مهمترین فناوری‌های سبز دنیا در سال 2023

زمان، استعداد و پول زیادی صرف توسعه فناوری های سبز در حوزه انرژی های پایدار و پاک می شود و نور خورشید و آب اقیانوس ها در اولویت نخست محققان قرار دارد.

به گزارش تکناک، در ادامه فهرستی از مهمترین فناوری های سبز که در سال 2023 مورد توجه قرار دارند را مرور خواهیم کرد.

بیایید مطلب خود را با منبع انرژی سبز اصلی یعنی خورشید شروع کنیم. انرژی خورشیدی مدت‌هاست که به عنوان یک منبع اصلی تجدیدپذیر در نظر گرفته می‌شود و قابل رقابت با منابع انرژی سنتی است، اما با چند اخطار همراه است. مهمتر از همه، خورشید همیشه نمی تابد، حتی زمانی که چنین می شود، اکثر پانل های خورشیدی تجاری به اندازه توربین های بادی کارآمد نیستند.

با این حال، تلاش‌ها برای یافتن راه‌های جدیدی برای ساخت، اعمال و استقرار پنل‌های خورشیدی در حال انجام است که می‌تواند به آنها کمک کند تا بخش بزرگی از نیازهای انرژی ما را برآورده کنند.

یکی از دور از ذهن ترین پیشرفت‌هایی که تاکنون در زمینه انرژی خورشیدی دیده‌ایم، ظهور پنل‌های خورشیدی شفاف است که می‌توانند مانند یک لایه نازک شفاف روی پنجره‌ها یا سطوح دیگر برای برداشت انرژی اعمال شوند. دو شرکت Ubiquitous Energy  وSolar Windows در حال پیشبرد این نوع فناوری هستند.

digikala

هدف هر دو ایجاد شراکت با سایر مشاغل به جای فروش مستقیم به مصرف کنندگان است. اگر به دنبال نصب پنجره‌های جدید در خانه یا محل کار خود هستید، احتمالاً پنل‌های خورشیدی شفاف به عنوان یک گزینه قابل ارتقاء ارائه می‌شوند، یا ممکن است به عنوان یک افزودنی برای ماشین شما پیشنهاد شود.

در مورد خودروها، برخی از وسایل نقلیه الکتریکی نیز شروع به ترکیب پنل های خورشیدی معمولی به عنوان یک ویژگی کلیدی کرده اند. هر خودروی برقی خورشیدی که ما از آن مطلع هستیم هنوز باید به برق وصل شود تا برای سفرهای دوربرد شارژ شود، اما ممکن است بتوانید در سفرهای کوتاه به تنهایی با استفاده از انرژی خورشیدی، با توجه به اینکه خودروی خود را کجا پارک می کنید و از چه نوع پنل خورشیدی استفاده می کنید تا حدود 40 مایل در روز، پیمایش انجام دهید.

تعداد انگشت شماری از خودروهای خورشیدی که ما با آنها برخورد کرده ایم، از جمله Aptera، Sono Sion، و Lightyear، به گونه ای طراحی شده اند که سبک تر باشند تا از مزایای پنل خورشیدی نصب شده خود حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

گرفتن نیروی خورشید یک چیز است، اما افرادی نیز هستند که در واقع تلاش می کنند تا قدرت خورشید را در اینجا روی زمین بازسازی کنند. ما در مورد انرژی همجوشی صحبت می کنیم، که به دنبال ترکیب عناصر با یکدیگر برای تولید انرژی است، مشابه واکنش هایی که در کوره عظیم آسمانی ستاره ما خورشید رخ می دهد.

اخیراً، پیشرفتی در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور رخ داد که یک واکنش همجوشی انرژی کمی بیشتر از آنچه برای شروع آن استفاده شد تولید کرد، کاری که قبلا هرگز انجام نشده بود.

با این حال، راکتورهای همجوشی هنوز راه زیادی در پیش دارند. این احتمال وجود دارد که آنها بتوانند ده برابر انرژی ورودی تولید کنند تا به یک منبع انرژی قابل دوام تبدیل شوند، چیزی که احتمالاً هنوز چندین سال باقی مانده است. اما با پروژه‌های همجوشی عظیم در افق، مانند ITER، چیزهای زیادی برای تماشا در این فضا وجود دارد.

در حالی که هدف  انرژی خورشیدی و همجوشی استفاده از نیروی خورشید است، دیگر شرکت‌های فناوری انرژی به منبع انرژی بسیار نزدیک‌تر به خانه‌شان می‌پردازند وآن اقیانوس ها است.

حفره مصنوعی که اخیرا توسط Wave Swell Energy ابداع شده یک آزمایش یک ساله را در سواحل جزیره کینگ استرالیا به پایان رساند. Uniwave200 با الهام از یک حفره طبیعی، امواج را به اتاق مرکزی خود هدایت می کند، جایی که هوا فشرده می شود، توربین را می چرخاند و انرژی را به شبکه می فرستد. Wave Swell Energy همچنان در حال بهبود حفره مصنوعی خود است و سعی می کند آن را قابل اعتمادتر و مقرون به صرفه ترکند.

شرکت دیگری به نام Eco Wave Power از سازه های ساخته شده توسط انسان در اقیانوس به عنوان پایه ای برای تولید انرژی با استفاده از امواج استفاده می کند. شناورهای آنها روی سطح قرار می گیرند، جایی که امواج متلاطم آنها را به سمت بالا فشار می‌دهند و فشار سیال را در سیستم ایجاد می‌کنند. این فشار سیال هیدروموتوری را می‌چرخاند که به یک ژنراتور متصل است و با چرخش هیدروموتور به چرخش در می آید و برق تولید می کند. در نهایت برق تولید شده توسط یک اینورتر به شبکه فرستاده میشود.

این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که طوفان‌های آینده را به‌طور خودکار تشخیص می‌دهد تا بتواند شناورها را تا زمانی که آب و هوای بد وجود دارد، از آب خارج کند و از آسیب جلوگیری کند. این شرکت قبلاً شناورهایی را در جبل الطارق نصب کرده است و آنها در حال کار بر روی نصب دیگری در لس آنجلس هستند که انتظار می رود امسال راه اندازی شود.

همچنین تلاش هایی برای برداشت انرژی موج از زیر آب در حال انجام است. شرکتی به نام AWS Energy یک شناور عظیم زیر آب به نام Archimedes Waveswing را مستقر کرده است که در زیر سطح آب قرار می گیرد و به کف اقیانوس متصل است. همانطور که با امواج بالا و پایین می رود، یک ژنراتور این حرکت را به برق تبدیل می کند.

 

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.