نقش بیهوده مکمل ویتامین D در استحکام استخوان

یک آزمایش بزرگ و جدید کشف کرده است که مکمل‌های ویتامین D استحکام استخوان را افزایش نمی‌دهند یا خطر شکستگی استخوان را در کودکانی که کمبود ویتامین D دارند، کاهش نمی دهند.

به گزارش تکناک، این تحقیق با باورهای رایج در مورد تأثیر ویتامین D  بر سلامت استخوان در تناقض است.

حدود یک سوم از کودکان حداقل یک بار شکستگی را قبل از سن 18 سالگی تجربه می‌کنند. این یک مسئله جهانی مهم است، زیرا شکستگی‌های دوران کودکی می‌تواند در سال‌های بعدی زندگی منجر به ناتوانی یا پایین آمدن کیفیت زندگی شود.

بر اساس نقش ویتامین D در ترویج استحکام استخوان با مواد معدنی، پتانسیل این مکمل‌ها برای بهبود استحکام استخوان در سال‌های اخیر توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است. با این حال، آزمایش‌های بالینی طراحی شده برای آزمایش اینکه آیا مکمل‌های ویتامین D می‌توانند از شکستگی استخوان در کودکان جلوگیری کنند، قبلاً انجام نشده بود.

روش شناسی و نتایج مطالعه

محققان دانشگاه کوئین مری و هاروارد با همکاری با همکاران خود در مغولستان، محیطی با بار شکستگی زیاد که کمبود ویتامین D در آن بسیار شایع است، آزمایشی برای تعیین اینکه آیا مصرف مکمل ویتامین D خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد یا افزایش، انجام دادند. این مطالعه که اخیراً در مجله Lancet Diabetes & Endocrinology  منتشر شده است، بزرگترین آزمایش تصادفی‌سازی و کنترل‌شده مکمل‌های ویتامین D است که تاکنون در کودکان انجام شده است.

در طول سه سال، 8851 دانش‌آموز 6 تا 13 ساله مقیم مغولستان یک دوز خوراکی مکمل ویتامین D مصرف کردند. 95.5 درصد از شرکت‌کنندگان در ابتدا کمبود ویتامین D داشتند و مکمل‌های مطالعه در افزایش سطح ویتامین D در محدوده طبیعی بسیار مؤثر بودند. با این حال، آنها هیچ تاثیری بر خطر شکستگی یا استحکام استخوان نداشتند و این مسئله در مجموعه‌ای از 1438 شرکت کننده با استفاده از سونوگرافی اندازه‌گیری شد.

مفاهیم

احتمالاً یافته‌های این آزمایش، دانشمندان، پزشکان و متخصصان را وادار ‌کند تا اثرات مکمل‌های ویتامین D بر سلامت استخوان‌ها را دوباره بررسی کنند.

فقدان اثر مکمل‌های ویتامین D بر خطر شکستگی یا استحکام استخوان در کودکان دارای کمبود ویتامین D بسیار قابل توجه است. در بزرگسالان، مکمل‌های ویتامین D زمانی که همزمان با کلسیم مصرف شوند، برای پیشگیری از شکستگی بهترین عملکرد را دارند، بنابراین این واقعیت که ما کلسیم را در کنار ویتامین D به شرکت‌کنندگان ندادیم، ممکن است یافته‌های این مطالعه را توضیح دهد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید کودکانی که در این آزمایش به راشیتیسم مبتلا بودند، از آزمایش حذف شدند، زیرا ارائه دارونما به آنها اخلاقی نبود. بنابراین یافته‌ها فقط برای کودکان با ویتامین D کم که مشکلات استخوانی ندارند، مرتبط است. اهمیت دریافت کافی ویتامین D برای پیشگیری از راشیتیسم را نباید نادیده گرفت و دستورالعمل دولت بریتانیا که توصیه به مصرف روزانه 400 واحد بین‌المللی ویتامین D می‌کند، همچنان مهم است و باید دنبال شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.