نقش شگفت انگیز خزه در سلامت اکوسیستم

اگرچه بسیاری از افراد از رشد خزه در باغ ها استقبال نمی کنند، اما ممکن است ندانند که این جد باستانی تمام پوشش های گیاهی، مزایای زیادی برای فضاهای سبز ما دارد.

به گزارش تکناک، در حال حاضر، یک تحقیق جهانی جامع ثابت کرده که خزه‌ها نه تنها برای باغ‌های ما مفید هستند، بلکه نقش مهمی در سلامت کلی سیاره ما دارند، به‌ویژه زمانی که در لایه‌های سطحی خاک رشد می‌کنند.

خزه ها زمینه را برای رشد گیاهان در اکوسیستم های سراسر جهان ایجاد می کنند و به طور موثر می توانند نقشی اساسی در کاهش تغییرات آب و هوا از طریق قابلیت های جذب کربن قابل توجه خود ایفا کنند.

در مطالعه‌ای که در این زمینه منتشر شد، دکتر دیوید الدریج، نویسنده اصلی و بیش از 50 همکار از موسسات تحقیقاتی بین‌المللی، نحوه جمع‌آوری نمونه‌های خزه‌هایی را که روی خاک بیش از 123 اکوسیستم در سراسر جهان، از مناطق سرسبز و استوایی جمع‌آوری کردند، توضیح دادند. محققان متوجه شدند که خزه ها در محیط های مورد بررسی 9.4 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می دهند که از نظر اندازه با کانادا یا چین مقایسه می شود.

دکتر الدریج می گوید: ما در ابتدا واقعاً علاقه مند بودیم بررسی کنیم که چگونه سیستم های طبیعی با پوشش گیاهی بومی که خیلی مختل نشده اند با سیستم های ساخته شده توسط انسان مانند پارک ها و باغ ها و فضاهای سبز، متفاوت هستند.

بنابراین برای این مطالعه، ما می‌خواستیم جزئیات بیشتری در مورد خزه‌ها و کاربرد آن ها از نظر کاربردهای ضروری در محیط زیست، بررسی کنیم. ما آنچه در خاک‌های تحت سلطه خزه‌ها روی می‌داد و در خاک‌هایی که خزه در آن ها وجود نداشت را بررسی کردیم و وقتی که متوجه شدیم خزه ها کلی کار شگفت انگیز برای اکوسیستم انجام می دهند، شگفت زده شدیم.

به نظر می رسد که خزه ها مایه حیات اکوسیستم های گیاهی هستند و گیاهان در واقع از همزیستی با خزه سود می برند. محققان 24 روشی را ارزیابی کردند که خزه برای خاک و گیاهان دیگر فواید دارد. در قسمت‌هایی از خاک که خزه‌ها وجود داشتند، چرخه مواد مغذی، تجزیه مواد آلی و حتی کنترل عوامل بیماری‌زای مضر برای سایر گیاهان و افراد بیشتر بود.

علاوه بر این محققان می گویند که خزه ها ممکن است در بازجذب دی اکسید کربن نیز مفید باشند. آنها تخمین زدند که در مقایسه با خاک های لخت که در آن خزه وجود ندارد، این جد باستانی گیاهان از ذخیره 6.43 گیگاتن یا 6.43 میلیارد تن کربن از جو پشتیبانی می کند. این میزان جذب کربن به اندازه میزان کربن آزاد شده از شیوه های کشاورزی مانند پاکسازی زمین و چرای بی رویه است.

محققان می‌گویند که عملکردهای اکولوژیکی مثبت خزه‌های خاک نیز احتمالاً با تأثیر آن‌ها بر ریزاقلیم‌های سطحی، مانند تأثیر بر دما و رطوبت خاک، مرتبط است.

خزه دقیقا چیست؟

خزه ها با گیاهان آوندی متفاوت هستند. آنها دارای ریشه و برگ هستند، اما ریشه های آنها متفاوت است. خزه ها با رشدهای ریشه مانند به نام ریزوئید به سطح خاک متصل می شوند.

خزه ها مانند یک گیاه معمولی سیستم لوله کشی به نام آوند چوبی و آوند آبکش ندارند که آب از آن عبور کند.

خزه با برداشتن آب از جو زنده می ماند. برخی از خزه‌ها، مانند خزه‌هایی که در مناطق خشک استرالیا هستند، وقتی خشک می‌شوند، حلقه می‌شوند، اما نمی‌میرند. محققان می گویند که ما خزه‌ها را بعد از 100 سال از یک بسته بیرون آورده‌ایم، به آنها آب پاشیدیم و زنده شدن آنها را تماشا کرده‌ایم. سلول‌های خزه مانند گیاهان معمولی تجزیه نمی‌شوند.

بدون وجود خزه، اکوسیستم‌های ما با مشکل بزرگی مواجه خواهند شد”مردم فکر می کنند اگر خزه در خاک رشد می کند به این معنی است که خاک استریل است یا مشکلی در آن وجود دارد. اما خزه در واقع کارهای بزرگی مانند افزودن کربن و نیتروژن بیشتر را در خاک انجام می دهد.

وقتی خزه‌ها را در اثر پاک‌سازی زمین یا اختلالات طبیعی از بین می روند، توانایی نگه‌داشتن خاک از دست می رود که این مسئله منجر به فرسایش خاک می‌شود و این بدان معناست که مواد مغذی و زیستگاه میکروب ها از دست خواهد رفت و کل اکوسیستم بی ثبات می شود.

خزه حتی می تواند در اکوسیستم های آشفته به کمک بیاید. دکتر الدریج به تحقیقی اشاره می کند که منطقه اطراف کوه آتشفشان سنت هلنس را پس از یک فوران ویرانگر در اوایل دهه 1980 بررسی می کند. بیشتر گیاهان و جانوران در نزدیکی محل فوران از بین رفتند، اما محققانی که چگونگی بازگشت حیات به کوه را پیگیری کردند، متوجه شدند که خزه‌ها جزو اولین اشکال حیات بودند که دوباره ظاهر شدند.

او می‌گوید: اولین چیزهایی که برگشتند سیانوباکترها، جلبک‌های سبز آبی بودند، زیرا آنها بسیار ابتدایی هستند و سپس خزه‌ها برگشتند.

آنچه در تحقیقات ثابت شده است این است که در جایی که خزه وجود دارد، خاک از سلامت بیشتری برخوردار خواهد بود، مانند کربن بیشتر و نیتروژن بیشتر. خزه ها به آماده سازی خاک برای رشد دوباره درختان، درختچه ها و علف ها کمک می کنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.