منتظر قوی ترین شفق قطبی 20 سال اخیر باشید

روز شنبه، دانشمندان به NBC News گفتند که مشاهدات لکه‌های خورشیدی، که به عنوان ابزاری برای پیش‌بینی‌ احتمال دیدن شفق‌های قطبی، شناخته می‌شود، از پایان سال ۲۰۲۲ به‌طور قابل‌توجهی رشد کرده است.

به گزارش تکناک، این امر باعث شده است تا این رویداد آسمانی از پیش بینی های فعلی پیشی بگیرد و در برخی موارد، محدوده جغرافیایی را که در آن نورها می توان مشاهده کرد، گسترش داد. اگر این روند ادامه یابد، رصدگران قادر خواهند بود شفق های قطبی را به دفعات بیشتر و از مکان های بیشتری روی زمین مشاهده کنند.

بالاترین فعالیت در 20 سال گذشته

دانشمندان همچنین پیش‌بینی می‌کنند که 18 ماه آینده شاهد بالاترین میزان فعالیت در 20 سال گذشته و دهه آینده خواهیم بود. علاوه بر این، تا پاییز 2024، زمانی که احتمال شفق قطبی بیشتر است، پیش‌بینی می‌شود که فعالیت خورشیدی به تدریج رشد کند.

شفق قطبی یک نمایش نور طبیعی است که در مناطق قطبی زمین رخ می دهد. نواحی با عرض جغرافیایی بالا نزدیک به قطب شمال، که شامل نروژ، سوئد، فنلاند، ایسلند، کانادا، آلاسکا (ایالات متحده آمریکا) و روسیه می شود.

در این مکان ها احتمال دیدن شفق های قطبی بیشتر است. با این حال، دانشمندان به NBC News گزارش دادند که جدیدترین شفق قطبی روز دوشنبه تا جنوب مینه سوتا و ویسکانسین در ایالات متحده دیده شده است.

این پدیده توسط باد خورشیدی که جریانی از ذرات باردار آزاد شده از خورشید، عمدتاً به صورت الکترون و پروتون است، ایجاد می شود. شفق‌های شمالی زمانی ایجاد می‌شوند که این ذرات با مگنتوسفر، ناحیه‌ای که میدان مغناطیسی زمین بر آن تأثیر می‌گذارد، برخورد می‌کنند.

این ذرات باردار هنگام ورود به جو زمین به مولکول های گاز مانند اکسیژن و نیتروژن برخورد می کنند. این برخوردها باعث آزاد شدن انرژی به شکل فوتون‌های زنده یا ذرات نور می‌شود که نمایش‌های نور خیره‌کننده را تولید می‌کنند.

بسته به نوع مولکول های گاز درگیر در برخورد، رنگ شفق قطبی تغییر می کند. در حالی که مولکول های نیتروژن می توانند نورهای بنفش، صورتی و آبی تولید کنند، مولکول های اکسیژن معمولاً نورهای سبز و قرمز تولید می کنند.

شفق قطبی یک حلقه بیضی شکل در اطراف قطب های مغناطیسی زمین تشکیل می دهد. شفق بیضی در پاسخ به فعالیت خورشیدی جابه‌جا می‌شود و نمایش‌های شدیدتر در طول دوره‌های فعالیت خورشیدی بالا یا طوفان‌های خورشیدی رخ می‌دهد.

پیش بینی شفق قطبی

امکان مشاهده شفق های قطبی در یک منطقه خاص را می توان با استفاده از خدمات پیش بینی شفق قطبی مانند اداره ملی اقیانوسی و جوی تعیین کرد. هر دو فعالیت خورشیدی و شرایط ژئومغناطیسی در این پیش بینی های اجرا شده توسط سازمان های مورد اعتماد در نظر گرفته شده است.

مطالعه شفق های شمالی برای علم و همچنین جذابیت بصری بسیار مهم است. دانشمندان به منظور درک بهتر مغناطیس کره زمین و فعل و انفعالات خورشید و زمین، این پدیده را به دقت مطالعه می کنند. با این حال، از آنجایی که شفق های قطبی یک رویداد طبیعی هستند که توسط فعالیت های خورشیدی و سایر عوامل آسمانی هدایت می شوند، دیدن آنها به شانس و همچنین صبر نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.