معرفی نسل جدید نمایشگرها با یک یافته جدید

نسل جدید نمایشگرها

تحقیقات جدید میان‌رشته‌ای که در دانشگاه سنت اندروز در حال انجام است، می‌تواند باعث بهبود کارآیی تلویزیون‌ها، نمایشگرهای کامپیوتر و سیستم‌های روشنایی شده و به عبارتی به تولید نسل جدید نمایشگرها منجر شود.

به گزارش تکناک، پژوهشگران در مرکز نیمه‌رساناهای آلی دانشکده فیزیک و نجوم و دانشکده شیمی، در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه Nature منتشر شده، روش جدیدی برای طراحی مواد نورافشان کارآمد ارائه داده‌اند.

این مواد نورافشان در تولید دیودهای نورافشان آلی (OLED) به کار رفته‌اند که امروزه در بیشتر نمایشگرهای موبایل، ساعت‌های هوشمند، برخی تلویزیون‌ها و روشنایی‌های خودرویی استفاده می‌شوند.

غلبه بر کاهش کارایی در نسل جدید نمایشگرها

با نسل جدید مواد نورافشان که در دست توسعه و بهبود است، دیودهای نورافشان آلی (OLED) تولید می‌شوند که در نور کم دارای کارآیی بالایی هستند. اما با افزایش نور به میزان مورد نیاز برای روشنایی، کارآیی‌شان کاهش می‌یابد. این مشکل به عنوان “کاهش کارآیی با افزایش نور” شناخته شده است.

پژوهشگران ترکیبی از ویژگی‌های مواد را که برای غلبه بر این مشکل لازم است، شناسایی کرده‌اند. دستورالعمل‌های توسعه یافته توسط تیم پژوهشگران، به رهبری پروفسور ایفور ساموئل و پروفسور الی زایسمن-کلمن، به پژوهشگران OLED کمک خواهد کرد تا موادی را توسعه و بهبود دهند که در نور بالا نیز کارآیی بالایی از خود نشان دهند.

این توسعه و تحقیقات این امکان را فراهم می‌آورد که از بهترین متریال برای کاربرد در نسل جدید نمایشگرها، سیستم روشنایی و حوزه پزشکی استفاده شود.

پروفسور زایسمن-کلمن در توضیح تحقیقات گفت: «یافته‌ها درک روشن‌تری از ارتباط بین ویژگی‌های مواد نورافشان و عملکرد OLED‌ها ارائه می‌دهند.»

پروفسور ساموئل نیز افزود: «رویکرد جدید ما در برابر این مشکل به توسعه اولدهایی کمک خواهد کرد که روشن و کارآمد هستند و انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.