اولین پرتاب موشک بریتانیا شکست خورد

موشک LauncherOne با موفقیت از هواپیمای 747 اصلاح شده رها شد اما بعداً دچار یک اشکال شد و نتوانست ماموریت خود را به انجام برساند.

به گزارش تکناک، اتفاقی که باید یک لحظه تاریخی برای بریتانیا باشد، پس از یک اشکال نامشخص مانع از پرتاب موفق ماهواره این کشور به مدار شد و این ماموریت با شکست مواجه شد. ماموریت Virgin Orbit “Start Me Up” اولین موشکی بود که از خاک بریتانیا پرتاب شد.

مرحله اول ماموریت موفقیت آمیز بود

Virgin Orbit همانطور که برنامه ریزی شده بود در 9 ژانویه از فرودگاه فضایی کورنول برخاست و موشک LauncherOne را بر فراز اقیانوس اطلس در ساعت 11:11 بعد از ظهر به وقت گرینویچ رها کرد. طبق به‌روزرسانی‌های زنده ماموریت Virgin Orbit در توییتر، موشک LauncherOne در جداسازی مرحله‌ای موفقیت‌ بود و احتراق موتور مرحله دوم را تجربه کرد.

ویرجین وان در ابتدا در توییتی نوشت: LauncherOne با موفقیت به مدار زمین رسید! ماموریت ما هنوز تمام نشده است، اما به مردم بریتانیا تبریک می‌گوییم! این اولین ماموریت مداری از خاک بریتانیا است و یک دستاورد بزرگ. این توییت بعداً حذف شد و با یک به‌روزرسانی جایگزین شد که می‌گفت یک ایراد غیر متعارف مانع از رسیدن موشک به مدار شده است.

موشک LauncherOne محموله ای متشکل از 9 ماهواره را حمل می کرد و اولین ماهواره ای بود که در ولز ساخته شده است. این ماهواره ها رها نشدند و در کنار موشک LauncherOne گم شدند. Cosmic Girl و خدمه اش به سلامت به فرودگاه فضایی کورنوال بازگشتند. ملیسا ثورپ، رئیس فرودگاه فضایی کورنوال در بیانیه‌ای به گاردین گفت: این کاملاً ویران‌کننده است و ما از قلب و روح خود برای ادامه این کار می‌گذاریم و دفعه بعد که برویم بسیار بهتر خواهد شد.

این اولین ماموریت LauncherOne است که از پنج بار تلاش برای پرتاب، در تحویل محموله های خود طبق برنامه پیش نرفته است. اولین پرواز آزمایشی آن در می 2020 نیز هنگام حمل محموله برای ماهواره ها، دچار یک ناهنجاری شد.

مت آرچر، مدیر فضای تجاری در آژانس فضایی بریتانیا، در بیانیه‌ای رسمی گفت که این آژانس با ویرجین وان برای بررسی علت این ناهنجاری در روزها و هفته‌های آینده همکاری خواهد کرد. ما خستگی ناپذیر برای درک ماهیت شکست کار خواهیم کرد، اقدامات اصلاحی انجام خواهیم داد و به محض تکمیل تحقیقات کامل و تضمین فرآیند ماموریت به مدار باز خواهیم گشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.