محدودیت بزرگ iOS 16.5 برای کاربران آیفون

اپل طی چند روز گذشته و پس از انتشار iOS 16.5 برای عموم، دسترسی به نسخه iOS 16.4.1 و iPadOS 16.4.1 را متوقف کرده است.

به گزارش تکناک، این یعنی کاربران آیفون و آیپد در صورت استفاده از نسخه جدیدتر iOS (mobile operating system by Apple Inc.)، دیگر نمی‌توانند به این نسخه از سیستم عامل بازگردند.

نسخه iOS 16.4.1 در روز جمعه، 7 آوریل، با “رفع اشکالات مهم و به روز رسانی های امنیتی” برای عموم منتشر شد. از نقص‌‌های ایمنی اصلاح شده در این به‌روزرسانی می‌توان به نقصی با امکان اجرا کد دلخواه با امتیازات هسته در برنامه‌های شخص ثالث، و همچنین نقص قادر به اجرای کد مخرب در WebKit – موتور سافاری- اشاره کرد.

نسخه iOS 16.5 یک ماه پس از iOS 16.4.1 در 18 می با برخی ویژگی ها و پیشرفت های جدید عرضه شد. به‌روزرسانی شامل تم جدید پراید برای صفحه قفل آیفون و همچنین یک تب Sports در Apple News بود. باگ های مربوط به Spotlight، CarPlay و Screen Time نیز با iOS 16.5 برطرف شد.

بازگشت به نسخه‌های قدیمی iOS تکنیک مورد استفاده افرادی است که آیفون و آیپد خود را جیلبریک می کنند. در ماه دسامبر، تیم هکر palera1n اولین ابزار جیلبریک مبتنی بر اکسپلویت checkm8 سازگار با iOS 15 و iOS 16 را منتشر کرد. این ابزار با همه نسخه ها از iOS 15.0 تا iOS 16.4.1 کار می کند.

بازگردانی دستگاه اپل به نسخه قبلی iOS گاهی می تواند هنگام مواجهه کاربران با باگ های قابل توجه پس از ارتقا به آخرین نسخه iOS مفید باشد.

امکان بازگشت به نسخه‌های پیشین

چند روز قبل از WWDC 2023، در انتظار معرفی اولین نسخه بتا iOS 17، اپل نسخه بتای iOS 16.6 را برای توسعه دهندگان و کاربران بتا عمومی منتشر کرده است. این به‌روزرسانی شامل هیچ ویژگی جدیدی نخواهد بود، زیرا احتمالاً شرکت در این مرحله بر روی iOS 17 تمرکز کرده است.

در صورت استفاده نسخه بتا iOS 16.6 در آیفون یا آیپد خود، امکان بازگشت به نسخه iOS 16.5 وجود دارد اما بازگشت به iOS 16.4.1 یا نسخه های قدیمی تر مجاز نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.