نسل جدید پردازنده های اینتل با ظرفیت اورکلاک بهتر در راهند

نسل سیزدهم پردازنده های Raptor Lake اینتل

نسل سیزدهم پردازنده های Raptor Lake اینتل ظاهراً درآستانه عرضه قرار گرفته اند بنابراین نسخه های نمونه برای بررسی راه خود را به سمت سازندگان محتوا باز کرده اند.

به گزارش تک ناک، مشخص نیست که مجوز ارسال پردازنده ها به سازندگان محتوا قبل از عرضه عمومی به طور رسمی توسط اینتل داده شده است یا نه. با این حال، یک روزنامه‌نگار برجسته چینی در زمینه فناوری، ویدیوی جدیدی را منتشر کرده است که نتایج اورکلاک چشمگیر را از پردازنده Core i9-13900KF نشان می‌دهد.

ویدیوی او در سایت رسانه اجتماعی چینی Bilibili منتشر شد و پردازنده نسل سیزدهم اورکلاک شده  کاملاً بر پردازنده  Core i9-12900K در بنچ مارک برتری داشت. همین امر در مورد Ryzen 9 5950X با 32 رشته نیز صدق می کند. بنچمارک های جدید توسط Extreme Player گزارش شده است . پیش از این، او نشان داده بود که Core i9-13990K دارای یک ساعت تقویتی دو هسته ای با فرکانس 5.8 گیگاهرتز است. این بار او یک نمونه مهندسی اولیه Core i9-13900KF دارد.

ویدئوی بنچمارک از سایت https://www.bilibili.com/video/BV1cd4y1Z7sY?vd_source=b1d7076cbe7eab656ccc9e2a8fb982c2

انواع KF معمولاً مانند CPUهای قفل نشده “K” هستند اما یک GPU یکپارچه ندارند. او CPU را روی مادربرد Asus ROG Maximus Apex Z690 نصب کرد.پردازنده Core i9-13900K یک پردازنده رده بالا برای سری Raptor Lake است. این پردازنده با هشت هسته P و 16 هسته E و در مجموع 24 هسته و 32 Thread مجهز شده است. سرعت پایه آن 3 گیگاهرتز، حداکثر سرعت افزوده در دو هسته 5.8 گیگاهرتز و سرعت افزوده تمام هسته های پردازنده 5.5 گیگاهرتز است.

در مجموع، او توانست i9-13900K را به فرکانس6.1 گیگاهرتز در تمام هسته های Pبرساند در حالی که هسته های E به فرکانس 4.7 گیگاهرتز افزایش پیدا کردند. او همچنین هسته های E را به 5.2 گیگاهرتز اورکلاک کرد و شاهد افزایش 18 درصدی عملکرد چند هسته ای تنها از این طریق بود. در این پیکربندی، او توانست بنچ مارک CPU-Z را با موفقیت اجرا کند. این نشان می‌دهد که فقط با اورکلاک کردن کارایی هسته‌های پردازنده ، می توان به افزایش عملکرده بالقوه ای امیدوار بود.
در مرحله بعدی او Cinebench R23 را آزمایش کرد. این برنامه در طول مدت زمان بنچ مارک، هر هسته و رشته CPU را تا 100 درصد تحت فشار قرار می دهد. با توجه به ماهیت سخت آزمون، او باید کمی محافظه کارانه تر در این آزمون در مورد پردازنده رفتار می کرد. او در انتهای این آزمون سرعت هسته‌های P را به فرکانس 5.8 گیگاهرتز و هسته‌های E را به فرکانس 4.7 گیگاهرتز رساند. در Cinebench، عملکرد این ترکیب 57 درصد سریعتر از Core i9-12900K بود. همچنین 77 درصد سریعتر از Ryzen 9 5950X با 32 رشته بود.

به گفته Techspot هسته‌های P در فرکانس 5.8 گیگاهرتز برای Cinebench و در 6.2 گیگاهرتز برای CPU-Z بسیار پایدار هستند. با توجه به این نتایج، به نظر می رسد اینتل به Raptor Lake فضای بیشتری برای اورکلاک نسبت به Alder Lake داده است. با این حال، باید دید چه نوع عملکردی را می توان با یک خنک کننده کمتر به دست آورد. همچنین خاطرنشان می کند که با استفاده از دستگاه خنک کننده خود به جای استفاده از یک خنک کننده هوای فشرده توانسته است 5000 امتیاز بیشتر را در Cinebench به دست بیاورد.

در مجموع، این خبر امیدوارکننده‌ای برای عملکرد اورکلاک نسل سیزدهم پردازنده های اینتل است و این چیزی بیش از «حالت عملکرد فوق‌العاده» موجود در پردازنده است که قبلا گزارش‌ شده است.
با این حال، مشخص نیست که Extreme Player از «حالت عملکرد فوق‌العاده»برای آزمایشات خود استفاده کرده است یا خیر. با آن نوع تنظیم خنک کننده پردازنده ، او احتمالا این کار را انجام داده است. اگرچه ظاهراً حالت “حداکثر توان” در مادربردهای سری 600 موجود نیست، به احتمال زیاد او از استاندارد PL2 TDP 253 وات استفاده می کرد. حتی اگر چنین اتفاقی افتاده باشد، تاثیرگذارتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.