ناکارآمدی یک آزمایش برای تشخیص سرطان پروستات

یک مطالعه جدید نشان داده است که معاینه دیجیتال رکتوم به تنهایی یا همراه با آزمایش خون، در تشخیص سرطان پروستات در مقایسه با آزمایش خون بهتر نیست.

به گزارش تکناک، یافته‌ها نشان می‌دهد که آزمایش‌های دیجیتالی کمتر از آنچه قبلا تصور می‌شد مؤثر هستند و می‌توانند از غربالگری سرطان پروستات در مردانی که علائم و نشانه‌های بالینی ندارند، حذف شوند.

روش‌های رایج برای غربالگری و تشخیص سرطان پروستات، معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) و آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطوح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) است. PSA پروتئینی است که توسط بافت سرطانی و غیرسرطانی پروستات تولید می‌شود، به طوری که سطوح بالای آن می‌تواند نشان دهنده سرطان یا بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات باشد. DRE نیازی به توضیح بیشتر ندارد و اغلب در ترکیب با PSA به عنوان یک ابزار تشخیصی استفاده می شود.

محققان هشت مطالعه را بررسی کردند که شامل 85738 شرکت‌کننده در محدوده سنی 45 تا 98 سال بود که از این هشت مطالعه سه مورد آزمایش‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده و پنج مورد دیگر، مطالعه‌های تشخیصی آینده‌نگر بودند. مطالعات واجد شرایط بررسی، مردانی را که تحت غربالگری سرطان پروستات با استفاده از تشخیص سرطان پروستات DRE به عنوان یک روش غربالگری در مقایسه با آزمایش PSA برای ارزیابی اثربخشی تشخیصی این روش‌ها بر اساس ارزش اخباری مثبت و نرخ تشخیص سرطان قرار می‌گرفتند، ارزیابی کردند.

داده‌ها نشان می‌دهد که ترکیب تشخیص سرطان پروستات DRE و PSA برای غربالگری سرطان پروستات هیچ مزیت قابل توجهی نسبت به PSA به تنهایی از نظر پیش‌بینی و تشخیص سرطان ندارد. در حالی که یافته‌ها تفاوت معنی‌داری را در ارزش پیش‌بینی‌کننده بین DRE و PSA نشان نمی‌دهد، PSA  نسبت به DRE نرخ تشخیص سرطان بالاتری داشت.

شاهرخ شریعت، نویسنده مسئول این مطالعه گفت: اعتبار معاینه رکتوم در تشخیص سرطان پروستات چندان چشمگیر نیست و نشان می‌دهد که ممکن است نیازی به انجام این معاینه به‌عنوان بخشی از غربالگری در غیاب علائم و نشانه‌های بالینی نباشد.

تشخیص سرطان پروستاتDRE یک تست بسیار ذهنی است که اثربخشی آن را به عنوان یک روش غربالگری به خطر می‌اندازد. یک مطالعه در سال 2008 نشان داد که درصد DREهای مشکوک بین ممتحنین متفاوت بوده و از 4٪ تا 28٪ متغیر است. با نگاهی به مطالعاتی که روش‌های غربالگری و تشخیص جایگزین را در نظر می‌گرفتند، به‌ویژه مواردی که نرخ تشخیص سرطان به‌طور قابل‌توجهی را برای MRI (63%) نسبت به PSA (29%) نشان می‌دادند، محققان پیشنهاد کردند که MRI و PSA جایگزین ترکیب DRE و PSA شوند.

مطالعه حاضر بحثی را در مورد اثربخشی و مزایای DRE در تشخیص زودهنگام سرطان پروستات باز می‌کند. به گفته محققان، با توجه به اینکه هزینه نسبی آزمایش PSA کم است و DRE باعث ناراحتی جسمی و استرس روانی در بیماران می شود، داده‌ها با هم نشان می دهند که به نظر می‌رسد PSA یک تست غربالگری موثرتر و کم دردسرتر از DRE باشد. همچنین آنها به بیزاری از DRE به عنوان دلیلی اشاره می کنند که مردان اغلب از غربالگری سرطان پروستات اجتناب می کنند، که همین مسئله می تواند آنها را در معرض خطر قرار دهد.

شریعت گفت: بهبود مستمر روش‌های غربالگری سرطان پروستات برای محافظت از سلامت و رفاه مردان در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. ما امیدواریم که با رفع این مانع، مردان بیشتری برای غربالگری سرطان پروستات به پزشکان مراجعه کنند.

این مطالعه در مجله European Urology Oncology منتشر شد.

(زیرنویس تصویر: یک مطالعه جدید نشان داده است که آزمایش‌های دیجیتال پروستات آنقدر که تصور می‌شد در تشخیص سرطان موثر نیستند)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.