نقش میکروبیوم های روده در کنترل دمای بدن

 محققان آمریکایی به یافته هایی دست پیدا کردند که اهمیت میکروبیوم روده در کنترل دمای بدن را آشکار  می کند.

به گزارش تکناک، دمای طبیعی بدن برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. با این حال، میانگین دمای بدن انسان از دهه ۱۸۶۰ به طور مرموزی کاهش یافته است. به تازگی مطالعه جدیدی با تمرکز بر بررسی اهمیت میکروبیوم روده برای تنظیم دمای بدن در شرایط سلامت و بیماری انجام شده است.

این مطالعه توسط تیمی از محققان به سرپرستی دکتر رابرت دیکسون در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان انجام شد. در این مطالعه، سوابق سلامت بیماران مبتلا به عفونت خون که در بیمارستان بستری شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت و سپس آزمایش‌ هایی روی موش‌ ها انجام شد تا رابطه بین ترکیب باکتری ‌های روده، تغییرات دما و پیامدهای سلامتی دیگر بررسی شود.

این مطالعه نشان داد که میکروبیوم روده می‌ تواند در تنظیم دمای بدن در هنگامی که فرد سالم است و هم در هنگامی که فرد بیمار است، نقش مهمی ایفا کند.

سپسیس یا عفونت خون یک بیماری بسیار مرگبار است که می ‌تواند منجر به تغییرات شدید در دمای بدن شود و در نهایت منجر به مرگ بیمار شود. آزمایش های قبلی نشان داده اند که بیماران مبتلا به سپسیس در گذشته با تفاوت ‌های قابل توجه در دمای بدنشان روبرو بوده ‌اند، که این تفاوت دمای بدن نشان دهنده احتمال بقا بیمار در برابر این بیماری بوده است.

دکتر کاله بونگرز نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: قطعا دلیلی برای این میزان اهمیت دما به عنوان یکی از علائم حیاتی  بدن وجود دارد. این عامل قابل اندازه گیری است و اطلاعات مهمی در مورد وضعیت التهابی و سوخت و ساز بدن به ما می دهد. هرچند که علت این تفاوت‌ ها در دمای بدن هنوز برای پزشکان و محققان ناشناخته مانده است.

دیکسون گفت: ما می دانیم که عامل دما در بیماری سپسیس بسیار مهم است، زیرا این عامل می تواند نشان دهنده این باشد که کدام بیمار زنده می ماند و کدام نمی تواند از این بیماری جان سالم به در ببرد. با این حال، در حال حاضر، ما نمی دانیم چه چیزی باعث تنوع دمای بدن بیماران می شود و سوال اصلی ما این است که آیا می توان عامل دما را برای کمک به بیماران تغییر داد یا خیر.

در تلاش برای درک علت تفاوت دما در بین بیماران، تیم تحقیقاتی نمونه روده‌ی ۱۱۶ بیمار بستری شده در بیمارستان را بررسی کرد. در این مطالعه، میکروبیوتای روده‌ی بیماران به طور گسترده ‌ای متفاوت بود که می ‌تواند یک دلیل برای تفاوت دمای بدن بیماران باشد.

براساس گفته‌ی بونگرز، در این مطالعه  مشاهده شد که بیماران ما در میکروبیوم روده‌ی خود تنوع بیشتری نسبت به ژن ‌های مشترک دارند. هر دو بیمار بیش از ۹۹٪ ژنوم یکسان دارند، در حالی که ممکن است هیچ شباهتی در باکتری‌های روده خود نداشته باشند.

نویسندگان این مطالعه متوجه شدند که این تنوع در باکتری ‌های روده با دمای بدن بیماران مرتبط است و باکتری‌های شاخه‌ Firmicutes به شدت با افزایش میزان تب در بیماران مرتبط بودند. وجود این باکتری ‌ها در بین بیماران رایج و متغیر است و این باکتری‌ ها به عنوان متابولیت‌های مهمی شناخته می ‌شوند که وارد جریان خون می ‌شوند و بر پاسخ ایمنی و متابولیسم بدن تأثیر می ‌گذارند.

برای تأیید این یافته‌ها در شرایط آزمایشگاهی، تیم تحقیقاتی از موش ‌های آزمایشگاهی استفاده کردند و موش‌هایی که فاقد میکروبیوم بودند را با موش‌های معمولی مقایسه کردند.

در آزمایشگاه، سپسیس باعث تغییرات چشمگیری در دمای بدن موش ‌های معمولی شد، اما تأثیر ضعیفی بر پاسخ دمایی موش‌های فاقد میکروبیوم داشت. در میان موش ‌های دارای میکروبیوم، همان تنوع در پاسخ دما و همان خانواده باکتریایی (Lachnospiraceae) که در انسان یافت می‌شود، مشاهده شد.

دیکسون گفت: متوجه شدیم که دقیقا همان نوع باکتری روده، تغییرات دمای بدن را هم در انسان و هم در موش‌های آزمایشگاهی توضیح می ‌دهد. این مسئله نشان می ‌دهد که یافته ‌های ما معتبر هستند و به ما هدفی برای درک زیست‌ شناسی دخیل در این یافته‌ها می ‌دهد.

با توجه به مطالعات انجام شده، مشخص شده است که موش‌های فاقد میکروبیوم، دمای کمتری نسبت به موش‌های معمولی دارند و درمان موش‌های معمولی با آنتی‌بیوتیک، باعث کاهش دمای بدن آنها نیز می‌شود.

این مطالعه نقش مغفول مانده میکروبیوم روده در دمای بدن را  نشان می دهد و می ‌تواند کاهش دمای پایه بدن انسان در ۱۵۰ سال گذشته را توضیح دهد.

بونگرز گفت: درست است که ما بطور قطعی ثابت نکرده ایم که تغییرات در میکروبیوم، افت دمای بدن انسان را توضیح می دهد، اما فکر می کنیم که این یک فرضیه منطقی و درست است. در حقیقت، ژنتیک انسان در ۱۵۰ سال گذشته تغییر خاصی نداشته است، اما تغییرات در رژیم غذایی، بهداشت و مصرف آنتی‌بیوتیک تأثیرات عمیقی بر باکتری ‌های روده ما داشته است.

در هر صورت برای تأیید یا رد فرضیه نقش تغییرات در میکروبیوم در افت دمای بدن انسان نیاز به تحقیقات و آزمایش‌ های بیشتر در آینده داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.