مقاومت جالب DNA کرم‌های چرنوبیل دربرابر تشعشعات

کرم‌هایی که در زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند،‌ از منطقه ممنوعه چرنوبیل جمع‌آوری شده‌اند

علیرغم قرار گرفتن در معرض تشعشعات مزمن در منطقه چرنوبیل،در اتفاقی عجیب DNA کرم‌های این منطقه آسیب ندیده است.

به گزارش تکناک، در 26 آوریل 1986، اوکراین شاهد یکی از فاجعه بارترین حوادث هسته ای در تاریخ به نام  فاجعه چرنوبیل بود.

از آن زمان، منطقه ممنوعه اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و شهر پریپیات که مجاور آن است به دلیل اثرات طولانی تشعشعات تا حد زیادی خالی از سکنه باقی مانده است.

مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه نیویورک انجام شد، بینش شگفت‌انگیزی در مورد کرم‌های کوچکی که هنوز در این منطقه زندگی می‌کنند، به دست آورده است.

سوفیا تینتوری، اولین نویسنده این مقاله گفت: مقیاس فاجعه چرنوبیل غیرقابل درک بود و ما هنوز درک خوبی از تأثیرات این فاجعه بر جمعیت محلی نداریم.

علیرغم قرار گرفتن در معرض تشعشعات مزمن، DNA  کرم‌های این منطقه آسیب ندیده باقی‌ مانده است.

جمع‌آوری کرم‌های لوله‌ای از چرنوبیل

در سال 2019، محققان مجهز به شمارنده‌های گایگر و تجهیزات محافظ وارد منطقه ممنوعه چرنوبیل شدند.

در این منطقه انسان‌ها عقب نشینی کرده‌اند، اما گیاهان و حیوانات هنوز در این پرتو زاترین محیط روی زمین زندگی می کنند.

محققان به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال بودند: آیا ممکن است برخی از گونه‌ها برای مقاومت در برابر تشعشعات یونیزان تکامل یافته باشند؟

یک سری کرم‌های میکروسکوپی به نام نماتد یا کرم‌های لوله‌ای از منطقه ممنوعه جمع آوری شدند. این کرم‌ها به داشتن ژنوم ساده و چرخه‌های تولید مثل سریع معروف هستند. این امر ممکن است بینش‌های مهمی در مورد چگونگی سازگاری نسل‌های کرم‌ها با قرار گرفتن در معرض تشعشعات ارائه دهد.

متیو راکمن، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این کرم‌ها در همه جا زندگی می‌کنند و زندگی کوتاهی دارند، بنابراین ده‌ها نسل از تکامل را طی می‌کنند.

وی افزود: من فیلمی از منطقه ممنوعه چرنوبیل دیده بودم و از اینکه آنجا چقدر سرسبز به نظر می‌رسید شگفت زده شدم. هرگز فکر نمی کردم که این منطقه سرشار از زندگی باشد.

هیچ نشانه‌ای از آسیب تشعشعات در کرم‌ها نبود

محققان کرم‌های گونه Oscheius tipulae  را بررسی کردند. آنها کشت‌هایی تولید کردند و ژنوم‌ها را توالی‌یابی کردند، در حالی که برخی از کرم‌ها برای مطالعات آتی در سرما نگهداری شدند.

در این مطالعه، ژنوم کرم‌های چورنوبیل با O. tipulae از دیگر مناطق جهان مقایسه شد.آنچه آنها کشف کردند، انتظارات‌شان را زیر سوال برد.

محققان انتظار داشتند شواهدی از آسیب تشعشعات در ژنوم کرم‌ها پیدا کنند. اما آنها از اینکه هیچ امضایی از آن پیدا نکردند، شگفت زده شدند.

تینتوری خاطرنشان کرد: این به این معنی نیست که چرنوبیل ایمن است اما به احتمال زیاد به این معنی است که نماتدها حیواناتی واقعا انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند در شرایط سخت مقاومت کنند.

تینتوری افزود: ضمنا ما نمی‌دانیم که هر یک از کر‌م‌هایی که جمع‌آوری کرده‌ایم چقدر در این منطقه بوده‌اند، بنابراین نمی‌توانیم دقیقاً مطمئن باشیم که هر کرم و اجدادش در طول چهار دهه گذشته در چه سطحی از تشعشعات قرار گرفته‌اند.

این مطالعه نشان می‌دهد که یافته‌ها برای درک اینکه چگونه ترمیم DNA  ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، مهم هستند. جالب اینجاست که یافته می‌تواند سرنخ هایی در مورد سرطان انسان نیز ارائه دهد.

این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) گزارش شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.