قطع اینترنت سراسری در زمان برگزاری کنکور هنوز قطعی نیست

خبر خوش وزیر ارتباطات برای رفع فیلتر برخی سرویس‌ها

وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه هیئت دولت قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور را تکذیب کرد و گفت: این مساله هنوز قطعی نشده است

به گزارش تکناک، عیسی زارع پور اظهار کرد: سازمان سنجش درخواست داده از آنجایی که ابزار و ادواتی پیدا شده که با اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود.

وی افزود: این درخواست در حال بررسی است و هنوز چیزی مصوب نشده است. من تصمیم‌ گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد.

پیش از این «حسن مروتی»معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش در برنامه صبح بخیر ایران صدا‌و‌سیما با اعلام خبر قطعی اینترنت در روز کنکور، گفت: «اینترنت ان‌شاءالله در آن روز، یعنی روز برگزاری کنکور قطع خواهد شد.»

او در پاسخ به این پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه که چرا پیش از این، زمان برگزاری کنکور اینترنت قطع نمی‌شد، گفت: «ما سال گذشته اینترنت را قطع کردیم. قطع نقطه‌‎‌‌ای در این مورد جواب نمی‌دهد. پارسال قطع نقطه‌ای در بعضی نقاط انجام شد و از آنتن‌های دیگر آنتن گرفته بودند.»

مروتی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد از اپراتور دیگری توانستند اینترنت بگیرند، گفت: «در جاهای مختلف توسط آنتن‌های مختلف پوشش اینترنت انجام می‌شود. درصورتی‌که آنتنی قطع باشد، از آنتنی که کمی دورتر است، خط گرفته می‌شود.»

ارائه ابزارهای دور زدن تحریم به برنامه‌نویس‌ها

علاوه بر اظهارات اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیئت دولت، ایرنا نیز گفت‌وگویی درباره وضعیت اینترنت با زارع‌پور داشته است. او در این گفت‌وگو به موضوع ارائه ابزارهایی برای دور زدن تحریم سایت‌ها و سرویس‌ها برای برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای پرداخته شده است.

او درباره این موضوع که می‌تواند باعث تسهیل کار این کاربران شود، گفت: «برای حل مشکل این دسته از کاربران هم در وزارت ارتباطات و هم در بخش خصوصی سرویس‌هایی ارائه شده است و هم‌اکنون دسترسی به بسیاری از سایت‌های تحریمی بدون نیاز به فیلترشکن امکان‌پذیر است، با وجود این، در همین ماه (دی ماه ۱۴۰۱) سرویسی با کیفیت مناسب‌تر برای این دسته کاربران معرفی خواهد شد.»

هرچند وزیر ارتباطات اظهار داشته است که اکنون دسترسی به بسیاری از سایت‌های تحریمی برای برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای بدون فیلترشکن فراهم شده، اما تجربه این دسته از کاربران از وضعیت دیگری حکایت دارد. برنامه‌نویسان پیش از این برای دور زدن تحریم سرویس‌ها و سایت‌های بین‌المللی که از جانب آن‌ها اعمال شده بود، از VPN استفاده می‌کردند که در ماه‌های اخیر با از دسترس خارج شدن این ابزارها کار برایشان بسیار سخت شده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.