ابداع روشی نوین برای مدیریت دیابت نوع یک

ممکن است بیماران مبتلا به دیابت نوع یک با تزریق هفتگی انسولین بهتر بتوانند بیماری خود را مدیریت کنند.

به گزارش تکناک، بیماران دیابتی (diabetes : group of metabolic disorders characterized by high blood sugar levels over a prolonged period) که از تزریق روزانه انسولین رنج می برند، احتمالا به زودی فقط یک بار در هفته نیاز به تزریق خواهند داشت.

آزمایشی سه مرحله ای که یک سال به طول انجامید، نشان داده که تزریق هفتگی هورمون انسولین به اندازه شکل روزانه در مدیریت دیابت موثر است.

برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک (type-1 diabetes : form of diabetes mellitus)، تنظیم میزان گلوکز خون شامل تزریق زیر جلدی روازنه انسولین و همچنین هنگام غذا است. این روال ممکن است نیاز به اعمال تغییرات عمده ای در سبک زندگی افراد داشته باشد و بسیاری از بیماران گزارش می‌کنند که فراموش می کنند که انسولین را تزریق کنند که این مسئله می‌تواند برای سلامتی آنها خطرناک باشد.

در سال‌های اخیر، دانشمندان شکل جایگزینی از انسولین را توسعه داده‌اند که فقط باید هفته‌ای یک‌بار تجویز شود و در این حالت کمتر در زندگی بیمار نقش دارد.

این نوع انسولین با دوام بیشتر که با نام icodec شناخته می شود، عمری در حدود هفت روز دارد و در طول این مدت آزادسازی کند و ثابتی دارد. کارآزمایی‌های مرحله دوم این دارو امیدوارکننده بوده است و نشان می‌دهد که تزریق هفتگی به اندازه تزریق‌های روزانه مؤثر است.

اکنون دانشمندان در مرحله سوم آزمایش بزرگتری را انجام داده اند و فواید آن را تایید کرده اند. این تیم تحقیقاتی 582 بیمار مبتلا به دیابت نوع یک را انتخاب کردند و به نیمی از آنها به صورت هفتگی icodec تزریق کردند، در حالی که نیمی دیگر، واکسن های روزانه رایج انسولین به نام degludec را تزریق کردند. همچنین هر دو گروه یک انسولین کوتاه‌اثر به نام آسپارت را در وعده‌های غذایی خود مصرف کردند.

پس از 26 هفته، دانشمندان با بررسی میزان پروتئینی به نام HbA1C که به عنوان یک نشانگر جهانی برای کنترل دیابت استفاده می شود، پیشرفت بیماران را بررسی کردند. میزان این پروتئین در بیمارانی که واکسن های هفتگی می زدند، تنها 0.05 درصد بدتر از بیمارانی بود که روزانه انسولین مصرف می کردند، که به گفته تیم تحقیقاتی با توجه به کاهش دفعات تزریق، این تفاوت ناچیز است.

از جنبه منفی، در گروهی که icodec را به صورت هفتگی تزریق می کردند، میزان بیشتری از اپیزودهای هیپوگلیسمی (سطح گلوکز پایین) در مقایسه با گروهی که به صورت روزانه degludec مصرف می کردند، وجود داشت.

با این حال، محققان می‌گویند که این موارد در هر دو گروه کم بوده و معمولاً با کربوهیدرات‌های سریع حل می‌شوند. یک مورد مرگ در گروهی که icodec تزیق می کردند رخ داد، اما بازرسان آن را نامرتبط دانستند.

پروفسور دیوید راسل جونز، نویسنده اول این مطالعه گفت: آنچه ما کشف کردیم این است که تزریق icodec یک بار در هفته ئر مقایسه با تزریق یک بار در روز degludec در کاهش HbA1C پس از 26 هفته، تفاوت چندانی ندارد.

اگرچه در این روش میزان هیپوگلیسمی کمی بالاتر بود، ما متوجه شدیم که می توان آن را به راحتی مدیریت کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که این انسولین جدید ممکن است در کاهش تعداد دفعات تزریق روزانه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک نقش داشته باشد.

تیم تحقیقاتی اظهار داشت که با وجود نتایج مثبت، به مطالعات بیشتری در دنیای واقعی مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.