ماسک‌ زدن می‌تواند منجر به کاهش عملکرد مغز شود

طبق تحقیقات دانشگاه کوئینزلند، ماسک های صورت می‌توانند با کاهش عملکرد مغز به طور موقت تصمیم‌گیری را در موقعیت‌های خاص مختل کنند.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدید در دانشگاه کوئینزلند نشان می دهد که استفاده از ماسک بر روی صورت ممکن است به طور موقت بر تصمیم گیری در شرایط خاص توسط مغز تأثیر بگذارد.

دکتر دیوید اسمردون، از دانشکده اقتصاد UQ، مطالعه ای را روی نزدیک به 3 میلیون بازی شطرنج انجام داد که توسط بیش از 8000 بازیکن در 18 کشور، چه قبل و چه در طول همه گیری COVID-19 انجام شده است. نتایج نشان داد که استفاده از ماسک به طور قابل توجهی میانگین کیفیت تصمیم گیری بازیکنان را کاهش می دهد.

دکتر اسمردون گفت: کاهش عملکرد مغزی بازیکنان، بیشتر به دلیل آزردگی ناشی از ماسک بود تا مکانیزم فیزیولوژیکی، اما مشاهده شد که افراد به مرور زمان خود را با این حواس پرتی سازگار کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد که ماسک‌ها در موقعیت‌هایی که یک کار ذهنی سخت با نیاز به حافظه کاری بالا وجود دارد، به احتمال زیاد عملکرد ذهن را کاهش می دهند. این مسئله چیزی است که باید برای مشاغل در زمینه‌های کنترلی، علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات و همچنین سایر حرفه‌هایی که به سطح بالایی از حافظه فعال مانند مترجمان زبان، مجریان، پیشخدمت‌ها و معلمان نیاز دارند، در نظر داشت.”

دکتر اسمردون، استاد بزرگ استرالیایی شطرنج، گفت: در حالی که دستورات استفاده از ماسک به مهار شیوع COVID-19 کمک کرده است،اما تقریباً هیچ چیز در مورد تأثیر آنها بر عملکرد ذهنی،شناخته نشده است.

او گفت: در حال حاضر هیچ مطالعه بزرگی در مورد تأثیر استفاده از ماسک بر عموم مردم وجود ندارد. بررسی بازی شطرنج می تواند مقدمه ای برای شروع این مطالعه باشد، زیرا برای انجام این بازی به محاسبه، حافظه، حل مسئله و تشخیص الگو نیاز است و به طور گسترده در روانشناسی، علوم اعصاب و اقتصاد برای اندازه گیری تغییرات در عملکرد ذهنی استفاده شده است.

مطالعه دکتر اسمردون نشان داد که در حالی که استفاده از ماسک تأثیر منفی بر عملکرد ذهنی هنگام بازی شطرنج دارد،اما پس از چهار تا شش ساعت بازی، این تاثیر از بین می‌رود.

وی گفت: نتایج نشان می‌دهد که تأثیر ماسک‌ها ممکن است به نوع کار، مدت زمان کار، و بار حافظه کاری بستگی داشته باشد.

دکتر اسمردون گفت که درک تأثیر استفاده از ماسک بر تصمیم‌گیری، می‌تواند به افراد و سازمان‌ها کمک کند تا زمان و نحوه استفاده از ماسک ها را بهتر ارزیابی کنند.

وی درنهایت افزود: برای مثال، مدیران آموزشی ممکن است لازم باشد هنگام طراحی شرایط امتحانی برای رفع نگرانی‌ در مورد سلامت و عدالت درمورد دانش‌آموزان، اثرات مخرب ماسک‌ها را در نظر داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.