نقش کلیدی ویتامین B12 در مبارزه با بیماری های مزمن

بررسی محققان در کشور اسپانیا نشان می دهد ویتامین B12  نقشی ویژه وکلیدی در بهبود سلول ها و مبارزه با بیماری های مزمن دارد.

به گزارش تکناک، ویتامین B12 یا کوبالامین به شکل گیری گلبول های قرمز خون کمک می کند و سنتز DNA را تسهیل می کند که از جهش های ژنتیکی در سلول های ما محافظت می کند.

وجود این ویتامین در رشد و عملکرد مداوم مغز و سلول های عصبی ما بسیار مهم است. به تازگی دانشمندان کشف کرده اند که این ریزمغذی، نقش کلیدی در برنامه ریزی مجدد سلولی و بازسازی بافت دارد.

محققان موسسه بارسلونا به منظور اعمال تغییرات سلولی در موش ها، مجموعه ای جدید از حرکات زیست شناسی را کشف کردند که نیاز به مقدار زیادی از ویتامین B12 دارد.

این تیم تحقیقاتی یافته‌های خود را روی موش های مبتلا به کولیت اولسراتیو که یک بیماری التهابی مزمن روده است که توسط یک پاسخ ایمنی معیوب، منجر به آسیب به پوشش روده بزرگ می‌شود، تائید کردند. موش‌هایی که مکمل‌های ویتامین B12  مصرف کردند، سلول‌های روده را تحت فرآیندی مشابه با برنامه‌ریزی مجدد سلولی قرار دادند، زیرا آنها شروع به ترمیم پوشش معده کردند.

این یافته نشان می دهد که ویتامین B12 ممکن است به بیماران مبتلا به عودهای ناشی از بیماری روده کمک کند.

منوئل سرنو از موسسه IRB گفت: تحقیق ما نقش مهم ویتامین B12 را در برنامه ریزی مجدد سلولی و ترمیم بافت نشان می دهد.

محققان روی برنامه‌ریزی مجدد سلولی تمرکز کردند که فرآیندی است که در آن سلول‌ها هویت خاص خود را از دست می‌دهند و توان تکثیر ساقه جنینی را به دست می‌آورند. اساساً این بدان معنی است که این سلول ها را می توان تشویق کرد تا بسته به فاکتورهای رونویسی درگیر، به نوع خاصی از سلول تبدیل شوند.

با این حال، قبل از اینکه دوباره هویت جدیدی به آنها اختصاص داده شود، یک حالت میانی وجود دارد که مورد توجه دانشمندان است، زیرا در این مرحله است که سلول ها انعطاف پذیری و تطبیق پذیری پیدا می کنند و آنها را به گزینه های ایده آل در درمان های ترمیم اندام، رشد بافت و سایر موارد تبدیل می کند.

چگونه این ریز مغذی کوچک در این دنیای پیچیده تغییر شکل سلولی قرار می گیرد؟ برای تامین پلاستیسیته سلول ها، آنها به ویتامین B12 نیاز دارند تا فرآیند متابولیک متیلاسیون را تسهیل کنند. DNA سلول‌هایی که به‌عنوان مغز پشت این برنامه‌ریزی مجدد یا ترمیم بافت عمل می‌کنند، به مقدار زیادی متیلاسیون نیاز دارند بنابراین در آنجا ویتامین B12  تامین می‌شود.

محققان در مطالعه خود کشف کردند که افزودن ویتامین B12 این فرآیند را به میزان قابل توجهی تقویت می کند و در نتیجه باعث ترمیم بافت آسیب دیده می شود.

مارتا کواتچوا، سرپرست تیم تحقیقاتی می گوید: مصرف مکمل با ویتامین B12 این عدم تعادل را تصحیح کرد، که منجر به افزایش عملکرد ژن و به طور کلی بهبود کارایی برنامه ریزی مجدد شد.

در مطالعه دیگری، سرانو با دانشمندان دانشگاه بارسلونا و کلینیک بیمارستان بارسلونا همکاری کرد تا به این نتیجه برسد که ویتامین B12 در کاهش التهاب نیز نقش دارد.

آنها متوجه شدند که میزان بالای ویتامین B12  تأثیر معکوس بر میزان نشانگرهای التهابی IL-6 و  CRP در جریان خون دارد. در موش های مسن، آنها مشاهده کردند که B12 مستقیماً این نشانگرها را کاهش می دهد و به نوبه خود پاسخ های التهابی را در بدن کاهش می دهد.

هر دوی این مطالعات راه را برای کشف ویتامین B12 به عنوان یک بلوک پایه در مبارزه با بیماری‌های مزمن و بیماری های مرتبط با افزایش سن باز می‌کنند.

ویتامین B12 یک ریز مغذی است، به این معنی که آن را فقط می توان از رژیم غذایی به استثنای ویتامین ها به دست آورد. با این حال، تنها مقدار کمی از این ویتامین مورد نیاز است بدین صورت که مصرف روزانه توصیه شده برای مردان و زنان 14 ساله و بالاتر 2.5 میکروگرم و برای افرادی که باردار هستند (2.6 میکروگرم) و شیرده (2.8 میکروگرم) کمی بیشتر است.

به طور کلی ویتامین B12 با مصرف ماهی، جگر، گوشت قرمز، تخم مرغ، مرغ و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر جذب بدن می شود. تمام مقادیر لازم را می توان در انواع غلات صبحانه غنی شده، شیرهای گیاهی و جایگزین های گوشتی، به علاوه مخمرهای تغذیه ای، محصولات مشتاق از عصاره مخمر و قارچ شیتاکه یافت.

شایع ترین بیماری ناشی از میزان پایین ویتامین B12، کم خونی است که به دلیل شمارش ضعیف گلبول های قرمز خون، با علائمی مانند ضعف عضلات، حالت تهوع، خستگی و افزایش ضربان قلب ایجاد می شود. برخی داروها، اختلالات ژنتیکی و بیماری ها نیز می توانند جذب ویتامین B12 را مهار کنند.

این مطالعه در مجله Nature Metabolism منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.