کشف دلیل مشاهده بیشتر بشقاب پرنده ها در دوران کرونا

از آنجا که گزارش ‌های مشاهده بشقاب پرنده در سال‌های اخیر و همزمان با شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است، دانشمندان فرضیات مختلفی را برای بررسی ارتباط  این دو پدیده مطرح کرده‌اند.

به گزارش تکناک، آیا تا به حال فکر کرده اید که یک سری مسائل اجتماعی مانند شیوع بیماری های همه گیر می توانند در آمار گزارشات مشاهده بشقاب پرنده تأثیر داشته باشند؟ در مقاله منتشر شده در مجله علمی اکتشاف، نویسندگانی به نام های چیس کاکرل از دانشگاه ورمونت، و مارک رودگیر و لیندا مورفی از مرکز مطالعات بشقاب پرنده، بررسی کردند که آیا شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ با افزایش مشاهده بشقاب پرنده‌ها مرتبط است یا خیر.

نویسندگان این فرضیه را مطرح کردند که همه ‌گیری کووید-19، که باعث قرنطینه و اقدامات فاصله‌ گذاری اجتماعی شد، ممکن است منجر به افزایش مشاهده بشقاب پرنده‌ها شده باشد. ایده پشت این فرضیه این بود که خانه نشینی افراد و داشتن وقت آزاد بیشتر برای طبیعت گردی، می تواند منجر به مشاهده بشقاب پرنده های بیشتری شده باشد. علاوه بر این، نویسندگان این ایده را آزمایش کردند که افزایش احساس اضطراب و عدم اطمینان، ممکن است منجر به افزایش توجه به محیط اطراف شده باشد، که همین مسئله باعث می شود مردم بیشترمتوجه پدیده‌های غیرعادی شوند.

نویسندگان، داده های مرکز ملی گزارش مشاهدات بشقاب پرنده (NUFORC) و یک سایت جامع دیگر درباره گزارشات مبنی بر مشاهده بشقاب پرنده در ایالات متحده را از سال 2018 تا 2020 تجزیه و تحلیل کردند و تعداد گزارش های مشاهده بشقاب پرنده را قبل و بعد از شروع پاندمی کرونا  مقایسه کردند.

براساس تحلیل محققان، در سال 2020 تعداد گزارش‌های مربوط به مشاهده بشقاب پرنده در هر پایگاه داده به طور میانگین حدود ۶۰۰ گزارش نسبت به سال قبل افزایش یافته است. با این حال، هیچ رابطه ‌ای بین تعداد گزارش ‌ها در سراسر ایالات متحده و اقدامات بهداشتی درزمان پاندمی کرونا یا نشانه‌ای از اینکه مسائل اجتماعی، منجر به افزایش گزارش‌ها شده باشد، وجود نداشت.

محققان پس از بررسی موضوع، به دنبال علل  واقعی افزایش تعداد گزارش های مشاهده بشقاب پرنده در سال 2020 شدند. آن‌ها به شناسایی پرتاب منظم ماهواره‌های Starlink از اواخر سال 2019 به عنوان یک عامل پیچیده در این مورد پرداختند. این پرتاب ها حداکثر ۶۰ ماهواره کوچک را به طور همزمان دربر می‌گرفت که با یکدیگر خیلی متفاوت بودند و اغلب به راحتی رویت می شدند. به همین دلیل، بسیاری از افراد، این ماهواره‌ها را با بشقاب پرنده اشتباه گرفتند. با بررسی این ارتباط، محققان به این نتیجه رسیدند که پرتاب ماهواره‌ ها می‌ تواند یکی از عوامل افزایش تعداد گزارش ‌های مشاهده بشقاب پرنده در سال 2020 باشد.

جامعه نجومی نگران اثرات Starlink و پروژه‌های مشابه مانند پرتاب تعداد زیادی ماهواره در مدارهای نسبتاً پایین و اندازه‌گیری‌های نجومی ضعیف هستند. بر اساس گفته‌های مارک رودگیر، مدیر علمی مرکز مطالعات یوفو، این مطالعه نشان می‌دهد که مسائل اجتماعی ممکن است تأثیر قابل‌ توجهی بر گزارشات مشاهده بشقاب پرنده‌ها داشته باشند. اگرچه همه ‌گیری COVID-19 تأثیری بر این گزارشات ندارد، اما تحقیقات آینده باید عوامل دیگری را بررسی کنند که ممکن است بر چنین گزارشاتی تأثیرگذار باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.