نقش شگفت‌انگیز ویتامین B1 در کاهش زوال عقل

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رابطه‌ای مستقیم بین مصرف تیامین (ویتامین B1) در رژیم غذایی و کاهش شناختی در افراد مسن وجود دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف بهینه تیامین برای جلوگیری از زوال شناختی در افراد مسن بسیار مهم است و محدوده روزانه بین 0.6 تا 1 میلی گرم را پیشنهاد می‌کند

به نظر می‌رسد مصرف 0.68 میلی‌گرم تیامین (ویتامین B1) در روز در افراد مسن و سالم برای جلوگیری از زوال عقل مفید باشد.

به گزارش تکناک، تیامین یک ویتامین B محلول در آب و ضروری است که در متابولیسم انرژی و فعالیت انتقال دهنده‌های عصبی مغز نقش دارد. منابع غذایی خوب این ویتامین شامل غلات کامل، غلات صبحانه غنی شده، حبوبات، جگر و ماهی سالمون است.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند که دوزهای بالای این ویتامین می‌توانند عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا زوال عقل در مراحل اولیه بهبود بخشند اما مشخص نیست که آیا مصرف معمول این ویتامین در رژیم غذایی با کاهش یا تسریع زوال شناختی مرتبط است یا خیر.

برای بررسی بیشتر این موضوع، محققان از داده‌های عمومی در دسترس سلامت و تغذیه چین (CHNS) استفاده کردند که یک مطالعه چند منظوره طولانی مدت است که در سال 1989 آغاز شد و تا سال 2011 تقریباً نیمی از جمعیت کشور چین را شامل می‌شد.

مطالعه حاضر بر اساس 3106 شرکت‌کننده با میانگین سنی 63 سال و حداقل دو دور داده‌های نظرسنجی است.

اطلاعات مربوط به رژیم غذایی در هر دور نظرسنجی جمع‌آوری شد و با اطلاعات دقیق در مورد رژیم غذایی شخصی در 24 ساعت در 3 روز متوالی هفته تکمیل شد و شخصاً توسط محققین آموزش دیده جمع‌آوری شد. مصرف مواد مغذی با استفاده از جداول ترکیب مواد غذایی چینی محاسبه شد.

سه آزمون یادآوری فوری و تأخیری یک لیست 10 کلمه‌ای، شمارش معکوس از 20، و تفریق اعداد که از مصاحبه تلفنی برای وضعیت شناختی اصلاح شده (TICS-m) گرفته شده بود، برای ارزیابی حافظه، توجه و حالات روانی شرکت‌کنندگان استفاده شد.

امتیاز بالاتر برای هر مورد (شامل حافظه کلامی [0-20 امتیاز]، توجه [0-2 امتیاز] و محاسبه [0-5 امتیاز]) با نمره شناختی جهانی بین 0 تا 27 امتیاز و همچنین امتیاز ترکیبی از -1.82 تا 1.67 واحد استاندارد، عملکرد شناختی بهتری را نشان داد.

یافته ها و پیامدهای مطالعه

میانگین دوره نظارت نزدیک به 6 سال بود که در این مدت یک ارتباط مستقیم بین مصرف تیامین در رژیم غذایی و سرعت کاهش عملکرد شناختی در طی 5 سال ظاهر شد.

میانگین مصرف تیامین 0.93 میلی‌گرم در روز بود، اما به‌نظر می‌رسید آستانه مصرف روزانه این ویتامین 0.68 میلی‌گرم باشد. هیچ ارتباط معنی‌داری با کاهش شناختی زیر این میزان وجود نداشت.

هر افزایش واحد روزانه (1 میلی گرم در روز) در مصرف تیامین با کاهش قابل توجه 4.24 امتیاز در نمره شناختی جهانی و 0.49 واحد در نمره ترکیبی در طی 5 سال همراه بود. از آنجایی که نمره جهانی شناختی بین 0 تا 27 امتیاز است، کاهش حدود 4 امتیازی به معنای کاهش حداقل 15 درصدی عملکرد شناختی است.

این ارتباط در میان افراد چاق، مبتلا به فشار خون بالا یا غیرسیگاری قوی‌تر بود، اگرچه پس از تجزیه و تحلیل عمیق‌تر، اثر اصلاحی فشار خون بالا و سیگار از نظر آماری ناچیز شد.

برای بررسی بیشتر محدوده بهینه تیامین رژیمی به‌منظور حفظ عملکرد شناختی، مصرف بیشتر به 0.4، 0.6، 0.8، 1، 1.2 و 1.4 میلی‌گرم در روز تقسیم شد.

این کار نشان داد که کمترین خطر مربوط به مصرف تیامین به میزان 0.6 تا کمتر از 1 میلی‌گرم در روز است. الگوهای مشابهی نیز پس از محاسبه مصرف روزانه سایر ویتامین‌های B (ریبوفلاوین و نیاسین) و سایر غذاها مانند گوشت قرمز یا فرآوری شده مشاهده شد.

هیچ یک از متغیرهای دیگر از جمله سن، جنسیت، مصرف الکل و مصرف چربی، پروتئین یا کربوهیدرات در رژیم غذایی، به‌طور قابل توجهی یافته‌ها را تغییر نداد.

نتیجه‌گیری و مسیرهای آینده

مطالعه انجام شده یک مطالعه مشاهده‌ای بود و به همین دلیل نمی‌تواند علت چیزی را مشخص کند. ضمنا یادآوری رژیم غذایی 24 ساعته فقط در روزهای خاصی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و ممکن است کاملاً دقیق نباشد. همچنین این مطالعه بر روی افراد مسن در چین متمرکز شد، بنابراین یافته‌ها ممکن است برای سایر ملیت‌ها و گروه‌های سنی قابل اجرا نباشد.

محققان در توضیح یافته‌های خود می‌گویند: کمبود تیامین ممکن است منجر به تامین ناکافی انرژی برای نورون‌های مغز و کاهش سیگنال‌دهی استیل کولین در مغز شود که ممکن است عملکرد شناختی را مختل کند. اگر این مسئله با تحقیقات بیشتر ثابت شود، مطالعه ما اهمیت حفظ میزان بهینه مصرف تیامین در رژیم غذایی در جمعیت مسن‌تر را برای جلوگیری از زوال شناختی نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.