لایه برداری زبان چیست؟

اگر صبح‌ها بوی دهان شما بد است یا رنگ سفیدی آن را پوشانده است، ممکن است از خود بپرسید که آیا لایه برداری زبان برای شما مناسب است یا خیر.

به گزارش تکناک، لایه برداری زبان یا تمیز کردن زبان، شامل استفاده از ابزاری برای برداشتن پوششی است که روی زبان شما به خصوص در طول شب ایجاد می شود. این پوشش اغلب نتیجه تجمع مواد غذایی، سموم و باکتری ها است.

شواهدی وجود دارد که لایه برداری زبان می تواند به بهبود بوی بد دهان و حذف باکتری های اضافی از دهان شما نیز کمک کند.

لابه برداری زبان چیست؟

لایه برداری زبان یا جیهوا پرکشالانا، شامل استفاده از یک ابزار فلزی یا پلاستیکی برای خراشیدن پوشش روی زبان شما در اول صبح است. دلیل لایه برداری زبان این است که در طول شب، بدن شما هر چیزی را که در طول روز مصرف کرده است، پردازش می کند و پوشش سفیدی از سموم ایجاد می کند که روی زبان شما می نشیند. لایه برداری زبان برای جلوگیری از جذب مجدد سمومی است که بدن شما یک شبه دفع کرده است.

لایه برداری زبان که ریشه در طب آیورودا دارد، قرن‌هاست که در اقصی نقاط جهان انجام می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که این کار می‌تواند ابزار مفیدی در بهداشت دهان باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که تعداد باکتری های استرپتوکوک تشکیل دهنده لکه می تواند پس از یک هفته مسواک نکردن زبان، ده برابر شود.

کسانی که از طب آیورودا پیروی می کنند معتقدند که اندام های اولیه بدن را می توان بر روی سطح زبان ترسیم کرد، به طوری که وقتی زبان خود را مشاهده می کنید می توانید بینشی در مورد نحوه عملکرد اندام های داخلی خود کسب کنید. رنگ پوشش روی زبان و همچنین مقدار آن می تواند نشانه خوبی برای این باشد که آیا بدن شما قادر به هضم غذایی است که روز قبل مصرف کرده اید یا نه، باشد. همچنین نشانه هایی از مشکلات احتمالی که باید برطرف شوند را نیز نمایان می کند.

فواید لایه برداری زبان

هنگامی که لایه برداری زبان را به یک عادت تبدیل کنید، ممکن است از تعدادی از مزایای سلامتی آن بهره مند شوید.

ممکن است بوی بد دهان را از بین ببرد

گاهی اوقات بوی بد دهان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می شود. گاهی اوقات بوی بد دهان نتیجه یک بیماری زمینه ای مانند مشکلات سیستم تنفسی، بیماری های گوارشی، اختلالات سیستم غدد درون ریز و موارد دیگر است.

یک تحقیق در سال 2013 نشان داد که لایه برداری مداوم زبان، بوی بد دهان را بهتر از مسواک زدن به تنهایی کاهش می دهد. محققان پیشنهاد کردند که اگر می خواهید بوی بد دهان را از بین ببرید، لایه برداری زبان ممکن است یک مکمل مفید برای مراقبت از دهان شما باشد.

ممکن است سلامت دهان را بهبود بخشد

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، دهان با 700 گونه باکتری و قارچ پر شده است. اگرچه برخی از این میکروب ها مفید هستند، اما برخی دیگر می توانند خطر ابتلا به بیماری لثه، حفره ها و تجمع پلاک های دندانی را افزایش دهند. بسیاری از این باکتری ها می توانند روی دندان های شما و همچنین روی زبان جمع شوند. لایه برداری زبان می تواند به حذف این موارد کمک کند.

به عنوان مثال یک مطالعه قدیمی نشان داد که لایه برداری زبان حتی در یک دوره زمانی کوتاه، میزان باکتری روی زبان را کاهش می دهد، اما بر میزان آفت دندان تأثیری نمی گذارد. به همین دلیل محققان خاطرنشان کردند که ترکیب مسواک زدن دندان با لایه برداری زبان می تواند میزان باکتری ها را در دهان کاهش دهد و سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد.

ممکن است هضم را بهبود بخشد

هنگامی که زبان خود را لایه برداری می کنید، ممکن است متوجه بهبود عملکرد سیستم گوارش خود شوید. در واقع متخصصانی که از طب آیورودا پیروی می کنند معتقدند که پاک کردن سموم از زبان برای جلوگیری از جذب مجدد آن سموم به سیستم گوارشی، کلیدی است.

اگرچه تحقیقات در مورد اینکه چگونه لایه برداری زبان برای هضم مفید است، محدود است، اما یک مطالعه نشان داد که چهار هفته لایه برداری مداوم زبان می تواند علائم گوارشی را بهبود بخشد. به عنوان مثال، محققان خاطرنشان کردند که شرکت کنندگان در این مطالعه بهبود قابل توجهی را در یبوست و مدفوع آبکی و بدبو گزارش کردند. همچنین شرکت کنندگان به طور کلی خستگی کمتری را گزارش کردند.

ممکن است حس چشایی را بهبود بخشد

طرفداران لایه برداری زبان بر این باورند که تمیز کردن منظم زبان ممکن است باعث شود طعم غذاها بهتر شود. در واقع محققان در یک مطالعه قدیمی‌تر تصمیم گرفتند تا تعیین کنند که آیا لایه برداری زبان بر طعم تأثیر می‌گذارد یا خیر.

در طول این مطالعه محققان خاطرنشان کردند که لایه برداری زبان به طور قابل توجهی پوشش زبان شرکت‌کنندگان را کاهش داد و توانایی آن ها برای چشیدن پیچیدگی‌های غذا، به ویژه طعم تلخ و شور بهبود یافت.

ممکن است اندام های داخلی را تحریک کند

کسانی که طب آیورودا را انجام می دهند معتقدند که نواحی مختلف زبان با نواحی مختلف بدن مطابقت دارد. در نتیجه، پوشش‌ها روی زبان یا رنگ‌های مختلف می‌تواند نشان‌دهنده مشکل خاصی در بدن باشد.

اگرچه هیچ مطالعه رسمی برای حمایت از این فرضیه وجود ندارد، اما بسیاری از کارشناسانی که از این رویکرد در پزشکی استفاده می‌کنند، معتقدند که می‌توانید از لایه برداری زبان برای ماساژ آرام اندام‌های داخلی خود و تقویت حرکت درونی استفاده کنید. به عنوان مثال، آنها معتقدند ناحیه پشت زبان با روده بزرگ مطابقت دارد. بنابراین هنگامی که پشت زبان خود را لایه برداری می کنید، عملکرد پریستالسیس که انقباضات موج مانندی هستند که روده بزرگ برای حرکت دادن غذا از طریق دستگاه گوارش ایجاد می کند، تقویت می کنید.

لایه برداری زبان برای چه کسانی مفید است؟

اگر اغلب بوی بد دهان را تجربه می کنید، ممکن است لایه برداری زبان در رفع این مشکل به شما کمک کند. در واقع تحقیقات نشان می دهد که پوشش زبان می تواند علت اصلی بوی بد دهان باشد. حذف باکتری از زبان می تواند به بهبود علائم بوی بد دهان شما کمک کند. حتی اگر بوی بد دهان ندارید، قطعا از احساس تمیزی و شادابی که در اثر لایه برداری زبان به دست می آورید، لذت می برید.

توجه به این نکته ضروری است که این لایه برداری زبان نباید جایگزین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشکی شود. این مراحل اولین قدم های ضروری برای بهداشت دهان و دندان هستند. اگرچه مسواک زدن زبان هیچ ضرری ندارد، اما انجمن دندانپزشکی آمریکا نشان می دهد که این یک مرحله ضروری نیست، بلکه بیشتر یک ترجیح شخصی است.

چگونه زبان را لایه برداری کنیم؟

لایه برداری زبان یک فرآیند نسبتاً شهودی است. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که نباید با زبان خود خشن باشید یا آن را به شدت خراش دهید که این کار می تواند باعث ناراحتی یا آسیب شود. در عوض روی آهسته و ملایم بودن این کار تمرکز کنید. بسیاری از محصولات لایه بردار زبان در بازار موجود هستند.

در زیر نحوه لایه برداری از زبان به کمک سوهان مخصوص زبان، آورده شده است:

  • اول صبح قبل از نوشیدن آب، زبان خود را لایه برداری کنید.
  • زبان خود را بیرون بیاورید، اجازه دهید شل و سنگین باشد.
  • سوهان را از پشت زبان به سمت جلو حرکت دهید.
  • سوهان زبان را بشویید و مراحل را تکرار کنید. برخی از کارشناسان توصیه می کنند که به آرامی زبان خود را پنج تا هفت بار خراش دهید، اما می توانید بسته به نیاز خود این کار را بیشتر انجام دهید.
  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید.
  • وقتی کارتان تمام شد یک لیوان آب گرم بنوشید.
  • سوهان زبان خود را با آب صابون بشویید و در جای خشک و تمیز نگهداری کنید.

خطرات و عوارض جانبی

لایه برداری زبان یک روش نسبتاً ایمن بدون خطرات و عوارض جانبی شناخته شده است. با این حال همیشه بهترین کار این است که قبل از امتحان کردن این روش برای اولین بار، با یک دندانپزشک در مورد مزایا و معایب لایه برداری زبان صحبت کنید.

همچنین شواهد اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد لایه برداری زبان می تواند بر تنوع میکروبیوم دهان شما تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان داده اند که میکروب های خاصی که در پشت زبان شما زندگی می کنند، ماده مغذی موجود در غذاهای گیاهی را به اکسید نیتریک تبدیل می کنند که برای سلامت قلب و گردش خون مفید است. اما هنگامی که پشت زبان خود را می خراشید، این منبع اکسید نیتریک را کاهش می دهد یا از بین می برد که این مسئله می تواند منجر به فشار خون بالا شود. هنگامی که افراد از دهانشویه ضد عفونی کننده استفاده می کنند، همین اتفاق رخ می دهد.

همچنین یک مطالعه قدیمی‌تر وجود دارد که استفاده از سوهان زبان را با اندوکاردیت مرتبط می‌کند. محققان پیشنهاد می‌کنند که افرادی که دریچه‌های قلب غیرطبیعی دارند و از دستگاه‌هایی مانند ضربان‌ساز ها استفاده می کنند، ممکن است در معرض خطر باشند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر زمان که متوجه تغییرات قابل توجهی در رنگ یا بافت زبان خود شدید، باید به یک پزشک مراجعه کنید، به خصوص اگر علائم شما بیش از دو هفته طول بکشد. همچنین اگر متوجه هرگونه توده، برآمدگی، زخم یا تورم در زبان خود شدید، باید با یک دندانپزشک مشورت کنید.

هر دردی در دهان مستلزم مراجعه به پزشک است، زیرا ممکن است نشانه سرطان دهان باشد. در واقع اگر درد به مدت چند روز ادامه دار شد یا لکه های قرمز یا سفید روی زبان یا لثه شما پیدا شد و شروع به خارش کرد، باید درخواست غربالگری سرطان کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.