موشک انقلابی چین برای دومین پرتاب آماده می شود

شرکت چینی فناوری فضایی LandSpace برای دومین بار در سال جاری، در حال آماده شدن برای پرتاب موشک انقلابی متان خود، به نام  Zhuque-2  (ZQ 2) است.موفقیت در این ماموریت تغییراتی را در فناوری فضایی ایجاد می کند. 

به گزارش تکناک، این موشک که قرار است از تاسیسات پرتاب این شرکت در صحرای گبی پرتاب شود و ماموریت دارد یک ماهواره را به فضا بفرستد. LandSpace که به طور گسترده پاسخ چین به اسپیس ایکس در نظر گرفته می شود و امیدوار است با این پرتاب کاربرد متان را به عنوان نسل بعدی سوخت قابل اعتماد موشک تقویت کند.

در ماه دسامبر، موشک ZQ 2 اولین پرواز خود را از مرکز Jiuquan انجام داد. این موشک با موفقیت از خط کارمان که به عنوان مرز پذیرفته شده جهانی بین جو زمین و لبه فضا در نظر گرفته میشود، عبور کرد. متأسفانه این موشک در مرحله دوم خود دچار نقص فنی شد و نتوانست به مدار برسد.

انرژی موشک ZQ 2 از متان تامین می شود

گفته می شود موشک ZQ-2 با موتورهای ژنراتور گازی می تواند محموله ای به وزن 6 هزار کیلوگرم را به مدار پایینی زمین در ارتفاع 200 کیلومتری  یا 4 هزار کیلوگرم را به ارتفاع 500 کیلومتری در مدار خورشید همگام برساند. قطر این موشک 3.35 متر، طول آن 49.5 متر وجرم برخاستن 219 تن است. این موشک همچنین میتواند 268 تن رانش ایجاد کند.

چندین شرکت، از جمله اسپیس ایکس، در حال کار بر روی موشک‌هایی هستند که از سوخت متان استفاده می‌کنند، زیرا آن‌ها پتانسیل بالایی برای جایگزینی پاک‌تر و ایمن‌تر منابع سوخت فعلی مانند پیشرانه‌های جامد و هیدروژن مایع دارند. تاکنون، هیچ شرکتی وجود نداشته است که از متان برای پرتاب ماهواره یا فرستادن فضانوردان به مدار استفاده کرده باشد. اگر شرکت چینی LandSpace مستقر در پکن موفق شود، این موفقیت دلیلی میشود تا از اهداف رئیس جمهور شی جین پینگ مبنی بر رقابت چین با ایالات متحده به عنوان قدرت پیشرو در فضا حمایت شود.

ماتیجا رنچلی، محقق موسسه سیاست فضایی اروپا در وین، گفت: این برنامه به ما می گوید که چین تکامل بسیار سریعی در قابلیت های فناوری خود داشته است. او همچنین اضافه کرد باید از حمایت های مالی و سیاسی دولت چین از برنامه فضایی این کشور تشکر کرد.

در سال 2018، پرتاب اولیه LandSpace با استفاده از سوخت جامد سنتی ناموفق بود. در نتیجه، این شرکت تلاش های خود را صرف استفاده از فناوری های پیشرفته، مانند موتورهای مبتنی بر متان کرده است.

به گزارش بلومبرگ، چانگ یانگ کیون، استاد مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه هوافضای کره در مصاحبه ای گفت: این یک فرصت تاریخی برای تازه واردان در صنعت هوافضای چین است.

متان فراوان است

به گفته یانگ کیون، ذخایر فراوان متان در مریخ وجود دارد که می تواند برای سوخت رسانی به ماموریت های سرنشین دار آینده به زمین مورد استفاده قرار گیرد.

همانطور که مارتین راس، دانشمند علوم فضایی در شرکت غیرانتفاعی Aerospace Corp واقع در ال سگوندو، کالیفرنیا، توضیح داد: در مقایسه با نفت سفید، سوختن متان دوده کمتری تولید می کند و پاکسازی پس از ماموریت را آسان تر می کند.

او افزود: متان بسیار ساده است. شما می توانید آن را در آزمایشگاه بسازید، همچنین می توانید آن را در یک کارخانه، احتمالاً با برق تجدیدپذیر تولید کنید. بنابراین ما با متان، می‌توانیم روشی در پیش بگیریم که سوخت موشک‌ها پایدار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.