قبل از گرفتن رژیم یویویی خوب فکر کنید

تحقیقی جدید بر اثرات نامطلوب روانی و بین فردی مرتبط با رژیم یویویی یا چرخه وزنی تاکید دارد.

به گزارش تک‌ناک،این مطالعه ماهیت مضر رژیم غذایی یویویی و موانعی را که افراد برای فرار از این چرخه با آن روبرو هستند، نشان می‌دهد.

لینزی رومو، نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: رژیم غذایی یویویی که به معنای افزایش وزن ناخواسته و دوباره رژیم گرفتن برای کاهش آن وزن و شروع مجدد چرخه است، بخشی رایج از فرهنگ آمریکایی است و افرادی که به دنبال ایده‌آل‌های زیبایی هستند، با رژیم‌های غذایی معمولی و برنامه‌های کاهش وزن یا یک سری داروها از این رژیم پیروی می‌کنند.

وی افزود: بر اساس آنچه که از طریق این مطالعه و تحقیقات قبلی آموختیم، توصیه می‌کنیم که اکثر افراد از گرفتن رژیم یویویی اجتناب کنند، مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد. مطالعه ما بینش‌هایی را در مورد اینکه چگونه افراد ممکن است با جنبه‌های موذیانه رژیم یویویی مبارزه کنند و چرخه را تغییر دهند نیز ارائه می‌دهد.

یافته‌ها و توصیه‌های مطالعه

برای این مطالعه، محققان با 36 بزرگسال که شامل 13 مرد و 23 زن بودند که رژیم یویویی را تجربه کرده بودند و با این رژیم بیش از 5 کیلوگرم کم کرده و دوباره آن وزن را به‌دست آورده بودند، مصاحبه‌های عمیقی انجام دادند. هدف آنها این بود که بیشتر بدانند چرا و چگونه افراد وارد چرخه رژیم غذایی یویو شدند و چگونه توانستند از آن خارج شوند.
همه شرکت‌کنندگان در مطالعه گزارش دادند که می‌خواهند وزن خود را به دلیل وجه‌های اجتماعی مرتبط با وزن یا به این دلیل که وزن خود را با افراد مشهور یا همسالان خود مقایسه می‌کنند، کاهش دهند.

رومو می‌گوید: بیشتر شرکت‌کنندگان رژیم را به دلایل سلامتی شروع نکردند، بلکه به این دلیل که فشار اجتماعی را برای کاهش وزن احساس می‌کردند تصمیم به شروع رژیم گرفته بودند.

همچنین شرکت‌کنندگان در این مطالعه امتحان کردن استراتژی‌های کاهش وزن دیگر را گزارش کردند که منجر به کاهش وزن اولیه اما در نهایت بازگشت مجدد وزن شده بودند.

چرخه منفی رژیم یویویی

به دست آوردن مجدد وزن باعث می‌شود افراد احساس شرم کنند و وجهه‌های منفی اجتماعی مرتبط با وزن را بیشتر حس کنند و احساس بدتری نسبت به قبل از شروع رژیم داشته باشند. در همین مطالعه این مسئله به نوبه خود، اغلب افراد را به سمت رفتارهای شدید و افراطی سوق می‌داد تا دوباره وزن کم کنند.

به عنوان مثال، بسیاری از شرکت‌کنندگان به رفتارهای نامنظم مدیریت وزن مانند پرخوری یا خوردن احساسی، محدود کردن غذا و کالری، به خاطر سپردن شمارش کالری، استرس در مورد آنچه می‌خوردند و عدد روی ترازو، عقب نشینی از راه حل‌های سریع (مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات یا داروهای رژیمی)، ورزش بیش از حد و اجتناب از رویدادهای اجتماعی همراه با غذا برای کاهش وزن سریع، روی آوردند. به طبع بعد از مدتی این رفتارهای ناپایدار شدند و شرکت‌کنندگان وزن خود را اغلب بیشتر از آنچه در ابتدا از دست داده بودند، دوباره به دست آوردند.

کاتلین مولر، یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: تقریباً همه شرکت‌کنندگان مطالعه به وزن خود وسواس پیدا کرده بودند. کاهش وزن به یک نقطه کانونی برای زندگی آنها تبدیل شده بود تا جایی که آنها را از گذراندن وقت با دوستان، خانواده و همکاران منصرف می‌کرد و وسوسه‌های افزایش وزن مانند نوشیدن و پرخوری در آنها کاهش پیدا کرده بود.

رومو می‌گوید: شرکت‌کنندگان از این تجربه به عنوان یک اعتیاد یا یک چرخه معیوب یاد کردند. افرادی که قادر به درک و رسیدگی به رفتارهای نادرست رژیم غذایی خود بودند، در شکستن این چرخه موفق‌تر بودند. استراتژی‌هایی که افراد برای مبارزه با این رفتارهای نادرست استفاده می‌کردند شامل تمرکز بر سلامتی خود به جای عدد روی ترازو و همچنین ورزش برای سرگرمی به جای شمارش کالری‌هایی بود که می‌سوزانند.

شرکت‌کنندگانی که در تغییر روند این چرخه موفق‌تر بودند، می‌توانستند رفتارهای غذایی سالم مانند داشتن یک رژیم غذایی متنوع و خوردن فقط زمانی که گرسنه بودند را به جای اینکه خوردن را به عنوان چیزی که نیاز به نظارت دقیق، کنترل یا تنبیه دارد، تلقی کنند، بپذیرند.

با این حال محققان به این نتیجه رسیدند که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان در مطالعه در این چرخه گیر کرده‌‌اند.

رومو می‌گوید: ترکیبی از الگوهای فکری ریشه‌دار، انتظارات اجتماعی، فرهنگ رژیم غذایی نادرست و وجهه‌های اجتماعی فراگیر، خروج کامل از چرخه را برای افراد دشوار می‌کند، حتی زمانی که واقعاً آنها بخواهند این کار را انجام دهند.

رومو می گوید: در نهایت، این مطالعه به ما می‌گوید که رژیم چرخه وزن یا یویویی یک عمل منفی است که می‌تواند باعث آسیب واقعی به افراد شود. یافته‌های ما نشان می‌دهد که شروع این رژیم غذایی می‌تواند برای افراد مضر باشد مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد. رژیم گرفتن برای رعایت برخی استانداردهای اجتماعی درک شده، به‌طور ناخواسته در شرکت‌کنندگان شرم، نارضایتی از بدن، ناراحتی، استرس، مقایسه‌های اجتماعی و مشغله‌های مرتبط با وزن ایجاد می‌کند. هنگامی که یک رژیم غذایی شروع می‌شود، برای بسیاری از افراد بسیار دشوار است که از مبارزه مادام العمر با وزن خود اجتناب کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.