شرکت دل تعمیر لپ‌تاپ را آسان‌تر از لگو می‌کند

سال گذشته شرکت Dell لپ تاپ مفهمومی به نام Luna  را به نمایش گذاشت که می شد قطعات آن را تنها با یک پیچ گوشتی کاملاً از هم جدا کرد و حال این شرکت در مدلی جدید  این کار را آسان تر کرده است.

به گزارش تکناک، این نمایشی چشمگیر از مدولار بودن، پایداری و دسترسی آسان در یک لپ تاپ است و بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پس از تغییر طراحی به مدت یک سال، Dell با مدل دوم بازگشته است. و این مدل دوم ممکن است طرز فکر شما را در مورد تعمیر لوازم الکترونیکی کاملا تغییر دهد.

نسخه دوم لپ تاپ مفهمومی Luna در همین راستا عمل می کند، اما تنها به یک ابزار فشاری برای جدا کردن قطعات از هم نیاز دارد.

لپ تاپ مفهمومی Luna

هنگامی که پین پنهان شده در درگاه قفل Kensignton آزاد شود، کاربر می تواند تمام اجزای داخل را با دست جدا کند. ابتدا یک قطعه نگهدارنده بالای صفحه کلید بیرون کشیده می شود، سپس مجموعه صفحه کلید وtrackpad.

در این مرحله شما به مادربرد، فن خنک کننده، باتری و دو بلندگو دسترسی دارید که همگی ماژولار و متوالی هستند. می‌توانید همه آن‌ها را مثل قطعات لگو از داخل لپ تاپ بیرون بکشید. مونتاژ صفحه نمایش کمی پیچیده تر است و برای این کار یک نقطه فشار در لولا تعبیه شده است، اما LCD نیز بیرون می آید و به راحتی قابل تعویض است.

یک مهندس از شرکت دل نشان داد که چگونه می توان هر جزء مدولار را به ترتیب در کمتر از یک دقیقه از لپ تاپ جدا کرد. این یک فرآیند چشمگیر است که با یک لپ تاپ معمولی که ممکن است در قفسه یک فروشگاه  مشاهده کنید شروع می شود و با مجموعه ای از اجزای مدولار خاتمه می یابد.

سپس همه چیز برعکس می شود و با یک لپ تاپ ویندوزی که به طور کامل بوت می شود به پایان می رسد.

این مدل به سیستمی از پین های ارتباطی و طراحی متوالی متکی است: هر کدام باید به ترتیب خاصی بیرون بیایند و به ترتیب معکوس در جای خود قرار برگردند.. تا زمانی که قطعه صحیح در جای خود قرار نگیرد، نمی‌توانید به قسمت بعدی بروید، و اساساً غیرممکن است بتوان قطعات را به اشتباه مونتاژ کرد. همچنین فرایندهایی در نظر گرفته شده است که هنگام بوت شدن لپ تاپ اطمینان حاصل می کند که هیچ قطعه ای به اشتباه مونتاژ نشده نشده باشد و همچنین بررسی های امنیتی را بر روی قطعات انجام می دهد.

مزایای طراحی لونا آشکار است.حتی کسی که اطلاعات زیادی از سخت افزار نداشته باشد می تواند به راحتی در چند دقیقه اجزای لپ تاپ مفهمومی Luna را مونتاژ یا سرهم کند. ارتقاء نیز به همان اندازه سریع خواهد بود، اما تنها اجزای اصلی که واقعاً در این طراحی قابل ارتقا هستند، مادربرد (با حافظه داخلی، رم و پردازنده تعبیه شده) و پنل صفحه نمایش هستند. این یک نقطه ضعف در مقابل طراحی معمولی است زیرا برای مثال، اگر شما بخواهید فقط کارت شبکه را با یک کارت جدید جایگزین کنید، نیاز به تعویض مجموعه مادربرد دارید.

لپ تاپ مفهمومی Luna

دل در نمایشگاه خود در نیویورک، یک ربات تعمیر را به نمایش گذاشت که به طور مستقل مادربرد یک لونا را جایگزین می کند. دستگاهی به اندازه یک اتاقک اداری می‌تواند قطعه معیوب را شناسایی کند، قطعه‌ای تازه به جای آن نصب  کند، لپ‌تاپ را جدا کند، قطعه را جایگزین کند و در حدود سه دقیقه دوباره آن را مونتاژ کند. این می تواند زمان تعمیر را برای مشتریان به شدت کاهش دهد.

حتی پس از یک سال توسعه، لونا هنوز در مراحل اولیه است و این در حالی است که تکنیک‌هایی که Dell در این پروژه توسعه می‌دهد مطمئناً در جای دیگری در زنجیره تأمین این شرکت به کار می‌رود. مهندسان Dell  می گویند طراحی کامل لونا قبل از سال 2030  امکان پذیر نیست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.