با ساخت این فیلتر ساده خانگی از شر آلاینده‌‎ها خلاص شوید

فیلتر-هوا-corsi rosenthal

تیمی از محققان از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه براون و موسسه Silent Spring دریافتند که دستگاه های ساده فیلتر هوا به نام Corsi-Rosenthal در کاهش آلاینده های هوای داخلی خانه موثر هستند.

به گزارش تکناک، به گفته نویسندگان، این مطالعه که اثربخشی جعبه‌های Corsi-Rosenthal نصب شده در دانشکده بهداشت عمومی برای کمک به جلوگیری از شیوع COVID-19 را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد، اولین مطالعه بررسی شده در مورد اثربخشی جعبه‌ها بر آلاینده‌های داخلی است.

به گفته جوزف براون، نویسنده ارشد این مقاله و استادیار اپیدمیولوژی در براون، کاهش غلظت مواد شیمیایی رایج در هوای داخلی که برای سلامت انسان خطرناک است، راهی برای بهبود سلامت ساکنان است.

براون گفت: یافته‌ها نشان می‌دهند که یک فیلتر هوای ارزان و ساده می‌تواند نه تنها در برابر بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها، بلکه در مقابل آلاینده‌های شیمیایی نیز محافظت ایجاد کند. این نوع ابتکارات بهداشت عمومی بسیار قابل دسترس است و می تواند گروه های اجتماعی را توانمند کند تا برای بهبود کیفیت هوا و سلامتی خود گام بردارند.

جعبه‌های Corsi-Rosenthal یا مکعب‌ها را می‌توان از موادی که در فروشگاه‌های ابزار فروشی یافت می‌شود ساخت. این موارد شامل: چهار فیلتر MERV-13، نوار چسب، یک فن جعبه‌ای 20 اینچی و یک جعبه مقوایی می شود. به عنوان بخشی از یک پروژه ، جعبه ها توسط دانشجویان و اعضای جامعه دانشگاه ساخته شدند و در دانشکده بهداشت عمومی و همچنین ساختمان های دیگر در محوطه دانشگاه براون نصب شدند.

برای ارزیابی کارایی مکعب ها در حذف مواد شیمیایی از هوا، براون و تیمش غلظت ترکیبات آلی نیمه فرار یک اتاق را قبل و در حین کار جعبه مقایسه کردند.

نتایج منتشر شده در Environmental Science & Technology نشان داد که جعبه های Corsi-Rosenthal غلظت چندین مورد از PFAS و فتالات را در 17 اتاق در دانشکده بهداشت عمومی در طول دوره استفاده (فوریه تا مارس 2022) به طور قابل توجهی کاهش دادند. بر اساس ارزیابی ها PFAS، نوعی ماده شیمیایی مصنوعی که در طیف وسیعی از محصولات از جمله پاک کننده ها، منسوجات و عایق سیم یافت می شود، 40 تا 60درصد کاهش نشان داد و فتالات‌ها نیز که معمولاً در مصالح ساختمانی و محصولات مراقبت شخصی یافت می‌شوند، بین 30 تا 60 درصد کاهش یافت.

براون که تأثیر این مواد شیمیایی را بر سلامت انسان مطالعه می‌کند، گفت: PFAS و فتالات‌ها با مشکلات سلامتی مختلفی از جمله آسم، کاهش پاسخ واکسن، کاهش وزن هنگام تولد، تغییر رشد مغز در کودکان، متابولیسم تغییر یافته و برخی سرطان‌ها مرتبط هستند. آنها همچنین به عنوان مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز در نظر گرفته می شوند که ممکن است هورمون های بدن را تقلید کنند یا با آنها تداخل داشته باشند. علاوه بر این، PFAS با کاهش پاسخ واکسن در کودکان مرتبط است و همچنین ممکن است شدت و حساسیت به COVID-19 را در بزرگسالان افزایش دهد.

رابین دادسون، یکی از نویسندگان این مطالعه، دانشمند تحقیقاتی در موسسه Silent Spring و متخصص در مواجهه با مواد شیمیایی در محیط داخلی، گفت: کاهش سطح PFAS و فتالات یک مزیت فوق العاده برای جعبه های Corsi-Rosenthal است. جعبه‌ها در دسترس، آسان برای ساخت و نسبتا ارزان هستند و در حال حاضر در دانشگاه‌ها و خانه‌های سراسر کشور استفاده می‌شوند.

جعبه Corsi-Rosenthal به عنوان ابزاری ساده و مقرون به صرفه برای تشویق کردن تمیز کردن هوا در دسترس و موثر در طول همه‌گیری COVID-19 طراحی شده است. ریچارد کورسی، یکی از مخترعان جعبه‌ها و رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، می‌گوید این واقعیت که جعبه‌ها در فیلتر کردن آلاینده‌های هوا نیز مؤثر هستند، یک کشف خارق‌العاده است.

وی گفت: من بسیار هیجان زده هستم که محققان دانشگاه براون و موسسه سایلنت اسپرینگ مزایای مشترک قابل توجهی از جعبه ها را با توجه به کاهش در معرض قرار گرفتن دو دسته از آلاینده های مضر داخلی یعنی PFAS و فتالات.شناسایی کرده اند.

جیم روزنتال، همکار کورسی و مدیرعامل Air Relief Technologies، شرکتی که فیلترهای MERV-13 مورد استفاده در جعبه‌های Corsi-Rosenthal را تولید می‌کند، نسبت به نتایج این تحقیق احساس امیدواری کرد.

روزنتال گفت: این تحقیق جالب که نشان می‌دهد فیلترهای هوا نه تنها ذرات ناقل ویروس SARS-CoV-2 را کاهش می‌دهند، بلکه سایر آلاینده‌های هوای داخل خانه را نیز کاهش می‌دهند، می‌تواند بسیار مهم باشد زیرا ما به کار برای ایجاد هوای پاک‌تر و ایمن‌تر در داخل خانه ادامه می‌دهیم.

محققان همچنین دریافتند که جعبه های Corsi-Rosenthal سطح صدا را به طور متوسط 5 دسی بل در طول روز و 10 دسی بل در شب افزایش می دهند که می تواند در برخی مکان ها مانند کلاس درس باعث حواس پرتی شود. با این حال، براون گفت، مزایای سلامتی جعبه احتمالاً بیشتر از عوارض جانبی صوتی است.

براون گفت: فیلترهای جعبه صدا ایجاد می کنند اما شما می توانید آنها را به سرعت با حدود 100 دلار در هر واحد، با مواد موجود در فروشگاه ابزار فروشی بسازید. آنها نه تنها بسیار مؤثر هستند، بلکه مقیاس پذیر نیز هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.