ناسا سپر حرارتی بادی خود را در مدار زمین آزمایش می‌کند

سپر حرارتی بادی

آژانس فضایی قصد دارد یک گلوله بادی بزرگ را آزمایش کند که می‌تواند روزی برای استقرار محموله‌های بزرگ در مریخ و سایر سیارات منظومه شمسی به طور ایمن استفاده شود.

به گزارش تک ناک، ناسا اخیراً یک فناوری علمی تخیلی را با برخورد یک فضاپیما به یک سیارک با مأموریت آزمایش تغییر مسیر دوگانه سیارک (DART) به واقعیت تبدیل کرده است وحال به دنبال اجرای آزمایشی دیگر دره مین ابعاد است.

آزمایش یک کاهش‌دهنده بادی (LOFTID) ناسا در مدار پایین زمین که یک سپر حرارتی بادی بزرگ به نظر می‌رسد در اوایل ماه آینده به سرعت اجرا می شود.
هنگامی که یک فضاپیما وارد جو یک سیاره می شود، کشش آیرودینامیکی انرژی جنبشی را به گرما تبدیل می کند که به کاهش سرعت آن در هنگام فرود به سمت سطح سیاره کمک می کند.

همانطور که در موارد متعدد با فرود مریخ نورد دیده شده است چگالی جو مریخ بسیار کمتر از زمین است، که روند کاهش سرعت فضاپیما را بسیار چالش برانگیز می کند . اتمسفر آنقدر نازک است که نمی‌تواند سرعت فضاپیماها را به همان سرعتی که در زمین اتفاق می‌افتد کاهش دهد، به این معنی که ورود به جو بسیار خطرناک‌تر است و حتی نیاز به محافظت بیشتری نسبت به زمین دارد.

به همین دلیل است که ناسا به زودی موشک بزرگ LOFTID قابل استقرار خود را آزمایش خواهد کرد. آژانس این سازه عظیم را در اول نوامبر با موشک ULA Atlas V پرتاب خواهد کرد. این پوسته محموله ثانویه ماموریت پس از ماهواره مدار قطبی JPSS-2 خواهد بود.

سپر حرارتی بادی اساساً یک ساختار بادی دایره ای بزرگ است که توسط یک سپر حرارتی انعطاف پذیر محافظت می شود. این سپر با قطر شش متر در حین حرکت در جو مانند یک سیستم ترمز عظیم عمل می‌کند و نسبت به پوسته‌های معمولی و بسیار کوچک‌تر نیروی مقاومت هوای بیشتری ایجاد می‌کند.

این ساختار طوری طراحی شده است که به فضاپیماها اجازه می دهد در ارتفاعات بالاتر در جو فوقانی سرعت خود را کاهش دهند، به این معنی که گرمای شدید کمتری را تجربه خواهند کرد. ناسا در وب‌سایت خود می‌گوید که تکنولوژی انواع مأموریت‌های پیشنهادی ناسا را به مقاصدی مانند مریخ، زهره، تیتان و همچنین بازگشت به زمین فعال می‌کند.

برای آزمایش نمایشی آتی در یکم نوامبر، LOFTID در هنگام پایین آمدن از مدار پایین زمین باد خواهد شد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ناسا می گوید این فناوری می تواند در ماموریت های فرود خدمه آتی و برای ارسال ماموریت های رباتیک به مریخ و بازگرداندن محموله های سنگین تر به زمین مورد استفاده قرار گیرد.

کسانی که پوشش مأموریت مریخ نورد ناسا را دنبال کردند، احتمالاً فرود سفینه به جو نازک سیاره سرخ را به یاد خواهند آورد که به عنوان یک “هفت دقیقه وحشت” توصیف شد.

در آن لحظات حساس، بسیاری از تیم زمینی مأموریت می ترسیدند که مریخ نورد 2.7 میلیارد دلاری نتواند سالم فرود آید. یک آئروسل عظیم مانند آنچه توسط LOFTID نشان داده شده است، همه خطرات را از بین نمی برد، اما این پتانسیل را دارد که فرود محموله های ارزشمند را بسیار کم خطر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.