ماهواره MANTIS دید باورنکردنی به تلسکوپ جیمز وب می دهد

توانایی مشاهده تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) با اضافه کردن ماهواره MANTIS هشت و نیم میلیون دلاری، دو برابر خواهد شد.

به گزارش تکناک، ماهواره MANTIS  که در آزمایشگاه فیزیک اتمسفر و فضایی دانشگاه کلرادو بولدر (LASP) طراحی و ساخته می‌شود، یک ماهواره بسیار کوچک است.

بودجه 8.5 میلیون دلاری

هزینه ساخت این مینی ماهواره، که به طور تقریبی به اندازه یک توستر است، حدود 8.5 میلیون دلار خواهد بود. با وجود اندازه کوچک آن، این ماهواره توانایی دو تلسکوپ با فناوری پیشرفته را در یک قاب کوچک تجمیع می‌کند.

وجود قابلیت بصری باورنکردنی ماهواره MANTIS در تلسکوپ وب، در طیف گسترده‌ای از تحقیقات، از جمله مشاهده اتمسفر سیارات فراخورشیدی، به عنوان یک کمک مهم عمل خواهد کرد.

علاوه بر این، این ماهواره قادر خواهد بود به ستارگان دور، فعالیت آنها و محیط اطراف آنها که ده‌ها سال نوری از زمین فاصله دارند، توجه کند و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

تیم مطالعاتی دانشگاه کلرادو بولدر خاطرنشان می کند که فضاپیما همان هدف رصدی جیمز وب را دنبال میکند و به آنها اجازه می دهد تا با هم کار کنند و سیستم های ستاره ای مشابهی را بررسی کنند.

برای تقسیم کار، تلسکوپ جیمز وب بر روی سیارات منظومه‌های فراخورشیدی تمرکز خواهد کرد، در حالی که ماهواره MANTIS ستاره‌های آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. این دو وسیله فضایی مشاهدات مکملی دارند و به دانشمندان در جمع‌آوری اطلاعات درباره منظومه‌های خورشیدی خارجی کمک می‌کنند.

به عنوان مثال، این مشاهدات به ما کمک می‌کنند تا درک کنیم که چگونه انرژی که توسط ستاره‌های میزبان انتشار می‌یابد، تأثیری بر جو سیارات در همان منظومه دارد. این داده ها ممکن است شکاف های پیرامون کشف جهان های قابل سکونت را پر کند، که همچنان بزرگترین معما است.

کوین فرانس، دانشیار و محقق در LASP در یک بیانیه رسمی در این باره می گوید: ما ماهواره MANTIS را به عنوان نوعی دستیار فرابنفش پیشنهاد کردیم که از JWST پیروی می کند و هر کجا که این تلسکوپ نگاه می کند را تحت نظر میگیرد. پوشش دادن این بخش مهم از تحقیقات در زمینه محیط های ستاره ای که سیارات در آن زندگی می کنند بسیار مهم است.

ماهواره با دید باورنکردنی

ارزش این ماهواره کوچک در دید دوربرد باورنکردنی آن است و بدون شک با وب بزرگ سازگار خواهد بود.

نام این ماهواره جدید از میگوی آخوندکی، موجودی که به خاطر بینایی تیزش شناخته شده است، الهام گرفته شده است. ماهواره MANTIS قادر خواهد بود آسمان شب را در محدوده کامل نور فرابنفش بررسی کند.

این دامنه از طیف شامل یک شکل پرانرژی از تابش به نام نور فرابنفش شدید (EUV) است.

دو تلسکوپ مکمل به محققان این امکان را می دهد که نور فرابنفش شدید را بررسی کنند. اولی بر تابش فرابنفش با انرژی کمتر تمرکز دارد، در حالی که دومی، طیفی از نور را در اشعه ماوراء بنفش شدید جمع آوری می کند. طبق گفته تیم تحقیقاتی، ماهواره MANTIS از طراحی استفاده می کند که قبلاً هرگز به فضا پرواز نکرده است.

برایانا ایندال، دانشمند محقق در LASP و محقق اصلی ماموریت MANTIS، بیان کرده است: ما با بررسی انواع مختلف ستارگان، از جمله طیف گوناگونی از جرم و سن، در نظر داریم پژوهشی انجام دهیم. قصد داریم بفهمیم که چگونه این پرتوهای فرابنفش از ستارگان بر جو سیارات و حتی قابلیت سکونت آنها تأثیر می‌گذارند.

تیم تحقیقاتی به زودی آغاز به توسعه این ماهواره کوچک خواهد کرد و انتظار می‌رود آن را در سال ۲۰۲۶ پرتاب کند. کمک‌های فنی توسط آژانس فضایی ایتالیا و دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.