلوی در ماه می هستند.

نحوه دیدن نمایش آسمانی

هنگامی که بارش های شهابی جباری بین 20 و 22 اکتبر به اوج می رسد، شرایط باید تقریباً عالی باشد، به خصوص با آسمان بدون ماه در صبح روز 22 اکتبر در ساعاتی قبل از طلوع آفتاب. بیشتر شب‌ها، منطقه نزدیک به صورت فلکی شکارچی محل تابش بارش های شهابی جباری است و حوالی ساعت 2 بامداد به بالاترین سطح خود در آسمان می رسد. اما ممکن است بتوان شهاب ها را در هر زمانی بین نیمه شب و سحر دید.

بارش شهابی جباری به دلیل حرکت در آسمان با سرعت نسبتاً بالا و به جای گذاشتن رشته ای طولانی که اغلب برای یک یا دو ثانیه قابل مشاهده است شناخته می شوند.

در آن صبح‌های اوج بارش، تعداد شهاب‌های بارش شهابی جباری ناگهان بین 10 تا 20 شهاب در ساعت افزایش می‌یابد، اما گاهی اوقات زمین از درون یک توده‌ی متراکم از اجرام آسمانی عبور می‌کند و این نرخ‌ها به 50 تا 70 می‌رسد که با بارش های شهابی ثوری رقابت می‌کند.

در حالی که ارزش آن را دارد که اوج بارش های شهابی جباری را در تقویم خود علامت گذاری کنید، ممکن است بتوانید در چند هفته آینده در هر شب چند شهاب و یک گلوله آتشین را شکار کنید.

اگر در شبی با آسمان صاف و مکانی به دور از آلودگی نوری حداقل برای یک ساعت وقت دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که منطقه‌ای با دید وسیع از آسمان شب پیدا کنید. حداقل 15 دقیقه فرصت دهید تا چشمان شما با تاریکی سازگار شوند و سپس استراحت کنید، دراز بکشید و تماشا کنید.

گاهی اوقات افراد با تجربه راجب منطقه خاصی از آسمان برای مواجه شدن با یک بارش شهابی ویژه صحبت می کنند. اگر بتوانید صورت فلکی شکارچی را در آسمان پیدا کنید و خود را در آن جهت قرار دهید، ممکن است تجربه تماشای شما را کمی افزایش دهد. اما واقعیت این است که اکثر آماتورها تفاوتی را متوجه نمی شوند. داشتن آسمان تاریک به دور از آلودگی نوری و وسیع ترین دید ممکن از آسمان بسیار مهمتر است. در حالی که شهاب‌ها ممکن است از یک تابش خاص سرچشمه بگیرند، اما از آن نقطه در سراسر آسمان می‌روند، بنابراین واقعاً مهم نیست که به کدام سمت نگاه میکنید.

علاوه بر این، در بیشتر شب‌ها فراتر از بارش های شهابی ثوری وجود دارد. بارش های شهابی جباری که پیشتر ذکر شد و بارشهای کوچکتر مانند پادخورشید و حتی شهاب های پراکنده که بخشی از بارشهای تعریف شده نیستند نیز وجود دارد.

بنابراین فقط برای حداقل یک ساعت بیرون از خانه برنامه ریزی کنید، ترجیحاً بین نیمه شب تا سحر، تا بهترین فرصت را برای عبور از آرامش در فعالیت و مشاهده چند شهاب سنگ داشته باشید. مطمئن شوید که همه چیزهایی را که برای راحتی طولانی نیاز دارید همراه داشته باشید: پتو، تنقلات و نوشیدنی ایده خوبی هستند. موفق باشید!

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.