معرفی محصول جدید اینتل با قدرت چندبرابر

 اینتل به تازگی Agilex 7 M-Series FPGA را با قابلیت‌هایی مانند R-Tile، PCIe 5.0 و CXL 2.0  و قابلیت محاسبات ناهمگن معرفی کرده است.

به گزارش تکناک، اینتل امروز خانواده محصولات خود را در حوزه Field-Programmable Gate Array (FPGA) به نام Agilex 7 M-Series معرفی کرد. این محصولات با استفاده از فناوری تولید 10nm SuperFin که توسط Intel بهبود یافته است، دو برابر قدرت خود را افزایش داده‌اند.

با توجه به افزایش تقاضای بازار برای استفاده از FPGA به عنوان پردازنده‌های مشترک در شبکه‌ها، مراکز داده، محاسبات با عملکرد بالا (HPC)، پردازش ابری و سایر برنامه‌ها، اینتل انعطاف‌پذیری و قابلیت اسکیلینگ بیشتری را فراهم می‌کند. FPGAهای Agilex 7 شرکت Intel یک چیپلت جدید به نام R-Tile را در قالب ساختار چندچیپی ناهمگن خود معرفی کرده‌اند. این چیپلت مسئول ارائه آخرین فناوری‌های اتصالی، به خصوص پشتیبانی از PCIe 5.0 و CXL، در بلوک‌های IP با سرعت بالا و کدگذاری سخت‌افزاری است.

چیپتل R-Tile، یک تراشه ناهمگن جدید، به‌عنوان قهرمان جدید شرکت اینتل مطرح شده است. این تراشه به اینتل اجازه می‌دهد تنها خانواده FPGA را در اختیار داشته باشد که گواهی PCI-SIG 5.0 x16 را دریافت کرده است. شرکت Xilinx، که در حال حاضر به AMD ملحق شده است، نیز یکی از توسعه‌دهندگان برجسته FPGA محسوب می‌شود. به همین دلیل، می‌توان نتیجه گرفت که اینتل در یک رقابت موفق پیروز شده است.

یه نظر می‌رسد که اینتل تصمیم گرفته است تمرکز خود را بیشتر بر جداسازی محصولات FPGA و CPU خود قرار دهد. این تصمیم ممکن است نتیجه تلاش‌های قبلی این شرکت برای یکپارچه‌سازی باشد. احتمالا AMD با اطمینان بیشتری به راه‌حل خود دست پیدا کرده است. این شرکت توانایی FPGA را دارد و قصد دارد حداقل از امسال آن را در پردازنده‌های EPYC خود یکپارچه کند. البته، این به معنای جدایی کامل بین دو شرکت نیست. احتمالاً AMD با استفاده از انباشت 3D یا با یکپارچه‌سازی IP مخصوص FPGA در یک چیپ جداگانه، به دنبال یکپارچگی مشابه چیپلت است.

قابلیت اصلی FPGA، انعطاف‌پذیری آن است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به سرعت چیدمان مدار و بلوک‌های پردازشی را تغییر دهند تا FPGA را برای بارهای کاری خاصی که در دست است، سازماندهی کنند. با وجود داشتن سخت‌افزار تخصصی، می‌توان FPGA را برای افزایش سرعت بارهای کاری استفاده کرد که به پردازنده مرکزی (CPU) وابسته نیستند. این عمل باعث آزاد شدن منابع قابل توجهی از CPU برای وظایف خاصی مانند ایجاد ماشین‌های مجازی در یک نصب مبتنی بر ابر (cloud-based)، به جای استفاده از عملکرد پایین‌تر و کاربرد عمومی پردازش CPU برای این وظایف می‌شود.

محصول R-Tile اینتل، یک خانواده FPGA Agilex 7 را بهره برداری از بلوک های IP شتاب دهنده سخت افزاری مسئول پروتکل های PCIe 5.0 و CXL 1.1/2.0 معرفی می‌کند. این اقدام بهبود قابل توجهی در بهره وری انرژی و قدرت عملیاتی ارائه می‌دهد، که این عوامل مهمی در کاهش هزینه کل مالکیت (TCO) برای سیستم های با کارایی بالا محسوب می‌شوند. با این حال، با انتخاب های انجام شده همیشه معامله‌هایی وجود دارد: اینتل یک بلوک سخت افزاری با عملکرد ثابت دیگر را به محصول اضافه می‌کند که مزیت آن در برنامه ریزی است. بنابراین، فضای برنامه‌ریزی قابل تنظیم، یکی از موارد مورد علاقه خریداران FPGA است.

همچنین، باید بیان شود که محصول R-Tile ادعا می‌کند: “من در اینجا هستم تا بار CPU شما را کاهش داده و در عین حال عملکرد بیشتری ارائه دهم”. با این حال، برای پاسخ به این نیاز، لازم نیست عملکردهای CPU را به FPGA انتقال دهد؛ بلکه تنها با افزایش تعداد منابع CPU می‌توان این مشکل را حل کرد. این می‌تواند از طریق اضافه کردن بیشتر CPU (که برای برخی نصب کنندگان منطقی است) یا هسته‌های CPU انجام شود. به هر حال، Agilex 7 M-Series اینتل به طور خاص برای پردازنده‌های نسل چهارم Scalable Xeon اینتل بازاریابی شده است و در هیچ حالتی بیشترین تعداد هسته را ندارند.

شرکت اینتل، Agilex 7 را به مشتریان خود عرضه کرده است و ادعا می‌کند که پاسخ به سوالات بالا وجود دارد و در اختیار خودش قرار دارد. اینتل با توجه به اینکه مشتریان می‌خواهند برای بهره‌برداری از بیشترین کارایی نسبت به توان مصرفی (که یکی از عوامل تأثیرگذار در هزینه TCO بالاست)، بار CPU را به بسته‌بندی FPGA منتقل کنند، پاسخ خود را ارائه می‌دهد. بنابراین، آن‌ها قصد دارند وظایف خود را به محلی منتقل کنند که سریع‌ترین عملکرد را داشته باشد. اما این جابجایی برای شرکت اینتل مزایای دیگری نیز خواهد داشت؛ زیرا برای شرکت، عملکرد آن‌ها و به تبع آن هزینه نیز مهم است.

در اینجا، تکنولوژی EMIB شرکت اینتل به خوبی عمل می‌کند و به عنوان پلی برای ارتباط بین چندین دای محصول استفاده می‌شود. با اتصال بلاک‌های پردازشی مختلف به یکدیگر، EMIB به عنوان یک چسب معروف استفاده می‌شود و به اینتل اجازه می‌دهد تا بلاک‌های مختلف آی‌پی را در مرحله تولید جدا کرده و با بهبود عملکرد دای، هزینه کل هر دای و در نهایت هزینه هر تراشه را کاهش دهد.

به نظر می‌رسد که برای مصرف‌کنندگان، هزینه‌ها به طور نظری کاهش خواهد یافت. رویای اینتل و صنعت، این است که بتوانند بلوک‌های IP سخت‌افزاری مختلف از همان تولیدکننده یا حتی چندین تولیدکننده و فرآیند تولید مختلف را با هم ترکیب کنند، به این معنی که مشتریان تنها باید برای سیلیکونی  با مشخصاتی که واقعاً استفاده می‌کنند، هزینه پرداخت کنند. به طور خلاصه، این باعث می‌شود که هر چیپی به عنوان یک FPGA عمل کند.

با توجه به همه این‌ها، احتمالاً Agilex 7 با R-Tile امروزی به عنوان یک محصول FPGA جدید نیز در کاتالوگ سرویس‌های Intel Foundry می‌تواند باشد. به هر حال، این شرکت را به سمت جهتی که می‌خواهد  و نیاز دارد، ببرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.