محقق ایرانی روش جدیدی برای درمان پوکی استخوان ابداع کرد

درمان پوکی استخوان

محققان دانشگاه مرکزی فلوریدا به رهبری یک پروفسور ایرانی روش جدیدی برای درمان پوکی استخوان ابداع کرده‌اند که دارو را با استفاده از حباب‌های نانو به قسمت‌های خاصی از بدن می‌رساند.

به گزارش تک ناک، این فناوری نواحی مورد نظر بیماران را بدون عوارض جانبی مانند استئونکروز و مشکلات گوارشی درمان می کند.

در این روش با استفاده از نانوحباب‌های پاسخ‌دهنده به اولتراسوند(فرادرمانی)،می‌توان نواحی مورد نظر بیماران را بدون عوارض جانبی مانند استئونکروز (تاخیر در بهبود استخوان فک) ومشکلات گوارشی درمان کرد.

تیم تحقیق متشکل از پروفسور مهدی رضوی،استادیار کالج پزشکی UCF و عضو انجمن دانشگاه Biionix Cluster و دانشجوی علوم زیست پزشکی UCF،آنجلا شار،اشاره کرد که این فناوری جدید را به عنوان بخشی از تمرکز اصلی آزمایشگاه بر ایجاد ابزارهایی برای درمان و تشخیص ایجاد کرده است.

درک پوکی استخوان

تراکم کم توده استخوانی،تخریب ریزساخت های بافت استخوانی و افزایش خطر شکستگی همگی از علائم پوکی استخوان به عنوان یک بیماری اسکلتی سیستمیک هستند.در این بیماری،تراکم مواد معدنی در حجم استخوان کاهش می یابند بنابراین استخوان ها راحت تر شکسته می شوند.اگرچه این عارضه بیشتر در استخوان‌های مهره‌ها،لگن و مچ دست دیده می‌شود،اما میتواند تمام استخوان‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه این عارضه هم در مردان و هم در زنان دیده می شود،اما 80 درصد بیماران را زنان تشکیل می دهند.علاوه بر این،همین بیماری شایع ترین علت شکستگی استخوان در افراد مسن است.

رضوي مي گويد: بدن سالم به طور مستمر بافت استخواني كهنه يا آسيب ديده را جايگزين مي كند تا از كيفيت و تراکم استخوان مطمئن شود.

وی افزود:اما زمانی که میزان تحلیل استخوان از تشکیل استخوان بیشتر شود،منجر به پوکی استخوان که یک بیماری سیستمیک سیستم اسکلتی است می شود.

بی فسفونات ها رایج ترین داروهای پوکی استخوان مورد استفاده در بیمارانی هستند که در معرض خطر شدید شکستگی در استخوان های خود هستند.عوارض جانبی رایج داروهای حاوی بی فسفونات شامل درد شکمی، حالت تهوع و سوزش سر دل است.از طرفی، شاید مهمترین عارضه جانبی این داروها،استئونکروز(مرگ و تحلیل استخوان) فک (ONJ) ​باشد.

عارضه ی ONJ،یک بیماری حاد استخوانی است که فک بالا و پایین را تحت تاثیر قرار می دهد و در دهان زخم های غیرقابل التیام بوجود می آورد.علاوه بر این،ممکن است این عارضه باعث ایجاد ناراحتی، تورم بافت نرم دهانی، عفونت های ثانویه و تولید آب دهان به مقدار زیاد شود.

اختراع UCF یک جایگزین مناسب و ایمن،آثار پوکی استخوان را درمان و از آن جلوگیری می کند.

رضوی می گوید: این فناوری عملکردی دوگانه دارد.با استفاده از این فناوری،بدن شما از یک طرف، جذب استخوان را کاهش می دهد و از طرف دیگر،بوسیله ی سونوگرافی، تشکیل استخوان را افزایش می دهد.

تصویر میکروسکوپی از نانوحباب ها پس از فراصوت با استفاده از اختراع UCF
تصویر میکروسکوپی از نانوحباب ها پس از فراصوت با استفاده از اختراع UCF

نانو حباب ها سلول های استخوان شکن را هدف قرار می دهند

نانوحباب‌های موجود در یک نمونه داروی کاربردی،ژن خاموش کننده یا ناکارآمد مرتبط با پوکی استخوان یعنی کاتپسین K اسید ریبونوکلئیک تداخلی کوچک (CTSK siRNA) را از بافت استخوان خارج میکنند.

به گفته رضوی،نانوحباب‌ها سلول‌های استئوکلاست(استخوان شکن) را که سلول‌های استخوانی حامل ژن CTSK هستند و همچنین از تماس مستقیم siRNA با محیط اطراف محافظت می‌کنند،مورد هدف قرار می دهند.فرآیند تحلیل استخوان به شدت به CTSK بستگی دارد.

وی ادامه داد:این سیستم همچنین به کاهش سرعت آزادسازی دارو و افزایش کارایی مکانیسم خاموش کردن ژن کمک می کند.

رضوی می گوید: هسته گاز به ما کمک می کند تا نانو حباب ها را تصویربرداری و ردیابی کنیم.همچنین این مکانیسم با مولکول هایی تعبیه شده می تواند استخوان را مورد هدف قرار دهد.

درنهایت وی گفت:حباب‌ها به درون سلول‌های استخوانی می‌روند و ژن‌هایی را که باعث پوکی استخوان می‌شوند را جستجو می‌کنند و CTSK و siRNA را دفن می‌کنند که در پی این فرآیند مجموعه ای پدیدار می گردد.

این مجموعه از نظر ترمودینامیکی ناپایدار است و منجر به نوعی کاهش یا خاموش شدن آن ژن ها می شود.وقتی میزان کاتپسین K را اندازه گیری می کنید،میزان کمتری از آن را دریافت می کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.