مصرف روزانه کیوی ویتامین C بدن را تامین می کند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش مصرف کیوی زرد می تواند به شما کمک کند نیاز به مصرف مکمل ویتامین C را از بین ببرید.

به گزارش تکناک، تحقیقات جدیدی که ماه گذشته در مجله Foods منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه دو عدد کیوی زرد به مدت شش هفته باعث افزایش مصرف اسید اسکوربیک یا ویتامین C به میزان 150 میلی گرم در روز می‌شود.

محققان خاطرنشان کردند که مصرف روزانه این میزان از ویتامین C نیاز به مکمل را از بین می برد و فواید سلامتی مختلفی را به همراه دارد.

کیوی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما شناخته شده است. داشتن یک سیستم ایمنی قوی در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا برای کمک به محافظت از خود در برابر ابتلا به ویروس‌ها خیلی مهم است.

با اینکه این یک مطالعه کوچک در مورد اثرات خوردن روزانه کیوی بود و تنها شامل 24 مرد سالم بین 25 تا 60 سال بدون سابقه دیابت نوع 1 یا 2 یا عدم تحمل گلوکز بود، نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشت.

نه تنها میزان ویتامین C شرکت کنندگان افزایش یافت، بلکه مصرف فیبر آنها نیز افزایش یافت و بر بیومارکرهای التهابی و متابولیک آنها تأثیر منفی نداشت.

این بدان معناست که مصرف روزانه کیوی بدون هیچ گونه واکنش نامطلوبی برای متابولیسم شما بی خطر است مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید. البته حساسیت به کیوی امری غیر معمول نیست.

اگر متوجه علائم آلرژی شدید، خیلی مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. علائم آلرژی شامل خارش گلو، استفراغ، تورم زبان، مشکل در بلع، کهیر زدن و مشکل در تنفس است.

کیوی زرد سرشار از ویتامین C است

وقتی صحبت از ویتامین C می شود، کیوی را می‌توان به عنوان نیروگاه آن در نظر گرفت. اکثر افراد ئقتی به افزایش ویتامین C فکر می کنند، به خوردن پرتقال بیشتر یا افزودن مکمل ویتامین C به رژیم غذایی خود فکر کنند.

اما طبق گفته یک متخصص تغذیه به نام ژاکلین وایمن، کیوی زرد که کیوی مورد استفاده در این مطالعه بود، بالاترین میزان ویتامین C را در هر گرم ارائه می دهد.

وایمن گفت: با افزودن یک یا دو کیوی در روز به رژیم غذایی خود، می توانید مطمئن باشید که مقدار توصیه شده ویتامین C را دریافت می کنید.

او توضیح داد که علاوه بر این درصد بالای ویتامین  C، مصرف کیوی به‌صورت میان‌وعده ممکن است جایگزین میان‌وعده‌ای با مواد مغذی کمتر شود، که می‌تواند تغذیه و سلامت کلی را بهبود بخشد.

به گفته وایمن، یک کیوی زرد حاوی 130 میلی گرم ویتامین C در 80 گرم است. نوع سبز آن حاوی 70 میلی گرم ویتامین C است و اندازه آن کمی کوچکتر است.

او گفت: اگر کیوی دوست دارید، باید بدانید که این میوه منبع خوبی برای تامین نیاز روزانه شما برای ویتامین C است.

تاثیر کیوی بر سرماخوردگی و آنفولانزا

تحقیقات محدودی در مورد اینکه آیا کیوی از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا جلوگیری می کند یا خیر وجود دارد حتی با وجود مقادیر زیادی ویتامین  C.

ایده مصرف مقادیر زیاد ویتامین C برای جلوگیری از سرماخوردگی در دهه 1970 آغاز شد، زمانی که دانشمند و محققی به نام لینوس پاولینگ حدس زد که مصرف روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C می تواند بروز سرماخوردگی را تا حدود 45 درصد کاهش دهد.

با این حال، سایر مطالعات بالینی از آن زمان تاکنون نتوانسته اند اثربخشی آن را نشان دهند.البته محققان در یک مطالعه در سال 2012 به این نتیجه رسیدند که خوردن کیوی می تواند طول مدت سرماخوردگی را کوتاه کند.

دانشمندان در آن مطالعه کشف کردند افرادی که روزانه چهار عدد کیوی زرد می‌خورند، احتقان و درد گلو درد کمتری نسبت به گروه تحت کنترل داشتند. شرکت‌کنندگانی که هر روز کیوی مصرف می‌کردند نیز خاطرنشان کردند که علائم سرماخوردگی آنها سریع‌تر از افراد گروه تحت کنترل برطرف شد.

همچنین خوردن کیوی فواید دیگری نیز دارد.

تحقیقات نشان داده است که خوردن منظم کیوی می تواند کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش دهد، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش دهد. کیوی زرد ممکن است به افراد مبتلا به کم خونی کمک کند تا آهن مورد نیاز خود را تامین کنند.

وایمن می گوید: قرار دادن کیوی در برنامه روزانه خود در این زمستان راهی عملی برای دریافت ویتامین C است، زیرا راحت تر جذب می شوند.

او توصیه می کند که مردم برنامه ریزی کنند که کیوی را به عنوان بخشی از میان وعده یا دسر در ظهر، همراه با سایر میوه ها و سبزیجات حاوی میزان بالاتر ویتامین C مصرف کنند.

افزایش ویتامین C در زمستان

به گفته وایمن، دریافت ویتامین C از انواع میوه‌ها و سبزیجات به مکمل‌ها ترجیح داده می‌شود، زیرا این مواد طبیعی در مقایسه با یک مکمل ویتامین، فواید زیادی دارند.

جالب است بدانید که در مطالعات مربوط به ویتامین C و پیشگیری یا درمان بیماری، محققان بیان می کنند که جدا کردن فواید ویتامین C با اثر هم افزایی تمام اجزای موجود در میوه و سبزیجات دشوار است، به عنوان مثال، فیبر، فولات، منیزیم و پتاسیم.

اگر به دنبال تامین ویتامین C خود هستید اما کیوی دوست ندارید یا به آن حساسیت دارید، می توانید ویتامین C را در چندین غذای دیگر نیز پیدا کنید.

وایمن توضیح داد که به غیر از پرتقال، فلفل دلمه ای در همه رنگ ها دارای مقادیر شگفت ‌انگیزی از ویتامین C است و فلفل دلمه ای نارنجی بیشترین مقدار را دارد.

او گفت: می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین C را در کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، توت فرنگی و آناناس پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.