همه آنچه باید از وایفای 7 بدانید

حدود چهار سال پس از معرفی Wi-Fi 6 و دو سال پس از آنکه Wi-Fi 6E به بازار آمد، وایفای 7 قرار است جایگاه بعدی را به دست بگیرد.

به گزارش تکناک، وایفای 7 می تواند حتی بیشتر از Wi-Fi 6E افزایش سرعت داشته باشد و این مسئله تا حدی به لطف فضاهای باز گسترده باند 6 گیگاهرتز که اولین بار در 6E دیده شد. همچنین قرار است Wi-Fi 7 ترفندهای دیگری را برای سرعت بخشیدن به کارها و راه های جدیدی برای کاهش تداخل و کاهش تأخیر شبکه شما به کار گیرد.

آیا این موارد برای شما آشنا است؟ احتمالاً به این دلیل است که از ویژگی‌های اصلی و جذاب Wi-Fi 6 و Wi-Fi 6E قابلیت کاهش تداخل و افزایش سرعت (با فرض داشتن یک دستگاه سازگار) بوده‌اند.

اگر تمایل ندارید که تمامی دستگاه‌های خود را به منظور داشتن یک شبکه پایدار جایگزین کنید، خبر خوب این است که Wi-Fi 7 همچنان روی دستگاه‌های قدیمی شما کار خواهد کرد. همچنین با جایگزینی گوشی ها، کامپیوترها و سایر دستگاه‌های بی‌سیم خود با نسخه جدید استاندارد، برخی از موارد بهبود چشمگیری خواهند داشت. حالا سوال اینجاست که آیا باید در حال حاضر یک روتر Wi-Fi 7 بخرید یا صبر کنید؟

می‌توانید Wi-Fi 7 را به عنوان نسخه‌ای از Wi-Fi 6E در نظر بگیرید، همانطور که Wi-Fi 6 نسخه ای از Wi-Fi 5 بود. هر دوی آن‌ها بر روی باندهای 2.4GHz، 5GHz و 6GHz عمل می‌کنند، اما Wi-Fi 7 با ارائه پهنای باند بیشتر (دانلود سریع‌تر)، ترکیب اتصالات در سراسر باندها (دانلود سریع‌تر و پایدارتر) و استفاده بیشتر از تکنیک‌های مودولاسیون سیگنال به منظور مقابله با ترافیک زائد، بهتر عمل می کند.

بخشی از تبلیغات محصولات Wi-Fi 7 درباره فراهم کردن پخش ویدئو با کیفیت  8K است، اما این مسئله هنوز مبهم است. حتی اگر پخش ویدئو با کیفیت 8K رایج شود، فید فشرده شده آن به اندازه ای کم خواهد بود که روترهای مدرن به راحتي آن را پشتيباني کنند.

آیا Wi-Fi 7 سریعتر خواهد بود؟

بله. طبق گفته اینتل، یک لپ‌تاپ معمولی مجهز به Wi-Fi 7 می‌تواند به حداکثر سرعت نزدیک به 5.8 گیگابیت در ثانیه برسد. البته این امری تئوری است، اما حتی رسیدن به نصف این عدد برای اکثر مردم زیاد خواهد بود.

چیزی که در بیشتر موارد آن را سریع‌تر می‌کند، پهنای باند کانال یا اندازه لوله‌ای است که داده‌ها از آن عبور می‌کنند. Wi-Fi 7 حداکثر پهنای باند کانال را دو برابر می کند و به 320 مگاهرتز می رساند و این در مقایسه با 160 مگاهرتز است که ممکن است در روترهای Wi-Fi 5، 6 و 6E زیباتر دریافت کنید. این لوله بزرگتر است و داده های بیشتری را جا می دهد. تنها باند 6 گیگاهرتز از آن کانال های بزرگ پشتیبانی می کند و فضای کافی برای این مورد در باند 5 گیگاهرتز وجود ندارد.

همچنین مشخصات جدید از ترکیب باندها در یک اتصال واحد با قابلیتی به نام Multi-Link Operation (MLO) پشتیبانی می کند. این بدان معناست که اگر بتوانید فایلی را مثلاً با سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه در باند 6 گیگاهرتز و در باند 5 گیگاهرتز با سرعت 700 مگابیت در ثانیه دانلود کنید، ترکیب این دو می تواند به سرعت 1.7 گیگابیت بر ثانیه برسد. با این قابلیت اگر یکی از آن اتصالات به دلایلی از کار بیفتد، دستگاه شما می تواند به دیگری برگردد. زمانی که روترها و دستگاه‌های Wi-Fi 7 را با هم آزمایش کنیم، خواهیم دید که این ویژگی در عمل چقدر کارآمد است.

Wi-Fi 7 تعداد جریان‌های فضایی MU-MIMO را که جریان‌های همزمان به خود و سایر دستگاه‌ها هستند را نیز دو برابر می‌کند. Wi-Fi 6 از  x 8 MU-MIMO 8 پشتیبانی می‌کند، به این معنی که یک روتر با هشت آنتن می‌تواند با هشت دستگاه (یا یک دستگاه با هشت آنتن) ارتباط برقرار کند و می‌تواند تا هشت جریان همزمان به هر دستگاه انتقال دهد. برای Wi-Fi 7، این عدد 16 x 16 است. درجه حرارت مصرف کننده روترهای Wi-Fi 6E، حتی روترهای پر قدرت مانند Nighthawk RAXE500 شرکت Netgear، علیرغم قابلیت بالاتر استاندارد 6E عموماً از MU-MIMO 4 x 4 پشتیبانی می‌کنند. همچنین یافتن گوشی ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های دارای Wi-Fi (family of wireless network protocols, based on IEEE’s 802.11 standards) که عملکرد بهتری نسبت به MU-MIMO 2×2 دارند، دشوار است.

آیا Wi-Fi 7 خانه های هوشمند را قابل اعتماد می کند؟

خانه‌های هوشمند در طول سال‌ها بهتر شده‌اند، اما دستگاه‌ها همچنان می‌توانند در یک محیط بی‌سیم، شلوغ، کند یا حتی پاسخگو نباشند. ویژگی هایی که در مشخصات Wi-Fi 7 گنجانده شده است، ممکن است به این امر کمک کند.

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها در انتقال بی‌سیم، زمان پخش هوا است. اگر روتر در حال صحبت کردن با یک یا چند دستگاه (بسته به استاندارد استفاده شده) باشد، سایر دستگاه‌ها باید منتظر شوند تا نوبت خود را بگیرند. این اتفاق در کسری ثانیه رخ می‌دهد، اما با تعداد زیاد پخش شبکه، زمان مورد نیاز برای این انتظار افزایش می‌یابد. هنگامی که دستگاه‌های هوشمند خانه شما عملکرد کند و نامطلوبی دارند، یک دلیل ممکن این است که آن‌ها فقط منتظر نوبت خود هستند.

Wi-Fi 7 با استفاده از تکنیک OFDMA سعی می‌کند با فشرده‌سازی، داده‌های اضافی را در چیزی به نام موج حامل قرار دهد. Wi-Fi 6E هم همین کار را انجام می‌دهد، اما تداخل ممکن است باعث شود که از تمام آن موج استفاده نشود، حتی اگر تداخل بیشتر از چند بیت نباشد. Wi-Fi 7 در واقع این تداخل را نادیده می‌گیرد و بقیه داده‌ها را در بخش‌های خالص قرار می‌دهد.

متأسفانه OFDMA با دستگاه‌های قدیمی‌تر سازگار نیست، بنابراین هنگامی که یک روتر Wi-Fi 7 با دستگاه خانه هوشمندی مواجه می‌شود که فقط از Wi-Fi 4 استفاده می‌کند، با استفاده از قابلیت‌های آن استاندارد، با آن دستگاه مطابق شرایط خاص خود عمل می‌کند. بنابراین بله، Wi-Fi 7 می تواند به بهتر شدن خانه هوشمند شما کمک کند، اما تا زمانی که همه چیز را به استاندارد جدید منتقل نکنید، این کار را نمی کند.

Wi-Fi 7 برای چه چیز دیگری خوب است؟

سیستم‌های مش می‌توانند راهی عالی برای پوشش دادن شبکه وای‌فای در سراسر خانه باشند. اما در حال حاضر، آن‌ها بر اتصالات بی‌سیم تک بانده برای اتصال داده بین گره‌های مش وابستگی دارند. این مسئله ممکن است هنگام ترافیک زیاد در باند، باعث تغییر روتر به باند دیگر شود که در نتیجه ممکن است سبب کاهش سرعت اتصال شود تا زمانی که سامانه بهبود اتصال را اعمال کند. طبق سایت ایسوس، یک سامانه مش وای فای نسل هفت با استفاده از MLO قادر خواهد بود بین باندها به آزادی جابجا شود و در نتیجه هیچ قطع و وصل قابل توجهی رخ نخواهد داد.

به لطف MLO و OFDMA در Wi-Fi 7، ممکن است شاهد کاهش تاخیر در شبکه خود باشید. قابلیت اتصال به چند باند به طور همزمان در کنار مدولاسیون سیگنال پیشرفته به این معنی است که ممکن است که موقعیت هایی که دستگاه‌های شما باید منتظر درخواست‌های دیگر در شبکه خود بمانند، کمتر باشد.

چه زمانی Wi-Fi 7 را در دستگاه های خود دریافت خواهیم کرد؟

همانطور که در بالا گفتیم، اکنون می توانید روترهای Wi-Fi 7 را خریداری کنید. اما برای دریافت آن نباید عجله کنید چون تنها تعداد انگشت شماری از دستگاه ها می توانند از این استاندارد پشتیبانی کنند، که هنوز به طور رسمی نهایی نشده است.

تراشه موجود در Samsung Galaxy S23 Ultra از Wi-Fi 7 پشتیبانی میکند ولی فعال نیست

چیپست بی سیم موبایل FastConnect 7800 کوالکام در سال 2022 منتشر شد و حتی در برخی از گوشی ها مانند Samsung Galaxy S23 Ultra وجود دارد، اگرچه سامسونگ برای پشتیبانی از آن باید Wi-Fi 7 را برای آن گوشی ها فعال کند.

همچنین در لپ‌تاپ 16 اینچی Acer Swift Edge سازگاری با Wi-Fi 7 را خواهید دید، و کارت شبکه اینتل BE200 Wi-Fi 7 قبل از پایان سال 2023 عرضه می‌شود. سایر کامپیوترهایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، باید در سال آینده از دیگر تولید کنندگان بزرگ عرضه شوند.

هشدارها

این روزها هنوز در ابتدای راه هستیم و بیشتر مزایای Wi-Fi 7 تا زمانی که تولیدکنندگان از آن استفاده نکنند، حس نخواهد شد و این مسئله ممکن است زمان ببرد. در واقع هنوز محصولاتی با Wi-Fi 5 بالاترین سرعت را دارند. مگر اینکه به طور قطع علاقه‌مند به استفاده از جدیدترین فناوری ها باشید، واقعاً هیچ دلیل عملی برای خرید یک روتر جدید با این استاندارد به‌روز شده وجود ندارد.

این امر خیلی درست است زیرا در زمان نوشتن این متن، استاندارد Wi-Fi 7 هنوز توسط موسسه مهندسی برق و الکترونیک (IEEE) تصویب نشده است، بنابراین روترهای قابل دسترس قبل از آن ممکن است از ویژگی‌ها یا بهینه‌سازی‌های کلیدی عاری باشند. برخی از ویژگی‌ها، مانند عرض کانال دوبرابر شده، مزایای مشخص و قابل درکی را ارائه می‌دهد. دیگر ویژگی ها مانند MLO، امیدوارکننده هستند اما جدید هستند و به طور مستقل آزمایش نشده‌اند.

در نهایت، روترهای اولیه طبق همه حساب‌ها، برخی از گران‌ترین روترهایی هستند که تا کنون عرضه شده‌اند. به عنوان مثال، انتظار می‌رود که سیستم مش Eero Max 7 در صورت عرضه، فقط 1700 دلار برای یک بسته سه تایی قیمت داشته باشد.

آیا باید یک روتر وایفای 7 بخریم یا صبر کنم؟

اگر امیدوارید که Wi-Fi 7 کل شبکه شما را درست کند، باید منتظر بمانید. با مشخصات ناقص و تعداد کمی از دستگاه‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها خرید آن ارزشی ندارد.

همچنین بهتر است که تا زمانی که مشخصات نهایی نشده و Wi-Fi Alliance صدور گواهینامه روترهای Wi-Fi 7 را آغاز کند، دست نگه دارید. به این ترتیب می دانید که Wi-Fi 7 شما کاملاً با استاندارد نهایی مطابقت دارد. تا آن زمان، این روترها به احتمال زیاد بسیار گران هستند و دستگاه های بی سیم از ویژگی های فانتزی بسیار کمی پشتیبانی می کنند تا ارزش هزینه را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار جدید تک‌ناک را از دست ندهید.