ماموریت تلسکوپ SPHEREx برای نقشه برداری از آسمان

کلتک در بیانیه ای فاش کرد که در دو ماه گذشته، دانشمندان و مهندسان این مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL) به طور دقیق تلسکوپ SPHEREx را برای سفر تاریخی خود به فضا آماده کرده اند.

به گزارش تکناک، این تلسکوپ پیشرفته که به طور رسمی به عنوان “طیف-فتومتر برای تاریخ کیهان، عصر یونیزه شدن و کاوشگر یخ ها” شناخته می شود، قرار است تا آوریل 2025 به مدار زمین پرتاب شود و ماموریت آن تهیه نقشه از کل زمین است.

آسمان در طول موج های مادون قرمز، چشم اندازی منحصر به فرد از جهان را ارائه می دهد. استفن پادین، پروفسور محقق فیزیک در Caltech و عضو تیم تلسکوپ SPHEREx ، توضیح داد: این یک تلسکوپ کوچک است، اما به لطف میدان دید بسیار گسترده‌اش، مقدار زیادی نور جمع‌آوری می‌کند. این پروژه اولین بررسی طیف‌سنجی مادون قرمز نزدیک برای تمام آسمان خواهد بود.

ساختن کامل ترین کاوشگر فضایی

برای اطمینان از آمادگی تلسکوپ SPHEREx  برای ماموریت کیهانی خود، دانشمندان با یک چالش دلهره آور مواجه شدند. این تلسکوپ باید در شرایط سخت خلاء فضا که در آن دما به منفی 350 درجه فارنهایت (حدود منفی 200 درجه سانتیگراد) کاهش می یابد، مقاومت می کرد.

برای شبیه سازی این شرایط شدید، تیم SPHEREx با همکاری موسسه نجوم و علوم فضایی کره جنوبی (KASI) یک محفظه تخصصی به اندازه یک خودرو SUV ساخت.

جیمی باک، محقق اصلی این ماموریت، استاد فیزیک در Caltech و دانشمند تحقیقاتی ارشد در JPL گفت: در حال انجام یک سری آزمایشات در داخل محفظه آزمایش است که مطمئن شود تلسکوپ در حالت فوکوس است و از طریق تکان های پرتاب تنظیمات فوکوس از بین نمیرود.

او افزود: این محفظه بعداً برای مشخص کردن طیف‌سنج SPHEREx مورد استفاده قرار خواهد گرفت، که اطلاعات طیفی دقیق را برای هر نقطه از آسمان ثبت می‌کند.

محفظه سفارشی سال گذشته با استفاده از جرثقیل 30 تنی به زیرزمین کاهیل برده شد و بخش‌هایی از تلسکوپ در مواد فویل پیچیده شدند تا نور سرگردان را مسدود کند و دمای بهینه تلسکوپ را حفظ کند.

این تیم از یک کولیماتور (تلسکوپی که به صورت معکوس عمل می کند) استفاده می کند تا یک ستاره مصنوعی را به داخل محفظه و آشکارسازها بتاباند. این به بررسی اینکه آیا تلسکوپ در فوکوس است یا خیر کمک می کند.

یک پنجره از جنس یاقوت کبود با روکش طلا که در طراحی محفظه گنجانده شده است به تیم اجازه می دهد تا ستاره مصنوعی را به داخل محفظه بتاباند و گرما را از محفظه منعکس کند.

نقشه برداری از اسرار کیهان

تلسکوپ SPHEREx پس از ورود به فضا، یک ماموریت دگرگون کننده را آغاز خواهد کرد. این نقشه آسمان را در بیش از 100 طول موج مادون قرمز مختلف ترسیم می‌کند و بینش بی‌سابقه‌ای را در مورد گستره وسیع کیهان در اختیار اخترشناسان قرار می‌دهد.

تصاویر و داده های طیفی تلسکوپ SPHEREx اخترشناسان را قادر می سازد تا ساختار بزرگ مقیاس جهان را ردیابی کنند و به سؤالات اساسی در مورد تولد کیهان در 13.8 میلیارد سال پیش پاسخ دهند.

علاوه بر این، منشاء آب روی زمین را با مطالعه فراوانی آب و یخ در مناطقی که ستارگان و منظومه‌های سیاره‌ای تشکیل می‌دهند، بررسی خواهد کرد.

چی نگوین، محقق فوق دکتری در Caltech و عضو تیم SPHEREx گفت: مأموریت ما تکمیل مواردی است که سایر تلسکوپ ها مانند JWST و تلسکوپ فضایی رومی نانسی گریس انجام نمی دهند.

داده های جمع آوری شده توسط SPHEREx توسط تیمی از دانشمندان در ده موسسه در سراسر ایالات متحده و کره جنوبی تجزیه و تحلیل خواهد شد. مجموعه داده های پردازش و بایگانی شده در IPAC در Caltech برای عموم در دسترس خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.