مرگ و میر ناشی از دیابت با افزایش سن افزایش می‌یابد

محققان مرکز دیابت آلمان و موسسه رابرت کخ کشف کردند که میزان مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت در آلمان با افزایش سن به میزان 8.3 درصد برای مردان و 10.2 درصد برای زنان از سن 30 سالگی، به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد که با قانون گومپرتز مطابقت دارد که می‌گوید با افزایش سن، مرگ و میر افزایش می‌یابد. مدل گومپرتز به طور دقیق مرگ و میر مرتبط با دیابت را با دقت بیش از 97 درصد پیش بینی کرد و بر اهمیت پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام دیابت نوع 2 برای کاهش این خطرات تأکید کرد

محققان مرکز دیابت آلمان (DDZ) و موسسه رابرت کخ، قانونی را برای ارتباط بین مرگ و میر و سن در افراد مبتلا به دیابت کشف کرده‌اند.

به گزارش تکناک و بر اساس این قانون، مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت در آلمان از سن 30 سالگی به‌طور مداوم به میزان 8.3 درصد در مردان و 10.2 درصد در زنان افزایش می‌یابد.

قانون گومپرتز بر این اساس است که فرآیندهای بیولوژیکی در بدن با افزایش سن تغییر می‌کنند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌ها و در نهایت مرگ افزایش می‌یابد. نرخ مرگ و میر به صورت خطی رشد نمی‌کند، بلکه به صورت تصاعدی رشد می‌کند، به این معنی که با افزایش سن شتاب می‌یابد. این تغییر تقریباً به‌طور جهانی، هم در مناطق و هم در زمان‌های متفاوت مشاهده شده است.

دقتی شگفت‌آور

گروه تحقیقاتی به رهبری DDZ اخیراً از قانون گومپرتز برای بررسی دقیق‌تر مرگ و میر در ارتباط با دیابت نوع 2 استفاده کردند.

پروفسور اولیور کوس، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: قابل توجه است که قانون گومپرتز چقدر خوب می‌تواند مرگ و میر افراد مبتلا به دیابت را پیش‌بینی کند. در مقیاس 0٪ تا 100٪، مقادیر بیش از 97٪ به دست آمد و چنین پیش‌بینی‌های خوبی به ندرت در تحقیقات تجربی یافت می‌شود.

محققان داده‌های همه بیمه‌شدگان قانونی (بیش از 47 میلیون که بیش از 6 میلیون نفر آنها مبتلا به دیابت هستند) را در سال 2013 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. 288000 نفر از آنها مبتلا به دیابت بودند.

نتایج

این مطالعه نشان می‌دهد که مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت در آلمان از سن 30 سالگی به‌طور مداوم به میزان 8.3 درصد برای مردان و 10.2 درصد برای زنان افزایش می‌یابد. برای زنان امید به زندگی بیشتر نسبت به مردان وجود دارد زیرا آنها از سطح پایه پایین‌تری از مرگ و میر برخوردار هستند. کوس در توضیح نتایج می‌گوید: در سنین بالا، نرخ مرگ و میر همگرایی وجود دارد، به این معنی که تفاوت بین دو جنسیت به طور فزاینده‌ای کم می‌شود.

جالب توجه است که اعتبار قانون گومپرتز را می‌توان در افراد بدون دیابت نیز نشان داد: مرگ و میر زنان مبتلا به دیابت تقریباً با مردان بدون دیابت یکسان بود. این متخصص در پایان می‌گوید: برتری کلی زنان از نظر امید به زندگی در صورت ابتلا به دیابت از بین می‌رود.

همچنین احتمال مرگ یک فرد دیابتی قبل از مرگ یک فرد بدون دیابت برای زنان 61.9 درصد و برای مردان 63.3 درصد است. پروفسور مایکل رودن، مدیر بخش غدد درون ریز و دیابت در بیمارستان دانشگاه دوسلدورف اظهار می‌کند: این مطالعه بر ضرورت پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام دیابت نوع 2 تاکید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.