پرتاب ماهواره به فضا برای پشتیبانی از خودروهای برقی

جیلی، سازنده خودروهای الکتریکی (EV) مستقر در هانگژو چین، اعلام کرد که به زودی منظومه ماهواره‌ای خود را برای پشتیبانی از خودروهای آماده ورود به بازار، به فضا پرتاب می کند. خودروهای برقی این شرکت، کمک رانندگی هوشمند را به طور مستقیم از مدار دریافت خواهند کرد.

به گزارش تکناک، ایلان ماسک دارای یک شرکت ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، یک شرکت ماهواره‌ سازی و یک شرکت پرتاب کننده که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهد، در ایالات متحده است. با این حال، محصولات و خدمات این شرکت ها تاکنون یکپارچه نشده است. جیلی مستقر در چین به دنبال دستاوردی  بزرگ است که احتمالاً تسلا می خواهد در آینده  بر روی آن بنا نهاده شود.

به گفته این شرکت، جیلی در سال 2018 بازوی متمرکز بر فضا خود را با نام Geespace تأسیس کرد تا یک شبکه ماهواره ای برای ارائه راه حل های رانندگی خودران باشد. تا سال 2022، این شرکت یک کارخانه ساخت ماهواره را تکمیل کرد و 9 ماهواره را در مدار قرار داد. اکنون جیلی در حال گسترش برنامه های خود است.

ماه گذشته، این شرکت خط  تولید خودروهای برقی و کاملاً الکتریکی Yinhe یا Galaxy خود را راه اندازی کرد. جیلی اکنون هدف خود را برای پرتاب یک منظومه ماهواره ای قرار داده است که عملکرد هوشمند رانندگی را برای این خط از وسایل نقلیه فراهم می کند.

طبق این گزارش، Geespace تا سال 2025 که اولین مرحله از پروژه است، 72 ماهواره را در مدار قرار خواهد داد. جزئیات فازهای آینده در حال حاضر منتشر نشده است. این منظومه ماهواره ای همچنین از سیستم ناوبری و موقعیت یابی Beidou، جایگزین چین برای GPS استفاده می کند تا خدمات موقعیت یابی را بدون نقاط کور ارائه دهد. این شرکت ادعا می کند که سیستم موقعیت یابی با دقت یک سانتی متر خواهد بود.

با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی و ممنوعیت ایالات متحده درباره فناوری های ارائه شده به چین، جیلی همزمان با استقرار منظومه ماهواره ای خود در فضا سایر قسمت های مورد نیاز از جمله؛ تراشه های خود ساخته، سیستم های عامل، محاسبات ابری و شبکه های ماهواره ای را به کار خواهد گرفت.

جالب توجه است که سیستم موقعیت یابی مورد استفاده در این سیستم یک جهته است و منظومه ماهواره ای اطلاعاتی را در مورد مکان کاربر جمع آوری نمی کند. درعوض، داده‌ های لازم را فراهم می‌ کند تا کابین هوشمند داخل خودرو بتواند مکان آن را تعیین کند و به کاربران کمک کند حریم خصوصی خود را حفظ کنند.

بر خلاف استفاده تسلا از شبکه های تلفن همراه برای دانلود و پخش محتوا، منظومه ماهواره ای از پخش محتوا پشتیبانی نمی کند. در عوض، فقط از ویژگی‌هایی مانند ناوبری و پارک خودکار برای کمک به رانندگی پشتیبانی می‌کند. این شرکت قصد دارد این فناوری را برای ارائه یک سیستم رانندگی کاملاً مستقل توسعه دهد.

جیلی همچنین می‌خواهد از طریق این منظومه از ماهواره های ارتباطی سیار Tiantong-1 چین در مدار ثابت زمین استفاده کند. به گفته این شرکت، ادغام صنعت هوافضا، خودرو و اطلاعات و ارتباطات اجتناب ناپذیر شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.