نور مصنوعی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد

نور مصنوعی دیابت

طبق یک مطالعه جدید، قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در فضای باز  و در ساعات شب (LAN) با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه با اختلال در کنترل گلوکز مرتبط است.

به گزارش تکناک، محققان کشف کرده اند که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب می تواند یک عامل خطر برای دیابت باشد، به طوری که بیش از نه میلیون مورد از این بیماری در بزرگسالان چینی به LAN نسبت داده می شود.

دیابت یک نگرانی حیاتی برای سلامت عمومی برای مردم چین و حتی در سطح جهان است.

شروع و پیشرفت بیماری توسط فاکتور های ریسک رفتاری و محیطی کنترل می شود که LAN مصنوعی یکی از آن دلایل محیطی است. رشد سریع، توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور منجر به افزایش چشمگیر LAN مصنوعی و قرارگفتن افراد در معرض آن شده است.

این مطالعه توسط دکتر یو خو و همکارانش در موسسه بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیک شانگهای، بیمارستان Ruijin، دانشکده پزشکی دانشگاه شانگهای Jiaotong در شانگهای، چین انجام شد.

شدت آلودگی نوری شهری هم در شهرهای بزرگ و هم در حومه شهرها و حتی پارک های جنگلی دور از منابع نوری به شدت افزایش یافته است. این نور مرکز زمان‌بندی شبانه‌روزی یا فرآیند زمان‌سنجی داخلی بدن را از بین می‌برد. این سیستم که به عنوان ساعت بیولوژیکی نیز شناخته می شود، با توالی های طبیعی در 24 ساعت شب و روز سازگار است. مشخص شده است آلودگی نوری با تغییر ریتم شبانه روزی حشرات، پرندگان و سایر حیوانات را از بین می برد.

LAN و اثرات آن بر حیوانات

نور مصنوعی در شب همچنین با تغییر زمان مصرف غذا با ایجاد اختلالات متابولیک یا تغییرات در بدن مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که موش‌هایی که در معرض LAN مصنوعی قرار گرفتند، تغییراتی در سیستم‌های داخلی آنها ایجاد شد که باعث عدم تحمل گلوکز می‌شد و قند خون و انسولین بالاتری را نشان داد.

مطالعه دیگری نشان داد که  درموش‌هایی که به مدت چهار هفته در معرض نور سفید ضعیف شبانه با حداقل روشنایی قرار گرفتند، نسبت به موش‌هایی که محیطی کاملا تاریک و بدون نور مصنوعی داشتند، توده بدنی (BMI) و تحمل گلوکز را کاهش یافت.

اثرات سلامتی  LAN مصنوعی در فضای باز و بر روی انسان

محققان ارتباط بین LAN مصنوعی و مشکلات سلامتی در انسان را یافته اند. مطالعه‌ای بر روی کارگران شیفت شب نشان داد که افرادی که در شب در معرض نور مصنوعی قرار می‌گیرند، احتمال بیشتری دارد که در ریتم شبانه‌روزی آنها دچار وقفه شودکنند، همچنین  خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلبدر این افراد بیشتر می شود

یک مطالعه تحقیقاتی دیگر نشان داد که قرار گرفتن در معرض LAN بیشتر با احتمال 13 درصد اضافه وزن و افزایش 22 درصدی احتمال چاقی مرتبط است. قرار گرفتن در معرض LAN مصنوعی در اتاق خواب بر افراد مسن تأثیر می گذارد و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

مطالعه اولیه LAN مصنوعی

یک مطالعه اولیه که تأثیر آینده نگر LAN مصنوعی در فضای باز را بررسی می کرد در جنوب هند انجام شد. محققان از تصاویر ماهواره ای برای نقشه برداری از آلودگی نوری و مقایسه اطلاعات با نشانگرهای سلامت در میان بزرگسالان در منطقه استفاده کردند. تیم تحقیقاتی کشف کردند که افزایش متناظری در شاخص توده بدن، فشار خون سیستولیک و سطح کلسترول بد (LDL) در جمعیتی که در شب در معرض نور قرار می‌گرفتند، وجود داشت.

تحقیق LAN مصنوعی در چین

در این مطالعه از اطلاعات به دست آمده از مطالعه نظارت بر بیماری های غیرواگیر چین استفاده شد. این تحقیق بخشی از جمعیت چین را که در سال 2010 از بیش از 160 سایت در سراسر کشور گرفته شده بود، نمونه برداری کرد. در مجموع، 98658 بزرگسال در این مطالعه شرکت کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان 42.7 سال بود و همه آنها برای جمع‌آوری داده‌هایی که شامل اطلاعات دموگرافیک، پزشکی، درآمد خانوار، BMI، سبک زندگی، تحصیلات و اطلاعات سابقه خانوادگی بود، مصاحبه کردند.

نمونه خون آنها نیز برای به دست آوردن سطوح گلوکز سرم ناشتا و بعد از غذا (بعد از غذا) همراه با هموگلوبین گلیکوزه شده (هموگلوبین مرتبط با قند خون) گرفته شد. برای این مطالعه، به هر یک از شرکت‌کنندگان با استفاده از داده‌های تصویری نور کم در شب از سطح زمین از طریق  برنامه ماهواره‌ای هواشناسی دفاعی ایالات متحده (DMSP) میانگین قرار گرفتن در معرض LAN مصنوعی در فضای باز برای یک مکان خاص اختصاص داده شد.

سطوح قرار گرفتن در معرض نور از کمترین به بالاترین رتبه‌بندی و در پنج پنجک (هر یک از پنج گروه مساوی که می توان یک جمعیت را بر اساس توزیع مقادیر یک متغیر خاص به آنها تقسیم کرد.) دسته‌بندی شدند که میانگین شدت نور در بالاترین پنجک 69 برابر بیشتر از پایین‌ترین پنجک بود. قرار گرفتن در معرض شبکه LAN در فضای باز در سراسر چین متفاوت بود و اکثر مردم در معرض نور با شدت کم قرار داشتند.

نتایج تحقیق

این مطالعه نشان داد که بالاترین پنجک قرار گرفتن در معرض LAN در فضای باز با افزایش 28 درصدی در شیوع دیابت نسبت به پایین ترین نقاط پنجک مرتبط است. قرار گرفتن مزمن در معرض LAN در فضای باز نه تنها با نرخ بالاتر این بیماری، بلکه با سطوح بالاتر گلوکز خون و مقاومت به انسولین همراه بود. تقریباً یک مورد دیگر دیابت وجود داشت که به ازای هر 42 نفری که در مناطقی در  بالاترین پنجک قرار گرفتن در معرض LAN زندگی می کردند، رخ می داد.

این مطالعه نشان می دهد که LAN در فضای باز برای سلامتی مضر است. همچنین می‌تواند به محققان اجازه دهد تا تأثیری را که LAN می‌تواند در مقیاس جهانی داشته باشد، در نظر بگیرند، به طوری که تقریباً 83 درصد از جمعیت جهان در شب در معرض نور فضای باز قرار می‌گیرند. اگرچه به نظر می‌رسد بین قرار گرفتن در معرض نور و دیابت ارتباطی وجود دارد، تیم تحقیقاتی می‌خواهند بیشتر توضیح دهند تا ببینند آیا این ارتباطات مستقیماً به هم مرتبط هستند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.