نگاهی تحلیلی به آینده طراحی خودروهای الکتریکی

جالب‌ترین پیشرفت‌ها در طراحی خودرو های معاصر در استودیوهای ایمن و دور از رقابت اتفاق می‌افتد. در این مکان‌های محافظت‌شده، طراحان وظیفه دارند ویژگی های بصری و عملکردی محصولات را در سه، چهار و پنج سال آینده پیش‌بینی کنند.

به گزارش تک ناک، طراحان خودرو باید در آینده‌ای فرضی فعالیت کنند، جایی که میزان پذیرش و دسترسی به شبکه‌های شارژ عمومی هنوز مشخص نیست.

تا سال 2026، تقریباً 150 خودرو الکتریکی و هیبریدی برای ورود به بازار ایالات متحده برنامه ریزی شده است و طراحان خودرو معمولا بر روی طراحی آینده محصولات الکتریکی متمرکز شده اند. برخی از ایده های آن ها در خودرو های مفهومی که به عنوان ابزاری برای استفاده از نوآوری ها عمل می کنند، ظاهر می شوند. بسیاری از بهترین ایده‌های آن‌ها به دلیل بودجه، محدودیت‌های تولید و مقررات، به چشم نمی‌خورد. اما وسایل نقلیه الکتریکی طرز فکر صنعت در مورد طراحی را در هر رده ای متحول می کند.

طراحی خودرو زمانی به معنای طراحی دستی نقشه ها و ساخت مدل ها با استفاده از گل بود، سپس این وضعیت به استفاده از نرم افزار پیچیده اتوکد برای رندرهای سه بعدی تبدیل شد. در گذشته، برنامه ها باید سال ها قبل از توسعه انجام می شد. در حالی که این تکنیک‌ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند، برنامه‌های جدید سرعت طراحی خودرو را تسریع کرده و و طراحی را کارآمدتر کرده‌اند.

مارک رایشمن، مدیر طراحی استون مارتین، گفت: این فرآیند توسعه بسیار سریع‌تر از گذشته اتفاق می‌افتد، زیرا نرم‌افزار ها فرآیند را تسریع می‌کند و فشار برای همگام شدن با پیشرفت‌های خودرو های تولیدی که توسط رقبا اعمال می شود، باعث می شود فرایند بسیار سریع تر از گذشته اتفاق بیوفتد. کاری که فناوری انجام داده است به شما زمان بیشتری را در یک دوره معین می دهد. به دلیل فناوری، می توانید بیشتر فکر کنید زیرا می توانید چیزی را سریعتر ببینید و طراحی فقط به دنبال نگاه کردن است.

digikala

با ارزش ترین ویژگی یک طراح خوب خودرو

هیچ کس دقیقا نمی داند که پذیرش خودرو های الکتریکی در سال های آینده چگونه خواهد بود؟ طراحان باید زیرساخت شارژ، گاراژهای پارکینگ (یا اینکه به چه چیزی تبدیل خواهند شد) و اینکه مردم چگونه از وسایل نقلیه خود استفاده خواهند کرد، همچنین معرفی ویژگی‌های خودران بیشتر را در نظر بگیرند. در حقیقت هر فضایی در داخل و خارج ماشین را می‌توان بازنگری کرد.

یک دیوار بلند چشمان کنجکاو را از دیدن آنچه استودیوی طراحی استون مارتین روی آن کار می کند جلوگیری می کند.
یک دیوار بلند چشمان کنجکاو را از دیدن آنچه استودیوی طراحی استون مارتین روی آن کار می کند جلوگیری می کند.

طراحی سنتی خودرو هنرمندان جوانی را که دوران کودکی خود را با ترسیم خطوط خودرو های اسپرت گذرانده‌اند جذب کرد و در حالی که برخی از این پیش‌زمینه همچنان مرتبط هستند، نقش گسترده‌تر بخش طراحی خودرو گسترش یافته است تا آنچه را که در داخل و خارج خودرو اتفاق می‌افتد در بر بگیرد. این نو طراحی نیازمند مجموعه های تخصصی مهارت های طراحی متمرکز بر مواد، صدا، گرافیک و نور است.

برای طراحان خودروهای سطح بالا، این وظیفه مشخص است. در دوران پس از تسلا مدل S و پورشه تایکان، چگونه یک طراح می تواند طراحی پیشرفته را به خودرو های الکتریکی شش رقمی (بالای یکصد هزار دلار) تبدیل کند که علاقه مندان به خودرو با تغییر فرهنگ رانندگی می خواهند؟ خودروهای شش و هفت رقمی ممکن است برای اکثر دارندگان خودرو دست نیافتنی و نامربوط به نظر برسند، اما این خودروهای گران قیمت و کم حجم اغلب به عنوان محل آزمایش ایده های جدیدی هستند که در نهایت به تولید انبوه مقرون به صرفه تر کمک می کنند.

همچنین اینجا جایی است که طراحی خودرو غیرعملی‌ و سرگرم‌کننده‌تر است، اما حتی این مورد نیز تغییر کرده است زیرا شاسی‌بلندهای سطح بالا به یک عنصر اصلی برای خودروساز لوکس تبدیل شده‌اند. هر خودروسازی به دنبال استراتژی کامل خودروی شاسی بلند با موتور الکتریکی است.

خودرو های برقی بسیار گران قیمت می توانند ویژگی هایی را به نمایش بگذارند که غیر ممکن به نظر برسند. رایشمن گفت: من می‌توانم جرم این خودرو را در مکان‌های دیگر توزیع کنم تا ظاهر و احساس متفاوتی داشته باشم. او اضافه کرد من محدود به موتورهای چهار سیلندر، شش و یا هشت سیلندر، نیستم. می‌توانم یک بسته باتری تخت داشته باشم. می‌توانم جعبه‌ای داشته باشم که شبیه بسته باتری باشد و می‌توانم باتری‌ها را همه جا توزیع کنم.

وی گفت: در نهایت خودرو ها قطعاتی از معماری هستند که باید متناسب با انسان باشند. بزرگترین محدودیت انسان است. ما حجم مشخصی داریم، و شما باید آن حجم را در داخل ماشین تقسیم کنید، بنابراین با توجه به حجم باتری و موتور می توانید به سرنشینان آزادی بدهید.

آندریاس ماینت، مدیر طراحی بنتلی گفت: بسیاری از طراحان بر این باورند که محدودیت‌های خودروهای برقی فعلی از طریق دستورات برنامه‌ریزی محصول که باعث می‌شود خودروهای الکتریکی با خودروهای شاسی‌بلند مسلط بر جاده‌ها ترکیب شوند، حل خواهد شد. آندریاس ماینت، مدیر طراحی بنتلی، گفت: فکر می‌کنم در حال حاضر یک روند قوی وجود دارد که مردم فکر می‌کنند ماشین‌های الکتریکی باید چگونه باشند، و من آن را زیر سوال می‌برم.

کانسپت بنتلی EXP 100 GT برای جشن صدمین سالگرد بنتلی طراحی شده است.

قوانینی برای خودروهای برقی وجود دارد. من معتقد نیستم که حتما باید اینطور باشد. چرا آن را متفاوت نکنیم؟ وقتی همه خودروهای برقی را در کنار هم قرار می دهید، بسیار عمومی هستند. شما نمی توانید بگویید فرق آنها چیست. اگر باتری ها را نمی بینید، نمی دانید چیست. کمی شبیه دهه 80 است. زمانی بود که همه ماشین ها واقعا شبیه هم بودند. من معتقدم که شما طرح را باید متفاوت کنید.

ماینت گفت که تغییر دهنده بازی پایان بسته های شکلاتی شکل موجود است که در خودرو های الکتریکی فعلی استفاده می شود. من فکر می‌کنم در آینده بهتر خواهد شد، زیرا همه باتری‌ها، در حال حاضر، یکسان هستند. آنها ساختار یکسانی دارند. آنها خیلی انعطاف پذیر نیستند. من معتقدم زمانی که سلول های باتری در حال توسعه هستند، آزادی بیشتری در آینده وجود خواهد داشت. در حال حاضر، بهتر است یک ماشین برقی این نوع پانل شکلاتی را داشته باشد و این خیلی الهام بخش نیست. اما در آینده متفاوت خواهد بود.

فشار روی استودیوهای طراحی هرگز بالاتر از این نبوده است تا فرم ها و فضاهایی را ایجاد کنند که مصرف کنندگان بخواهند در آن حضور داشته باشند. میتجا بورکرت، رئیس طراحی لامبورگینی، گفت: بهترین مثال من، بدون اینکه وارد مذاکرات محرمانه شوم، هنوز هم خودروی مفهومی Terzo Millennio است. من به صورت ویژه به این موضوع افتخار می‌کنم زیرا این اولین خودروی مفهومی بود که برای طراحی لامبورگینی نظارت کردم.

Terzo Millenio، یک همکاری ابرخودرویی بین موسسه فناوری ماساچوست و لامبورگینی است که در بهار معرفی شد و بر نانولوله‌های کربنی خود ترمیم شونده و استفاده خلاقانه از ورودی هوا برای به حداکثر رساندن عملکرد متکی بود.

لامبورگینی Terzo Millennio در همکاری با MIT ساخته شده است.

بورکرت می گوید: نیمرخ و شکل کلی یک لامبورگینی همیشه از نمای جانبی یک خودروی فوق اسپرت موتور وسط الهام گرفته می شود. من همیشه آن را دست نخورده نگه خواهم داشت. اما در آینده فرصت‌های جدیدی به دست خواهیم آورد زیرا صدا خفه کن و لوله اگزوز در خودروهای الکتریکی نداریم. من می‌توانم از این فضا برای آیرودینامیک استفاده کنم، بنابراین می‌توانم به شکل دیگری به کابین شتاب دهم. شبیه یک سفینه فضایی خواهد شد.

با این حال، حتی با وجود این همه سرهم بندی، نتیجه نهایی باید یک لامبورگینی باشد. او گفت: این مهم است که اتومبیل‌های ما همیشه از این فلسفه طراحی پیروی کنند، بنابراین وقتی اتومبیل‌های ما را از دور می‌بینید، بلافاصله می گویید که این یک مجسمه لامبورگینی است.

الکتریکی ‌کردن خودروها  بیش از گزینه‌های طراحی خارجی ویژگی های داخلی بیشتری ارائه می دهد. همچنین بازتعریف می‌کند که چگونه خودروها ایده‌های جدید سرگرمی و اطلاعات داخلی را با هم ترکیب می‌کنند. ماینت به آینه های عقب مجازی و انتهای شیشه جلو اشاره کرد. مهارت‌های جدیدی برای ادغام نرم‌افزار در خودروها با مشارکت شرکای بزرگ فناوری مورد نیاز است. گوگل و اپل در رقابت برای راه حل هایی هستند که به آنها اجازه می دهد داده های ارزشمندی را که زیربنای بسیاری از سیستم های UX هستند جمع آوری کنند.

استودیوهای طراحی همچنین در حال توسعه فعالیت های خود از صنایع طراحی موبایل، بازی، صدا و نور هستند. مانت گفت: توپ در حال چرخش است. دیگر قابل توقف نیست و هر چه دیرتر خود را تطبیق دهید، مشکلات بیشتری خواهید داشت.

ادغام‌های آینده با شرکت‌های فناوری، مانند Apple Music و مشارکت Dolby با مرسدس بنز، بخش‌های طراحی را برای اجرا و همکاری با مهندسان نرم‌افزار و صدا جلب می‌کند. مارکوس شافر، مدیر ارشد فناوری مرسدس بنز، به من گفت که در آینده باید شاهد مشارکت های بیشتری نیز باشیم.

شفر گفت: فناوری خودران امکانات خاصی به شما می دهد. شما لازم نیست توجه کنید. دست خود را از فرمان بردارید، می توانید چشم خود را از جاده بردارید و می توانید یک کنفرانس ویدئویی انجام دهید. می توانید یک ویدیو تماشا کنید. این نزدیک است، و این یک سناریوی کاملاً جدید را در ماشین باز می‌کند. همه این بخش‌ها باید در تجربه‌ای طراحی شوند که با برند خودرو و سیستم‌های اطلاعات سرگرمی هماهنگ باشد و نیاز به همکاری عمیق‌تر داشته باشد.

/ مرسدس بنز با موادی که در داخل ویژن EQXX استفاده کرده بود، کاملاً خلاق بود، از قارچ گرفته تا ابریشم گیاهی. درب در EQXX از فیبر BioSteel ساخته شده است. این پارچه ابریشم مانند با استحکام بالا، مبتنی بر بیوتکنولوژی و دارای گواهینامه وگان است.

حتی قسمت‌های لمسی خودرو، مانند رنگ و تزئینات، تحت تأثیر الکتریسیته قرار می‌گیرند، مانند نشانه‌های نور محیطی که با سیستم‌های اطلاعات سرگرمی کار می‌کنند. اوکا بوشنر، مدیر رنگ و تزئینات مرسدس بنز، که سرپرستی برنامه شاسی بلند مرسدس بنز EQE را بر عهده داشت، گفت: من این شانس را داشتم که استراتژی را بر روی یک صفحه کاغذ خالی پیاده کنم. این هرگز در حرفه من اتفاق نیفتاده است، زیرا من همیشه روی خودرو هایی کار می کردم که سابقه طولانی داشتند. ما باید چیزی واقعاً متفاوت ایجاد می‌کردیم. مشتریان از بافت ها، سطوح و جزئیات بیشتر آگاه هستند.

اما رایشمن بر این باور است که همیشه جایی برای قرار دادن قلم روی کاغذ در طراحی خودرو وجود خواهد داشت. او گفت: اکنون طراحانی دارم که می توانند مدل های گلی را طراحی کنند و کارهای دیجیتالی بسازند. آنها بسیار آموزش دیده اند، اما هنوز هم باید بتوانند طراحی کنند. این یک مهارت اساسی برای طراحی است.

digikala

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.