مشکلات کامپیوتری 20 درصد از زمان ما را تلف می کند

بر اساس مطالعه اخیر دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه روسکیلد، اگرچه کامپیوترهای ما در 15 سال گذشته به طور قابل توجهی پیشرفت کرده اند، اما هنوز 11 تا 20 درصد مواقع دچار اختلال می شوند.

به گزارش تکناک، محققان عقیده دارند که فضای قابل‌توجهی برای بهبود در طراحی سیستم با مشارکت بیشتر کاربران در فرآیند توسعه وجود دارد.

مشکلات کامپیوتری نرم افزاری که منجر به داده های ذخیره نشده می شود یا سیستم هایی با مراحل پیچیده که کار نمی کنند، برای بسیاری آشناست. بر اساس تحقیقات جدید دانمارکی، وقت گذاشتن بر روی کامپیوتری که کار نمی کند در بین کاربران بسیار رایج است.

در واقع این مشکل آنقدر زیاد است که ما به طور متوسط بین 11 تا 20 درصد از وقت خود را در مقابل کامپیوتر هایمان بر روی سیستم هایی که کار نمی کنند یا درک آنها آنقدر دشوار است که نمی توانیم کاری را که می خواهیم انجام دهیم، تلف می کنیم. پروفسور کسپر هورنبک، یکی از محققین این مطالعه می‌گوید که این مسئله اصلا خوب نیست.

این باورنکردنی است که این رقم بسیار بالا است. با این حال، اکثر مردم هنگام استفاده از کامپیوتر دچار ناامیدی می‌شوند و می‌توانند یک داستان ترسناک درباره ارائه پاورپوینت مهمی که ذخیره نشده است یا سیستمی که در یک لحظه بحرانی از کار افتاده است، تعریف کنند. همه می‌دانند که ساخت سیستم‌های فناوری اطلاعات منطبق با نیازهای مردم کار دشواری است، اما این رقم باید بسیار پایین‌تر باشد و چیزی که نشان می‌دهد این است که مردم عادی در هنگام توسعه سیستم‌ها به اندازه کافی درگیر نیستند.

پروفسور مورتن هرتزوم، محقق دیگر این مطالعه، تأکید می‌کند که اکثر ناامیدی‌ها در ارتباط با انجام وظایف کاملاً معمولی تجربه می‌شوند.

این ناامیدی به خاطر افرادی نیست که از کامپیوترهای خود برای کارهای بسیار پیشرفته استفاده می کنند، بلکه به این دلیل است که آنها در انجام کارهای روزمره خود با مشکلاتی مواجه می شوند. این امر مشارکت کاربران را در شناسایی مشکلات آسان تر می کند. اما این بدان معناست که مشکلاتی که شناسایی و حل نشده‌اند، تعداد زیادی از کاربران را ناامید خواهند کرد.

برای بررسی این موضوع، 234 شرکت‌کننده که بین 6 تا 8 ساعت در مقابل کامپیوتر برای کارهای روزانه خود بودند، به محققان کمک کرده‌اند.

در یک ساعت، محققان به آنها گفتند که موقعیت‌هایی را گزارش کنند که در آن کامپیوتر به درستی کار نمی‌کند یا شرکت‌کنندگان از ناتوانی در انجام وظیفه‌ای که می‌خواهند، ناامید شده‌اند.

مشکلاتی که اغلب شرکت‌کنندگان تجربه می‌کردند عبارت بودند از: سیستم کند، سیستم موقتاً از کار افتاده، سیستم از کار افتاده کامل و دشوار بودن پیدا کردن چیزها. شرکت کنندگان سوابقی مانند دانشجو، حسابدار، مشاور داشتند، اما تعدادی از آنها در واقع در صنعت فناوری اطلاعات کار می کردند.

تعدادی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، متخصصان فناوری اطلاعات بودند، در حالی که اکثر شرکت‌کنندگان دیگر از کاربران توانمند فناوری اطلاعات و رایانه بودند. با این وجود آنها هم با این مشکلاتی مواجه شدند و معلوم شد که این مشکلات شامل برخی عملکردهای اساسی است.

همچنین شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پاسخ دادند که 84 درصد از مشکلات قبلاً رخ داده است و 87 درصد از مشکلات ممکن است دوباره تکرار شوند. در واقع ما امروز همان مشکلات اساسی را داریم که 15 تا 20 سال پیش داشتیم.

دو دسته از بزرگ‌ترین مشکلات هنوز در مورد عملکرد ناکافی و عدم کاربرپسندی هستند. تکنولوژی ما امروز می‌تواند کارهای بیشتری انجام دهد و بهتر شده است، اما در عین حال ما از آن انتظار بیشتری داریم. حتی اگر اکنون دانلودها سریعتر شده اند، اما اغلب به طرز ناامیدکننده ای کند هستند.

بر اساس آمار، 88 درصد دانمارکی‌ها در سال 2018 از کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی های هوشمند، تبلت یا سایر دستگاه‌ها در محل کار خود استفاده می‌کردند. در این زمینه، مطالعه جدید نشان می‌دهد که نیم تا یک روز کامل از یک هفته کاری معمولی ممکن است به دلیل مشکلات کامپیوتری هدر برود.

به دلیل همین مشکل، کارایی زیادی در محل کار در سراسر دانمارک از دست می‌رود، چون مردم نمی‌توانند کارهای معمولی خود را انجام دهند زیرا کامپیوتر آن‌طور که باید کار نمی‌کند. این امر همچنین باعث ناامیدی کاربر می‌شود.

این بدان معناست که اگر مشکلات کمتری را در کامپیوترهای خود تجربه کنیم، مزایای عمده‌ای برای جامعه به دست می‌آید. برای مثال، اگر منابع بیشتری برای بازنگری در نحوه ارائه عیوب کامپیوتر به ما ارائه شود، می توان کارایی و بهره وری را افزایش داد.

بخشی از راه حل ممکن است این باشد که ما نحوه رفع برخی از مشکلات کامپیوتری را یاد بگیریم. یک کامپیوتر باید به راحتی بتواند مشکلات را بدون نمایش آن حل کند، در حالی که یک نسخه پشتیبان از سیستم را برای ما فراهم می کند تا بتوانیم بدون مشکل به کار خود ادامه دهیم.

در عین حال، توسعه‌دهندگان فناوری اطلاعات باید هنگام طراحی سیستم‌ها، کاربران را بیشتر درگیر کنند تا استفاده و درک آن‌ها تا حد امکان آسان باشد. هیچ کاربر ضعیفی در زمینه فناوری اطلاعات وجود ندارد، فقط سیستم ها هستند که ضعیف اند.

وقتی همه ما توسط سیستم‌های فناوری اطلاعات احاطه شده‌ایم ، بهتر است که مطمئن شویم احتمالاً این کاربران نیستند که مشکل دارند، بلکه مشکل کسانی هستند که سیستم‌ها را می‌سازند. این مطالعه به وضوح نشان می دهد که هنوز جای زیادی برای بهبود وجود دارد، بنابراین ما هم امیدواریم که این مطالعه بتواند تمرکز بیشتری بر روی ساخت سیستم های کاربر پسندتر در آینده ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.