متا برای هوش مصنوعی مرکز داده جدید می سازد

شرکت متا مشغول کار بر روی طرح مرکز داده نسل بعدی است که برای هوش مصنوعی بهینه شده است.

به گزارش تکناک، متا اعلام کرد که برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی، اولین تراشه سفارشی خود را ساخته است. مارک زاکربرگ، مدیر عامل شرکت به تازگی گفته است که با افزایش تاثیرات هوش مصنوعی متا، این شرکت با فرصتی برای معرفی عنوان های هوش مصنوعی به میلیاردها نفر به روشی مناسب و مفید، مواجه است. تراشه و دیگر برنامه‌های زیرساختی که در این روزها فاش شده‌اند، می‌توانند ابزارهای حیاتی برای رقابت با سایر شرکت‌های فناوری که منابع قابل توجهی را برای هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باشند.

سانتوش جاناردان، معاون رئیس کل و رئیس زیرساخت های شرکت متا در یک نوشته وبلاگی توضیح داده شده است که تراشه جدید MTIA متا (Meta Training and Inference Accelerator)، به عنوان خانواده تراشه‌های شتاب‌دهنده داخلی و سفارشی که بر روی بار کاری استنتاجی تمرکز دارند. به نظر می‌رسد این تراشه قدرت محاسباتی و کارایی بیشتری نسبت به CPU‌ها فراهم می‌کند و برای بارهای کاری‌ داخلی سفارشی شده است. جاناردان با ترکیب تراشه‌های MTIA و GPU ها، گفت: متا باور دارد که برای هر بار کاری، عملکرد بهتر، کاهش تأخیر و کارایی بیشتری ارائه خواهیم داد.

تراشه MTIA با توجه به افزایش تقاضای عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی می‌تواند برای متا، سود بسیار بالایی داشته باشد. اما بنابر گزارش TechCrunch، به نظر می‌رسد هنوز زمان زیادی تا عرضه تراشه MTIA مانده و قرار است در سال ۲۰۲۵ منتشر شود.

شرکت متا مشغول کار بر روی طرح مرکز داده نسل بعدی است که برای هوش مصنوعی بهینه شده است.
یک تراشه هوش مصنوعی Meta که به صورت سفارشی برای کارهای هوش مصنوعی طراحی شده است.

علاوه بر تراشه MTIA، متا همچنین یک ASIC جدید را معرفی کرده است که به طور خاص در تغییر فرمت ویدئویی کمک می‌کند و به آن MSVP یا Meta Scalable Video Processor گفته می‌شود. در یک پست وبلاگ جداگانه، متا گفته است این تراشه برای پشتیبانی از تبدیل فرمت با کیفیت بالا برای VOD و همچنین حداقل کردن تأخیر و افزایش سرعت پردازش برای پخش زنده طراحی شده است و در آینده به ارائه محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی و محتوای AR و VR ویژه متا در برنامه‌های آن کمک خواهد کرد.

متا همچنین در حال کار بر روی طرح مرکز داده نسل بعدی است که به گفته جاناردان، برای ساخت هوش مصنوعی سریعتر بهینه خواهد شد. شرکت همچنین قدرت Research SuperCluster (RSC) AI Supercomputer خود را نیز مورد توجه قرار داده است که به عقیده ما، یکی از سریع‌ترین سوپرکامپیوترهای هوش مصنوعی در جهان است. البته این بحث درباره RSC از متا تا حدودی قدیمی است؛ شرکت از سوپرکامپیوتر خود از سال گذشته تعریف‌های بسیاری کرده است. اما زمانی که شرکت در تلاش است تا در برابر تعداد زیادی از پروژه‌های هوش مصنوعی از بزرگترین شرکت‌های فناوری به عنوان رقبا متمایز شود، منطقی است که متا از اعتماد خود به سخت‌افزار هوش مصنوعی اش تعریف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.