یکی از با طراوتترین و زیباترین طرحهای سادهای که سالها روی خودروها دیدهایم، خودروی الکتریکی مفهومی AIM EV Sport 01 از شرکت ژاپنی AIM است که کار طراحی آن توسط شیرو ناکامورا طراح افسانهای ژاپنی انجام شده است.
به گزارش تکناک، ناکامورا ممکن است از بسیاری از وظایف مدیریتی خود در تولیدکنندگان بزرگ خودرو بازنشسته شده باشد، اما همچنان درگیر پروژههایی میشود که از طریق شرکت خودش SN Platform او را هیجان زده میکند.
شیرو ناکامورا رئیس بخش طراحی در شرکت نیسان تحت رهبری کارلوس گون بود و به عنوان مدیر خلاقیت در نیسان، اینفینیتی و داتسون خدمت کرد و در تعدادی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ، به ویژه جنرال موتورز نیز فعالیت داشت.
مجموعه کارهای او به ویژه شامل چندین خودروی اسپورت نمادین از جمله چندین مدل از سری Z نیسان (از جمله 350Z و 370Z) و نیسان GT-R افسانهای است که او را به یک قهرمان در عرصه خودرو های اسپرت میان رده با قیمت مناسب تبدیل کرده است.
رئیس و مدیر اجرایی AIM، یوکینوری سوزوکی دوست شخصی شیرو ناکامورا است و این دو با هم در جشنواره سرعت گودوود در سال 2022 شرکت کردند. در این جشنواره ایده هایی خودروی الکتریکی AIM Sport 01 برای اولین بار مطرح شد.
سوزوکی گفت: چشم انداز خودروی الکتریکی AIM Sport 01 رانندگی سریع و لذت بخش بود، سوزوکی گفت: در حالی که روند اصلی خودروهای برقی دو دیفرانسیل (AWD) است، شخصیت این خودرو نیاز به پیکربندی دیفرانسیل عقب (RWD) دارد. او ادامه داد: AIM EV Sport 01 با ایجاد سری موتورهای الکتریکی پیشرفته خود، بهترین راه برای به نمایش گذاشتن تخصص ما در توسعه پیشرانه پیشرفته است.
سوزوکی یکی از شرکت کنندگان در جشنواره سرعت گودوود در آخر هفته آینده خواهد بود، جایی که خودرو الکتریکی Sport 01 را درمسیر معروف گودوود خواهد راند.
در حالی که خودروهای سوپراسپرت های پیشرفته زمانی تنها در تعداد محدود در هر مدل شاخص ساخته می شدند، نیسان GT-R بیش از یک دهه است که با بیش از 10000 دستگاه در سال ساخته می شود و طرفداران همچنان از آن با احترام از آن یاد می کنند.
بنابراین مشارکت شیرو ناکامورا در این پروژه بسیار مرتبط و جذاب است، زیرا یک وسیله نقلیه الکتریکی است و همان مسیری را که هر سازنده سوپراسپرت بالقوه دیگری در اولین بار استفاده از نیروی برق طی کرده است، طی نمی کند.
به نظر می رسد که اکثر خودروسازان فکر می کنند که همه می خواهند 1000 اسب بخار در زیر پای راست خود داشته باشند، در حالی که در واقع داشتن این همه اسب بخار باعث می شود خودرویی سنگین تر با باتری های بسیار بیشتر باشد و به این معنی است که استحکام باید به تک تک اجزای خودرو اضافه شود. ترمزها باید بزرگتر و قویتر باشند تا وزن بیشتر را از سرعتهای سریعتر متوقف کنند، سیستم تعلیق باید سختتر کار کند، لاستیکها و هندلینگ آن با هر کیلوگرم وزن اضافی بدتر میشود.
عامل دیگری وجود دارد که ممکن است هنوز برای سازندگان خودروهای لوکس 1000 اسب بخاری مورد توجه قرار نگرفته باشد و آن این است که 1000 اسب بخار برای افراد عادی وحشتناک است و راندن چنین خودرو هایی نیاز به مهارت بالا دارد و چالش برانگیز است.
به طور خلاصه، ناکامورا استفاده از موتورهای الکتریکی دوقلو را برای ارائه یک نیروی متعارف از اسب بخار پیشنهاد می کند که می تواند با نرم افزار و بردار گشتاور همراه شود تا افراد عادی بتوانند مانند یک قهرمان بدون نیاز به مهارت های زیاد رانندگی کنند.
این بسیار منطقی تر از سوپراسپرت های 1000 اسب بخاری است و طرفداران خودروهای اسپرت میان رده مانند نیسان GT-R، تویوتا GR86 و مزدا میاتا این حقیقت را تایید می کنند که خودرو اسپرت باید قابلیت رانندگی متعارف داشته باشد، مانند AIM EV Sport 01.
شیرو ناکامورا گفت: طراحی خودروهای اسپرت تمرین پیچیدهای از عملکرد و سبک بودن است. ما از روح ماشینهای اسپرت بزرگ گذشته، با کمک پیکربندی و چیدمان RWD درس گرفتیم. شیرو ادامه داد: من می خواستم پویایی را با ظرافت پیچیده از طریق یک طراحی ساده و تمیز بیان کنم. EV Sport 01 دارای زبان حداقلی است و از سطوح اغراق آمیز و پیچیده اجتناب می کند که یادآور خودروهای اسپرت بزرگ اروپایی و ژاپنی دهه 1960 است. با توجه به این الهام، بسیار مناسب است که بتوانیم خودروی خود را در گودوود به نمایش بگذاریم.
اگرچه AIM EV Sport 01 به عنوان یک مفهوم و ویترین برای توانایی های شرکت AIM توسعه داده شد، اما واکنش اولیه به این خودرو پس از معرفی آن در شورای خودرو ژاپن در ماه آوریل، این شرکت را تشویق کرد تا یک مطالعه امکان سنجی برای تولید سری محدود آن انجام دهد.
علاوه بر این، این شرکت به سرمایه گذاری در سیستم های پیشرانه خودرو های الکتریکی برای مشتریان و به طور بالقوه برای وسایل نقلیه فراتر از EV Sport 01 ادامه می دهد.