این قرص ترکیبی نجات بخش می تواند مانع مرگ میلیون ها نفر شود

به گفته متخصصان برجسته قلب، یک قرص ترکیبی می تواند سالانه از میلیون ها مرگ زودرس، حملات قلبی و سکته جلوگیری کند.

به گزارش تکناک، پزشکان متخصص قلب وعروق به طور کلی یک قرص ترکیبی را تجویز می کنند که ترکیبی از دارو شامل سه داروی اصلی است. یک استاتین که کلسترول را کاهش می دهد، یک مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) برای کاهش فشار خون، و یک عامل رقیق کننده خون مانند آسپرین  برای بیمارانی که از حملات قلبی بهبود یافته اند. این بسته دارویی می تواند از مشکلات قلبی بیشتر جلوگیری کند.

در اوایل ماه اوت، محققان اسپانیایی ، قرص ترکیبی  به نام “Trinomia” تولید کردند که چندین داروی قلب را در یک قرص ترکیب می کرد. محققان گروه نمونه خود را که شامل افرادی بود که پس از حمله قلبی بهبود می‌یابند، پیگیری کردند و دریافتند که درمان با ، قرص ترکیبی  منجر به کاهش ریسک خطر با عوارض جانبی قلبی عروقی نسبت به درمان های معمول شد.

در واقعیت، وضعیت حتی پیچیده‌تر است زیرا نسخه‌های پلتفرم فصلی نیز وجود دارد که از نظر تئوری انتشارات میانی سه ماهه بین نسخه های اصلی هستند. سالانه شاهد بحث هایی در مورد چگونگی پیشرفت مداوم اندروید هستیم. اما در این مقاله، در مورد اینکه آیا این به‌روزرسانی‌های سالانه دیگر واقعاً ضروری هستند، بحث خواهیم کرد.

اکنون، پروفسور فائوستو پینتو، رئیس فدراسیون جهانی قلب، و پروفسور سلیم یوسف، مدیر اجرایی موسسه تحقیقات سلامت جمعیت (PHRI) و پروفسور بازنشسته پزشکی در دانشگاه مک مستر، در تفسیری که روز سه‌شنبه در نشریه The Lancet منتشر شد، بیان کردند که شیوع گسترده در دسترس بودن قرص ترکیبی تا حد زیادی خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) را کاهش می دهد و برای اکثر مردم در سطح جهان مقرون به صرفه است.

قرص ترکیبی برای نجات جان میلیون ها نفر

در یک بیانیه مطبوعاتی، پینتو گفت: علیرغم شواهد علمی قابل توجهی مبنی بر اثربخشی، ایمنی و مقرون به صرفه بودن پلی‌پیل، تعداد کمی از این محصولات ترکیبی در دسترس هستند و در کشورهای معدودی هم که آنها در دسترس هستند، استفاده از آنها کم است.

بیماری قلبی اولین عامل مرگ و میر در جهان است. سالانه حدود 54 میلیون نفر از بیماری قلبی عروقی رنج می برند و یک سوم آنها به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند. بر اساس بیانیه منتشر شده، 80 درصد آنها در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط زندگی می کنند.

یوسف می گوید: استراتژی فعلی برای پیشگیری اولیه و ثانویه از CVD تنها در اکثر کشورها، از جمله کشورهای با درآمد بالا، موفق بوده است. حتی در این کشورها، کمتر از نیمی از بیماران مبتلا به CVD با سابقه قبلی این بیماری ، و کمتر از 20 درصد بدون داشتن سابقه CVD ، درمان های پیشگیرانه موثری دریافت می کنند.”

قرص ترکیبی اولین بار در اوایل دهه 2000 میلادی برای کاهش CVD به میزان قابل توجهی و با هزینه مقرون به صرفه پیشنهاد شد.

افزودن قرص های ترکیبی به لیست WHO

چندین تحقیق یوسف نشان داده است که حملات قلبی و سکته مغزی با استفاده از قرص ترکیبی بین 35 تا 50 درصد کاهش می‌یابد.

او گفت:  با داده‌های سه کارآزمایی بالینی مستقل، بزرگ و طولانی‌مدت در پیشگیری اولیه و یکی در پیشگیری ثانویه که اهمیت نجات‌بخش آن را نشان می‌دهد پاسخ اکنون واضح و قانع‌کننده است.

بنابراین، چگونه می توان از قرص ترکیبی استفاده کرد؟ در مقاله منتشر شده، پینتو و یوسف تشویق شرکت های بزرگ داروسازی را برای سرمایه گذاری در توسعه و آزمایش قرص های ترکیبی توصیه می کنند. تولید آنها با ترکیبات “عمومی” و بازاریابی آنها با قیمت های پایین تر هم برای مشتریان و هم برای شرکت ها به خوبی جوابگو می باشد.

در حال حاضر، قرص های ترکیبی در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار ندارند. افزودن آنها به لیست و در دستورالعمل های پیشگیری اولیه و ثانویه از CVD یک جهش بزرگ خواهد بود. کارشناسان می نویسند: این امر دولت ها و شرکت های بیمه را، به ویژه در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، تشویق می کند تا قرص های ترکیبی را در فرمول های خود بگنجانند و پزشکان استفاده از آن را توصیه کنند.

در نهایت،استفاده از  قرص ترکیبی با توصیه هایی برای بهبود سبک زندگی می تواند تا حد زیادی کمک کند. پینتو افزود: زمان استفاده گسترده از قرصهای ترکیبی برای نجات جان میلیون‌ها نفر در سال فرا رسیده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.