نسخه پیش‌نمایش پلتفرم نرم افزاری Ryzen AI منتشر شد

شرکت AMD نسخه پیش‌نمایش پلتفرم نرم افزاری Ryzen AI را برای توسعه‌دهندگان منتشر کرده است.

به گزارش تکناک، اگرچه AMD اعلام کرده است که واحدهای پردازش شتاب‌دهنده سری Ryzen 7040 با موتور سخت‌افزاری Ryzen AI شرکت از بیش از 6 ماه قبل عرضه شده‌اند، اما ابزارهای عمومی برای استفاده از آن وجود نداشت. این وضعیت در این هفته تغییر کرد، زیرا AMD نسخه 0.8 پلتفرم نرم‌افزاری Ryzen AI خود را منتشر کرد.

Ryzen AI از AMD برای ویندوز، یک واحد سخت افزاری است که در APUهای سری Ryzen 7040 با معماری میکرو Zen 4 شرکت قرار دارد. Vitis AI از AMD مجموعه ابزار قوی برای استنباط هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد که به طور ساده با فریمورک‌های محبوبی مانند TensorFlow، PyTorch و ONNX یکپارچه می‌شود.

برای بهینه‌سازی مدل‌ها برای استقرار سخت افزار، AMD ابزارهای کوانتیزاسیون ویژه ارائه می‌دهد. ONNX Runtime اجرای کارآمد مدل‌های ONNX را بر روی دستگاه‌های AMD تضمین می‌کند. برای تجربه توسعه ساده‌تر، AMD کانتینرهای Docker پیش‌تنظیم شده را برای فریمورک‌های خاصی ارائه می‌دهد. علاوه بر این، این پلتفرم امکان ادغام با محیط‌های توسعه محبوب مانند Visual Studio و Python را داراست که توسعه هوش مصنوعی را آسان‌تر می‌کند.

انتشار پلتفرم نرم افزاری Ryzen AI توسط AMD در زمان مناسب صورت گرفته است: رقیب اصلی این شرکت، یعنی اینتل، قرار است در این ماه پردازنده‌های نسل چهاردهم Core با نام رمز Meteor Lake را معرفی کند و یکی از ویژگی‌های تعیین‌کننده این پردازنده‌ها در واقع شتاب‌دهی هوش مصنوعی است.

باید دید که آیا موتور هوش مصنوعی شرکت به طور خودکار با برنامه‌ها کار خواهد کرد یا خیر، اما حداقل برخی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در آینده نزدیک قادر خواهند بود موتور هوش مصنوعی Ryzen AI شرکت AMD را با محصولات خود استفاده کنند.

موتور هوش مصنوعی Ryzen XDNA از AMD یک شتاب‌دهنده on-die است که برای بارهای کاری استنتاج هوش مصنوعی با کارایی کمتر طراحی شده است، مانند پردازش صدا، تصویر و ویدیو. هدف آن ارائه زمان پاسخ سریع‌تر از سرویس‌های آنلاین و کارآیی بیشتر نسبت به راه‌حل‌های بر پایه CPU یا GPU است. این موتور قادر است تا ۴ جریان همزمان از هوش مصنوعی را پردازش کند و دستورات INT8 و bfloat16 را اجرا کند. AMD ادعا می‌کند این موتور سریعتر از موتور نورونی پردازنده M2 اپل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.