نقش باکتری های روده در چاقی کودکان

محققان متوجه شده اند که باکتری های روده کودکان می‌توانند پیش‌بینی کنند که آیا آنها در آینده دچار اضافه وزن خواهند شد یا خیر.

به گزارش تکناک، این تحقیق به سرپرستی گائل توبون از دانشگاه سوربن پاریس، ارتباط شگفت‌انگیز بین سلامت روده و چاقی را نشان می دهد.

این مطالعه، داده‌های 512 نوزاد را که بخشی از یک مطالعه بزرگتر بودند، تجزیه و تحلیل کرد که زندگی 18000 کودک متولد شده در فرانسه را تحت نظر داشت.

محققان بر روی شاخص توده بدنی (BMI) کودکان بین دو تا پنج سال تمرکز کردند. نمونه های مدفوع از کودکان در سه سال و نیم جمع آوری شد و محققان در این مدت به کشف جالبی دست یافتند.

ارتباط مثبتی بین مقیاس BMI در پنج سالگی و نسبت دو نوع باکتری روده به نام‌های Firmicutes و Bacteroidetes وجود داشت که مستقیماً با چاقی مرتبط هستند. اساساً، هر چه کودک باکتری Bacteroidetes بیشتری در روده خود داشته باشد، احتمال چاقی او کمتر می شود.

اما روده دقیقاً چه نقش مهمی در سلامت کلی ما دارد؟

روده به عنوان یک بخش حیاتی از دستگاه گوارش ما، تضمین می کند که بدن ما تمام مواد مغذی مهم را از غذایی که می خوریم، جذب می کند، که این مواد مغذی سپس برای انرژی، رشد و ترمیم استفاده می شود. بنابراین، داشتن یک روده سالم، ضروری است.

ترکیب میکروبیوتای روده یعنی همان باکتری های ساکن در روده ما که به هضم غذا کمک می کنند، در طی چند ماه و سال های اول زندگی دستخوش تغییرات قابل توجهی می شود. اختلال در رشد آن به طور بالقوه می تواند منجر به بیماری های مختلفی در مراحل بعدی زندگی شود، از جمله بیماری التهابی روده، دیابت نوع 1 و چاقی دوران کودکی.

همچنین این مطالعه سه دسته از باکتری‌ها را شناسایی کرد که خطر بالاتری برای چاقی دارند: ubacterium hallii، Fusicatenibacter و Eubacterium ventriosum.

علاوه بر این، محققان به تفاوت‌هایی در ترکیب باکتری‌های روده بزرگسالان مبتلا به چاقی اشاره کردند که نشان می‌دهد تغییرات در میکروبیوتای روده که به چاقی بزرگسالان دامن می زند، در واقع از اوایل کودکی شروع می‌شود.

چرا باکتری های روده بر وزن تاثیر می گذارند؟

به گفته توبون، محقق اصلی این مطالعه، دلیلی که باکتری های روده بر وزن تاثیر می گذارند این است که میزان جذب چربی ما را تنظیم می کنند. کودکانی که نسبت فیرمیکوت به باکتروئیدیت بیشتری دارند، کالری بیشتری جذب می کنند و احتمال افزایش وزن در آنها بیشتر است. به عبارت دیگر، تعادل این باکتری ها در روده ما نقش مهمی در توانایی بدن برای تنظیم وزن دارد.

این مطالعه اهمیت میکروبیوتای روده را به عنوان یک عامل اولیه که می تواند بر افزایش وزن در دوران کودکی و مراحل بعدی در زندگی تأثیر بگذارد، تاکید می کند. توبون می گوید که فقط این مسئله مهم نیست که کدام باکتری درگیر است، بلکه مهم است که عملکرد آن باکتری ها چیست. به نظر می رسد که میکروبیوتای روده نقش کلیدی در ایجاد چاقی دارد.

با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای کاوش در گونه‌های باکتریایی خاص که بر خطر چاقی تأثیر می‌گذارند و همچنین آنهایی که از چاقی جلوگیری می‌کنند، مورد نیاز است. درک اینکه چه زمانی تغییر میکروبیوتای روده به حالت مطلوب برای چاق شدن رخ می دهد نیز بسیار مهم است، زیرا می تواند به تعیین زمان برای مداخلات احتمالی کمک کند.

نتایج به دست آمده تاکنون شواهد قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهند که میکروبیوتای روده ما نقشی اساسی در شکل‌دهی وزن و سلامت کلی ما بازی می‌کند.

داشتن یک میکروبیوتای متنوع و سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل، تغذیه با شیر مادر در صورت امکان، و به حداقل رساندن مصرف غیرضروری آنتی بیوتیک ممکن است گام های مهمی در جهت داشتن یک وزن سالم و تقویت سلامت کلی باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.