نگاه خوش بینانه بیل گیتس به آینده هوش مصنوعی

بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، از پیشرفت های حاصل شده در زمینه هوش مصنوعی در 12 ماه گذشته ابراز هیجان کرده است.

بیل گیتس، یکی از بنیانگذاران مایکروسافت، از پیشرفت های حاصل شده در زمینه هوش مصنوعی در 12 ماه گذشته ابراز هیجان کرده است.

به گزارش تکناک، گیتس در مصاحبه خود با مجله فوربس از تجربیات کار با بنیانگذاران OpenAI، توسعه دهندگان چت بات محبوب ChatGPT صحبت کرد. او گفت: باید بگویم، واقعاً در سال گذشته، پیشرفت در هوش مصنوعی من را بسیار هیجان زده کرده است.

مایکروسافت یک سرمایه‌گذار اولیه در این شرکت بود و اخیراً از سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری برای پیشبرد توسعه نرم‌افزاری خود خبر داد. گیتس که در سال 2020 هیئت مدیره مایکروسافت را ترک کرد، هنوز حدود 10 درصد از وقت خود را در مقر ردموند، واشنگتن، به ملاقات با تیم های تولید محصول مایکروسافت اختصاص می دهد.

گیتس در مورد امکانات ChatGPT گفت : امکان استفاده از ChatGPT به‌عنوان یک آموزگار ریاضی که در دسترس دانش‌آموزان است، یا توصیه‌های پزشکی برای افرادی در آفریقا که در طول زندگی‌شان شاید هرگز نتوانند به پزشک مراجعه کنند،  بسیار عالی است.

پیشرفت های هوش مصنوعی نقطه عطف فناوری

بیل گیتس در این مصاحبه پیشرفت‌های هوش مصنوعی را با اختراع رایانه‌های شخصی بدون رابط گرافیکی، سیستم‌های عامل گرافیکی آن (ویندوز و مک)، و ظهور اینترنت مقایسه کرد.

او در این باره گفت :آنچه من در پیشرفت  AI فقط در 12 ماه گذشته می بینم به اندازه اختراع رایانه شخصی، رایانه شخصی با رابط کاربری گرافیکی یا اینترنت مهم است. پیشرفتهای حاصل شده در زمینه هوش مصنوعی نسبت به چهار مورد بالا که  چهار نقطه عطف مهم در فناوری دیجیتال محسوب می شوند در رتبه‌بندی بالاتری قرار دارد.

گیتس اضافه کرد که انتظار دارد افراد جدیدی وارد عرصه هوش مصنوعی شوند. او گفت :در واقع، می دانید، بخشی از چیز شگفت انگیز این است که افراد زیادی در این فضا حضور خواهند داشت. اما کاری که OpenAI انجام داده است بسیار بسیار چشمگیر است.

آیا هوش مصنوعی واقعاً مشاغل ما را تصاحب خواهد کرد؟

گیتس گفت: مشاغل تکراری یقه آبی و فیزیکی قطعاً جزو اولین مشاغلی هستند که تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می گیرند، اما تاثیرات بر روی آنها کندتر از حد انتظار است.

جایگزین کردن نیروی انسانی با ربات ها در کارخانه ها طی پنج سال یا یک دهه آینده اتفاق خواهد افتاد، اما رانندگی خودران چالش های خاصی دارد که حل آنها مدتی طول می کشد.

چیزی که گیتس بیش از همه در مورد هوش مصنوعی شگفت زده کرده است، توانایی مدل های زبان بزرگ برای خواندن و نوشتن است. او گفت: این واقعیت که شما می توانید خلاصه کردن مجموعه پیچیده ای از اسناد یا نوشتن متنی به سبک یک نویسنده از قبل موجود را با این مدل های زبانی بزرگ انجام دهید، و آنها را بهبود ببخشید واقعاً شگفت انگیز است.

گیتس همچنین اضافه کرد که او اغلب برای اهداف خلاقانه از ChatGPT استفاده می کند.

او در پایان گفت: فرض کنید با گروهی از دوستان هستید و می خواهید شعری بنویسید که یک موضوع چقدر سرگرم کننده بوده است. این واقعیت که می توانید به مدلهای هوش مصنوعی بگوییدآن را مانند شکسپیر بنویس و مدل هوش مصنوعی بتواند این کار را انجام دهد بسیار لذت بخش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.