ناسا گرم ترین تابستان ثبت شده را تایید کرد

دانشمندان ناسا می گویند، برای میلیون‌ها نفری که تابستان را در نیمکره شمالی زمین ساکن بودند زمین گرم ترین تابستان خود را از زمان شروع ثبت آمارهای هواشناسی در سال 1880 تجربه کرده است.

به گزارش تکناک، این اعلامیه از سوی محققان موسسه مطالعات فضایی گادرد (GISS) در نیویورک، به دنبال ماه‌های متوالی رکورد دمایی بیان شده است.

ژوئن، ژوئیه و آگوست با هم، 0.41 درجه فارنهایت (0.23 درجه سانتیگراد) گرمتر از رکوردهای ثبت شده ناسا و 2.1 درجه فارنهایت (1.2 درجه سانتیگراد) گرمتر از میانگین تابستان بین سالهای 1951 و 1980 بوده است. آگوست 2.2 درجه فارنهایت (1.2 درجه سانتی گراد) گرمتر از میانگین بود.

و شاید تعجب آور نباشد که ژوئن، جولای و آگوست امسال رکورد سال های گذشته را شکسته اند. جولای با افزایش دمای 0.24 درجه سانتیگراد (0.43 درجه فارنهایت) نسبت به سال 2019 رکورد قبلی را شکست و گرم ترین جولای پنج سال گذشته لقب گرفت.

بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت: دمای بی سابقه تابستان 2023 تنها مجموعه ای از اعداد نیست، بلکه منجر به عواقب وحشتناک در دنیای واقعی می شود. از گرمای شدید در آریزونا و سراسر کشور گرفته تا آتش‌سوزی‌های جنگلی در سراسر کانادا و سیل شدید در اروپا و آسیا، تغییرات آب و هوایی زندگی و معیشت را در سراسر جهان تهدید می‌کند.

این نقشه ناهنجاری های دمای جهانی را برای تابستان هواشناسی در سال 2023 (ژوئن، جولای و آگوست) به تصویر می کشد. این نشان می دهد که مناطق مختلف زمین چقدر گرمتر یا سردتر از میانگین پایه از سال 1951 تا 1980 بوده است. اعتبار: رصدخانه زمین ناسا

آمار آب و دمایی GISTEMP ناسا، از داده های دمای هوای سطحی ارائه شده توسط ده ها هزار ایستگاه هواشناسی، و داده های دمای سطح دریا از کشتی ها و شناورها ناشی می شود. داده های خام با در نظر گرفتن فاصله ایستگاه های دمایی در سراسر سیاره و تأثیر گرمایش شهری تجزیه و تحلیل می شوند.

جاش ویلیس، دانشمند آب و هوا و اقیانوس شناس در آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، گفت: دمای بسیار بالای سطح دریا، که بخشی از آن با بازگشت ال نینو ایجاد می شود، تا حد زیادی عامل گرمای بی سابقه تابستان بوده است.

نیمکره جنوبی اکنون خود را برای نوسانات جنوبی ال نینو (ENSO) آماده می کند، سازمان جهانی هواشناسی (WMO) احتمال ورود ال نینو قدرت متوسط را تا 90 درصد در بهار 2023 پیش بینی کرده است.

پروفسور پتری تالاس، دبیر کل WMO در بیانیه ماه جولای گفت: شروع ال نینو احتمال شکستن رکوردهای دما و ایجاد گرمای شدید بیشتر در بسیاری از نقاط جهان و اقیانوس ها را به شدت افزایش می دهد.

ال نینو که به طور طبیعی رخ می دهد، معمولا هر دو تا هفت سال یکبار رخ می دهد و از بالا آمدن آب گرم به سطح در مرکز و شرق اقیانوس آرام استوایی سرچشمه می گیرد. این پدیده تأثیر زیادی بر آب و هوای فصلی دارد و رویدادهایی مانند موج گرما و سیل را تشدید می کند.

دهه‌ها داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و دیگران نشان می‌دهند که رویدادهای ال نینو به دلیل گرم شدن زمین توسط انسان تشدید می‌شوند.

ویلیس گفت: با پیش‌زمینه گرم شدن کره زمین در گذشته و امواج گرمای دریایی که ده‌ها سال است به سمت ما پیش روی می کنند، این ال نینو باعث شد زمین رکورد هایی دمایی جدیدی را ثبت کند. موج‌های گرمایی که اکنون تجربه می‌کنیم طولانی‌تر و داغ‌تر هستند. جو زمین همچنین می‌تواند آب بیشتری را در خود نگه دارد و وقتی گرم و مرطوب است، تنظیم دمای بدن برای انسان ها سخت‌تر می‌شود.

در اوایل سال جاری، هیئت بین دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (IPCC) دریافت که دمای کره زمین احتمالا تا اوایل دهه 2030 به میزان 2.7 درجه فارنهایت (1.5 درجه سانتیگراد) افزایش می یابد. این نتایج، جدول زمانی را که سابقا” برای پیش بینی های آب و هوایی سال 2050 به کار می رفت تغییر داده است.

این افزایش دمایی علاوه بر شکستن رکوردهای تابستانی بیشتر، بسیاری از سایر مسائل جدی از جمله شیوع رو به رشد بیماری های جدید مشترک انسان و دام، انقراض گونه های زیستی جانوری و گیاهی و نگرانی های امنیت غذا و آب را به همراه دارد.

گاوین اشمیت، دانشمند آب و هوا و مدیر GISS می گوید: متاسفانه تغییرات آب و هوایی در حال وقوع است و اگر به انتشار دی اکسید کربن و سایر گازهای گلخانه ای در جو ادامه دهیم، بدتر نیز خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.