برای تقویت روده‌ های خود ادویه مصرف کنید

بر اساس دو مطالعه جداگانه از دانشگاه  پنسیلوانیا ، استفاده از چاشنی های مختلف از جمله ادویه جات در غذا می‌تواند به تقویت روده شما کمک کند.

بر اساس دو مطالعه جداگانه از دانشگاه  ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده، استفاده از چاشنی های مختلف از جمله ادویه جات در غذا می‌تواند به تقویت روده شما کمک کند.

به گزارش تکناک، تریلیون ها میکروارگانیسم منفرد در معده و روده انسان زندگی می کنند که شامل صدها تا هزاران گونه باکتری، ویروس و قارچ است.

در مجموع، آنها به عنوان میکروبیوم روده شناخته می شوند و برای سلامتی ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به نحوی که دانشمندان آنها را به عنوان اندام پشتیبان می دانند.

رژیم غذایی، ورزش و دارو فقط برخی از عوامل تاثیرگذار بر ساختار روده افراد هستند، اگر میکروبیوم روده به‌درستی تغذیه و پرورش داده‌نشود، میکروب‌های مضر می‌توانند به‌شدت تکثیر شوند و در عملکرد میکروبیوم‌های همزیست اعمال ضروری بدن مانند مقابله با سیستم ایمنی و تجزیه غذا اختلال ایجاد کنند.

دانشمندان هنوز در تلاش برای درک عوامل ایجاد کننده محیط سالم روده هستند، اما با پیشرفت تحقیقات، آنها شروع به دست یافتن به ایده بهتری کردند.

پنی ام.کریس اترتون، دانشمند علوم تغذیه توضیح می دهد: تحقیقات نشان داده است افراد با انواع میکروب های بیشتر، نسبت به افرادی با تنوع باکتریایی کم، سلامت بهتر و رژیم غذایی بهتری دارند.

در حالی که ما معمولاً به رژیم‌های غذایی از دید مواد تشکیل‌دهنده اولیه آن‌ها مانند سبزیجات و گوشت می‌نگریم، مقدار قابل توجهی از فواید آن مربوط به چاشنی‌های افزودنی به غذا در ترجیحات فرهنگی و شخصی ما می‌شود.

کریس اترتون و همکارانش در دانشگاه ایالت پنسیلوانیا از اولین کسانی هستند که تأثیر گیاهان و ادویه ها را بر ترکیب روده انسان مطالعه کردند.

آنها در مطالعه خود، 54 شرکت‌کننده بزرگسال در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در یک آزمایش چهار هفته‌ای تغذیه تصادفی کنترل‌شده بررسی کردند.

در طول آزمایش، همه به یک منوی کلی منعکس کننده رژیم غذایی متوسط آمریکایی پایبند بودند. از برخی از شرکت کنندگان خواسته شد 0.5 گرم ادویه به وعده های غذایی خود اضافه کنند، در حالی که از برخی دیگر خواسته شد که 3.3 گرم یا 6.6 گرم اضافه کنند.

ترکیب ادویه شامل دارچین، زنجبیل، زیره، زردچوبه، رزماری، پونه کوهی، ریحان و آویشن بود. در همین حال، از یک گروه کنترل خواسته شد که هیچ یک از این ادویه ها را به غذای خود اضافه نکنند.

نمونه های مدفوع گرفته شده قبل و بعد از آزمایش نشان داد رژیم های غذایی با ادویه های بیشتر شامل تنوع باکتریایی بیشتری می‌شوند.

کریس اترتون می گوید: این کار بسیار ساده ای است که مردم می توانند آن را انجام دهند.رژیم غذایی متوسط آمریکایی ها با ایده آل فاصله زیادی دارد، بنابراین فکر می کنم همه می توانند با افزودن گیاهان و ادویه ها به آن، سود ببرند. این راهی برای کاهش سدیم در رژیم غذایی و در عین حال خوش طعمی غذاست.

یافته های جدید از تحقیقات اخیر حمایت می کند که نشان می دهد گیاهان و ادویه ها یک پری بیوتیک طبیعی هستند و باکتری های سالم در روده انسان را تغذیه می کنند.

در سال 2019، یک مطالعه آزمایشی تصادفی، کنترل شده با دارونما نشان داد یک کپسول 5 گرمی از یک ترکیب ادویه، حاوی دارچین، پونه کوهی، زنجبیل، فلفل سیاه و فلفل قرمز، باعث ایجاد تغییراتی در عرض چند هفته در میکروبیوم روده می‌شوند.

با این حال، در مطالعه اخیر، ترکیب ادویه ها کمی متفاوت بود و مستقیماً در وعده های غذایی روزانه شرکت کنندگان گنجانده شد.

کسانی که وعده های غذایی با مقادیر متوسط و زیاد ادویه ، معادل حدود ۳/۴ قاشق چای خوری و 1/2 قاشق چای خوری در روز می خوردند ، تعداد بیشتری از باکتری های روده به نام Ruminococcaceae را نشان دادند. این خانواده از میکروب‌ها عموماً در افراد بالغ سالم‌تر به میزان بیشتری یافت می‌شوند، اگرچه نقش دقیق آن در روده نامشخص است.

تحقیقات بیشتری برای تشخیص تاثیر نوع ادویه بر میکروب های روده و علت آن مورد نیاز است، اما این‌ها تنها مکمل غذایی تقویت کننده باکتری های خاص روده نیستند.

در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده اخیر، همچنین در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، برای اولین بار تأثیر بادام زمینی بر روی میکرو‌ارگانیسم‌های بدن بررسی شده است.

این مطالعه طی شش هفته انجام شد و شامل 50 بزرگسال با یک رژیم غذایی روزانه بود. در پایان هر روز، بعد از شام اما قبل از خواب، شرکت کنندگان 28 گرم بادام زمینی خشک بو داده و بدون نمک یا نمونه کوچکی از پنیر و کراکر می خوردند.

در گروهی که آجیل مصرف می کردند، مانند گروه مصرف‌کننده ادویه در مطالعه قبلی، به طور قابل توجهی باکتری Ruminococcaceae روده آنها در پایان مطالعه فراوانتر بود.

هنوز موارد زیادی در مورد میکروبیوم روده که دانشمندان در درک آن عاجزند وجود دارد ، اما در حال حاضر، افزودن مقداری ادویه به رژیم غذایی احتمالاً ضرری ندارد و حتی ممکن است کمک کند. اگر هیچ فایده‌ای هم نداشته باشد ، کمی طعم به آن اضافه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.